Megaprojekt za dve miliardy. Dopravu v Európe odbremení revolučný 17-kilometrový tunel
- Výstavba nového Gotthardského tunela odštartovala
- Náklady na projekt dosahujú dve miliardy eur

- Výstavba nového Gotthardského tunela odštartovala
- Náklady na projekt dosahujú dve miliardy eur
Nový projekt vo Švajčiarsku má posunúť dopravu v Európe na novú úroveň, informuje o tom portál autoviny.sk. Švajčiari odštartovali výstavbu druhého Gotthardského tunela, pričom náklady na projekt dosahujú približne dve miliardy eur.
Nový Gotthardský cestný tunel
V súčasnosti sa vo Švajčiarsku začalo razenie druhého nového Gotthardského cestného tunela. Prvé autá by cezeň mohli prejsť v roku 2030. Pôjde o naozajstný stavebný skvost.
Ako informujú aj na švajčiarskom portáli, minister dopravy Albert Rösti ocenil tento vývoj. Podľa neho ide o najdôležitejšie spojenie medzi severom a juhom krajiny. „Pôsobivý stroj na razenie tunelov, ktorý sa tu používa, je symbolom inovácie a technickej dokonalosti,“ povedal Rösti.
Výstavba 17-kilometrového tunela by mala byť dokončená do roku 2027. Plánované ukončenie celého projektu je, ako sme spomínali vyššie, v roku 2030. Prvé tri roky však bude tunel slúžiť na obojsmernú premávku. Tento dočasný režim umožní rekonštrukciu pôvodného tunela, ktorý bol do prevádzky sprístupnený v roku 1980. Po dokončení prác bude doprava rozdelená do dvoch tunelov, v každom z nich bude vedený iba jeden jazdný pruh.
Two large tunnel boring machines have begun excavating the second corridor of the Gotthard road tunnel. https://t.co/f7EZJAt6bw
— swissinfo.ch (@swissinfo_en) February 14, 2025
Výstavba toho tunela bola schválená ešte v roku 2016, pričom ju schválili voliči. Minister tento čin vo svojom prejave ocenil „ako prejav politickej prezieravosti“. Dodal, že bez neho by bolo Ticino, ktoré sa nachádza na juhu Švajčiarska, izolované.
„Stavebné práce na druhom tuneli sa začali už v roku 2020 prípravnými prácami. Boli vybudované aj zariadenia, aby bolo možné spracovať veľké množstvo hornín, ktoré sa vyťažia z Gotthardu,“ píšu na švajčiarskom portáli.
Časť vykopaného materiálu sa použije v obci Airolo na pokrytie diaľnice. Zlepší sa tým dno údolia, kde prevláda doprava. Ďalšia časť sa použije na ekologické úpravy v jazere Uri. Okrem toho sa vyťažený materiál na mieste spracuje na betón pre výstavbu tunela.
Masívne raziace stroje
Výstavba toho druhého tunela je realizovaná prostredníctvom dvoch špeciálnych raziacich strojov TBM (Tunnel Boring Machine). Tie dokážu vyvŕtať dieru aj cez horské masívy. Tieto masívne stroje majú 110-metrový gigant s rotačnou hlavou. Tá je tvorená zubami, ktoré dokážu rozdrviť aj tie najtvrdšie horniny, informuje o tom portál autoviny.sk.
Oba stroje pracujú súčasne z opačných smerov, zo severu a z juhu. Ak pôjde všetko podľa plánu, ich trasy sa spoja v roku 2027 približne v strede tunela.
Každý raziaci stroj je poháňaný 15 elektromotormi s celkovým výkonom 7 136 koní. Dá sa to prirovnať k menšej elektrárni. Ich energetická spotreba dosahuje 10,5 megawattu, čo je porovnateľné so spotrebou menšieho mesta v prípade, ak by zapli všetky svetlá a elektrické sporáky súčasne.
Tunnel Boring Machine sa posúvajú rýchlosťou 12 až 20 metrov denne. Na prvý pohľad sa to možno sa to nezdá veľa, no ak si niekedy kopal v tvrdej skale, vieš, že ide o mimoriadne rýchle tempo.
Na tomto projekte bude pracovať len 50 ľudí, a to v dôsledku vysokej automatizácie práce. Stroje totiž robia takmer všetko samy.
Celý tento projekt, ako sme už spomínali, si vyžiada značnú investíciu vo výške okolo dvoch miliárd eur. Je to veľký obnos financií, avšak očakáva sa, že tunel vydrží bez úprav niekoľko desaťročí.
Čítajte viac z kategórie: Zo sveta
Zdroje: autoviny.sk, swissinfo.ch, X