Megaprojekt za 1,5 miliardy. Dopravu v Bratislave odbremení druhý najväčší dvojrúrový tunel Európy

  • Tunel Karpaty by mal dĺžku 12 kilometrov
  • Minister dopravy hovoril aj o výstavbe križovatky D1 a D4
Tunel Karpaty
Tunel Karpaty Facebook/reprofoto/Ministerstvo dopravy
  • Tunel Karpaty by mal dĺžku 12 kilometrov
  • Minister dopravy hovoril aj o výstavbe križovatky D1 a D4

Ministerstvo dopravy na sociálnej sieti zverejnilo najnovšie informácie, ktoré sa týkajú výstavby D1, D4, ale aj výstavby tunela Karpaty v masíve Malých Karpát. Pri spustení jeho výstavby by mohol pomôcť nedávno prijatý zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu TEN-T. Uviedol to vo štvrtok vo videu na sociálnej sieti minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).

Dodal, že ak bude projekt zaradený medzi strategické investície, nie je vylúčené, že by sa mohlo s výstavbou tunela začať ešte do konca volebného obdobia.

V akom stave je križovatka?

„Križovatka D1 a D4 vyzerá, že už má to najhoršie za sebou. Už sme von zo zeme, už nás nečakajú prekvapenia v podobe nepredpokladaných zosuvov. Momentálne na tejto križovatke prebiehajú práce, kde sa robia násypy, obchádzkové trasy. Tie budú slúžiť, aby doprava vedela plynule obtekať práce v čase, keď sa bude dvíhať a rozširovať. Potom budú slúžiť ako pripájače,“ hovorí vo videu Jozef Ráž.

Ďalej hovorí, že po dlhých diskusiách, kedy sa pripravovala táto akcia, sa podarilo zabezpečiť so zhotoviteľom, že počas celej výstavby križovatky budú zachované tri pruhy na D1 s tým, že budú zúžené. 

Pôvodný návrh tejto križovatky predpokladal viacero mostných telies, ale na námietky verejnosti sa to celé dalo do zeme.

„Celá diaľnica sa dvíha preto, aby sa dali urobiť podjazdy, ktoré zabezpečia pripájače,“ hovorí Ráž. 

Dobrou správou pre Bratislavu je to, že do konca tohto roka bude sprevádzkovaná do užívania najpodstatnejšia vetva z Jaroviec na Trnavu. Zároveň sa s touto vetvou otvorí aj vetva z Trnavy na Raču. Do konca budúceho roka by mali byť sprevádzkované aj ďalšie dve vetvy. 

Po dokončení križovatky ale nebude obchvat hotový, ostáva drahý úsek, ktorý treba dokončiť, a to je tunel Karpaty. 

diaľnica
zdroj: Ministerstvo dopravy/Facebook - Reprofoto/

Tunel Karpaty

„Toto je jedna zo stavieb, kde nám môže pomôcť nový zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície. To znamená, ak bude tento tunel zaradený medzi strategické investície, tak tu si naozaj dokážeme pomôcť a vieme akcelerovať prípravu. Na konci dňa vôbec nie je vylúčené, že ak budeme ešte vo funkcii na konci štandardného volebného obdobia, tak možno s tou výstavbou začneme,“ uviedol Ráž.

Minister priblížil, že v projekte je pripravená štúdia realizovateľnosti, čaká sa na právoplatnosť posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA) a pripraviť ešte musia multimodálnu štúdiu, ktorú si vyžiadal Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).

Podľa rezortu dopravy by takmer 12-kilometrový tunel mohol v budúcnosti odľahčiť dopravu v hlavnom meste.

„Celé Slovensko, ktoré by išlo cez Bratislavu smerom na ČR, už nevojde do Bratislavy, to znamená, že pretečie okolo po obchvate a pôjde rovno na Česko. Ušetrí sa čas, ušetrí sa intenzita dopravy v meste,“ priblížil Ráž.

Tunel Karpaty s dĺžkou 11,76 kilometra by mali vybudovať na trase Rača – Záhorská Bystrica. Má byť súčasťou obchvatu Bratislavy. Stavebné náklady sa odhadujú približne na 1,7 miliardy eur. Začiatok riešeného územia je severovýchodne od bratislavskej Rače. Vyústenie tunela sa plánuje severozápadne od obce Marianka.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Facebook/Ministerstvo dopravy SR, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá