Megajachta ruského miliardára je na ceste do bezpečia. Krajina sa plní majetkom Putinových kamošov

  • Megajachta ruského miliardára smeruje k Suezskému prieplavu
  • Jej cieľom je zrejme bezpečie pred sankciami Západu
Alexander Abramov, Titan
Wikipedia
  • Megajachta ruského miliardára smeruje k Suezskému prieplavu
  • Jej cieľom je zrejme bezpečie pred sankciami Západu

Megajachta Titan, ktorá sa spája s ruským miliardárom Alexandrom Grigorjevičom Abramovom, sa blíži k Suezskému prieplavu, informuje Bloomberg. Smeruje pravdepodobne do vôd Turecka, ktoré si v posledných týždňoch obľúbili aj iní sankcionovaní ruskí boháči, ktorí majú blízko k Putinovi.

Podľa špecializovanej webovej stránky Superyacht Times Rusi vlastnia takmer každú desiatu drahú jachtu.

Na ceste do Turecka

Cena jachty je 100 miliónov dolárov. Prepraví 14 hostí a 19 členov posádky. Po dlhšej dobe v Dubaji a na Maldivách, ktoré sa tiež sa považujú za bezpečné útočisko pred sankciami, smeruje k Suezskému prieplavu. 

zdroj: insights.spire.com

Abramovov majetok má hodnotu približne 7,3 miliardy dolárov. Spoluzaložil Evraz Plc, čo je druhý najväčší ruský výrobca ocele. Meno miliardára sa nachádza na austrálskom sankčnom zozname. O svoju pýchu by zrejme prišiel nerád.

Titan je podľa všetkého na ceste do Turecka. Práve tam zaparkovali svoje drahé plavidlá aj iní sankcionovaní ruskí magnáti. Turecko sa totiž stále nepripojilo k západným vládam, ktoré uvaľujú na Rusko z dôvodu vojny na Ukrajine sankcie.

V ich vodách sú preto jachty „v bezpečí“. Iní boháči vyslali svoje jachty na plavbu v medzinárodných vodách mimo jurisdikcie štátov, ktoré zaviedli sankcie.

Titan
zdroj: Wikipedia

Nie všetkým sa podarilo ujsť

Jachtám niekoľkých ruských oligarchov sa pred Západom ukryť nepodarilo. 4. apríla prišiel o tú svoju Viktor Vekselberg. Forbes uvádza, že ide o jachtu v hodnote 90 miliónov dolárov a zadržali ju na Malorke. O Tango prišiel v dôsledku žiadosti USA. Luxusná jachta disponuje súkromnými kúpeľmi, kozmetickým salónom, bazénom a kabínami, ktoré ubytujú až 14 hostí.

Aj Briti sa zmocnili drahej jachty. Axiomu, ktorá má hodnotu zhruba 68 miliónov eur, zadržali na Giblartári. Plavidlo má sedemdesiatdva metrov, píše The Guardian. Podľa údajov z Panama Papers ju vlastní miliardár Dmitrievich Pumpyansky, na ktorého Británia uvalila sankcie. Pumpyansky je jeden z troch najväčších svetových výrobcov kovových trubiek TMK.

jachta Axioma
zdroj: CNN

Zabavených plávajúcich palácov je omnoho viac, téme sme sa do hĺbky venovali v tomto článku.

Jachty spôsobujú komplikácie

Ich umiestnenie v lodeniciach ako La Ciotat Shipyards v pokojnom kúte Francúzskej riviéry však tiež niečo stojí a náklady by mali hradiť vlastníci. Úrady však často nevedia, kam a komu účty poslať.

Miestni colníci zhabali 86-metrovú jachtu Amore Vero 2. marca, keď sa jej posádka v noci chystala vyplávať z prístavu dva dni po tom, ako Európska únia pridala na sankčný zoznam aj majiteľa lode Igora Sečina, šéfa ruskej štátnej ropnej spoločnosti Rosnefť. Nie je teda jasné, kto je zodpovedný za údržbu plavidla a komu poslať faktúry. A ani to, ako vymôcť peniaze.

Otázky visiace nad Amore Vero tak poukazujú na ťažkosti, s ktorými sa úrady stretávajú v prípade aktív Putinových spojencov. Európske štáty zmrazili alebo zabavili fyzické aktíva ruských oligarchov, ale vlády majú len málo skúseností s právnymi komplikáciami v prípade takéhoto majetku.

Navyše superbohatí často kontrolujú svoje aktíva prostredníctvom siete fiktívnych spoločností v daňových rajoch. Loď Amore Vero sa napríklad plaví pod vlajkou Kajmanských ostrovov.

Nejde o nízke náklady

Ročné prevádzkové náklady najväčších superjácht môžu dosiahnuť 10 % ich hodnoty vrátane platu posádky, opráv, paliva, jedla, poistenia, poplatkov za kotvenie a pobrežných služieb. V prípade superjácht za stámilióny dolárov tak môžu účty dosahovať desiatky miliónov ročne a milióny dolárov mesačne.

V Taliansku spravuje zmrazené aktíva verejne vymenovaný správca a výdavky na údržbu znáša agentúra pre štátny majetok. Majiteľ ich musí neskôr splatiť, inak mu môže taliansky štát majetok predať, aby sa mu vrátili náklady.

Vo Francúzsku a Španielsku zostávajú prevádzkové náklady „zmrazenej“ alebo zabavenej jachty v zodpovednosti vlastníka. Zablokovanie ich bankových účtov však znamená, že sankcionovaní vlastníci často nie sú schopní zaplatiť, uviedla Rachel Lynchová z odborového zväzu námorníkov Nautilus International.

Zdroje: Bloomberg, SIU, The Guardian, TASR, Forbes

Najnovšie videá

Trendové videá