Megazmena pre vodičov: Od júla ti do auta pribudne nové povinné zariadenie. Bez neho už si ho nezaregistruješ

  • Bez čiernej skrinky nové auto nezaregistruješ
  • Povinnosť upravuje nová vyhláška
  • Účinnosť nadobudne v júli tohto roka
automobilka slovensko
Ilustračné foto TASR - Erika Ďurčová, Henrich Mišovič
  • Bez čiernej skrinky nové auto nezaregistruješ
  • Povinnosť upravuje nová vyhláška
  • Účinnosť nadobudne v júli tohto roka

Keď si kupuješ nové auto, nie sú to len radosti, ale aj povinnosti, čo ťa čakajú. Od tohto leta ti ale pribudne jedna nová navyše. Tvoje auto bude totiž musieť obsahovať zariadenie, ktoré sa ti skôr spája s leteckou dopravou. Ak myslíš, že ide o čiernu skrinku, myslíš si správne.

O novej povinnosti, ktorá ti vzniká informoval portál Topspeed, ktorý pripomína skutočnosť, že doteraz automobily potrebovali len prípravu na jej inštaláciu. Avšak Európska únia sa rozhodla, že na to ešte viac zatlačí, a tak ti ostávajú posledné dva mesiace, kedy toto zariadenie ešte povinnosťou nebude.

Pomoc pri vyšetrovaní nehôd

Čierna skrinka je spájaná hlavne so svetom letectva. Je známa aj ako lietadlový zapisovač letových údajov a používa sa na zaznamenávanie kľúčových informácií počas letu. Majú za úlohu zaznamenávať komunikáciu v pilotnej kabíne a vybrané údaje zo senzorov a prístrojov v lietadle, ako je napríklad ťah motorov, nastavenie klapiek, výška letu a ďalšie.

Čierne skrinky sú navrhnuté tak, aby odolali extrémnym podmienkam, ako sú vysoké teploty, tlak a nárazy, ktoré môžu nastať pri havárii.

Ich hlavným účelom je poskytnúť presné a spoľahlivé údaje na analýzu a rekonštrukciu udalostí, ktoré viedli k nehode, a tým prispieť k zlepšeniu bezpečnosti letectva. A práve to je dôvod, prečo Európska únia (EÚ) zavádza ich povinnosť aj v autách. Dôvodom sú podľa Euróspkej komisie nehody, kde vyhasne každý rok množstvo životov, informuje Topspeed.

Keď dôjde k nehode, vyšetrovatelia majú k dispozícii len to, čo vidia. Spoliehajú sa tak na analýzu miesta udalosti, svedecké výpovede alebo palubné kamery, ktoré sú stále viac používané. Situácie sú však často komplikované a nevedia určiť, čo nehodu spôsobilo.

Rozhodli sa to vyriešiť novým nariadením. To stanovuje, že od júla tohto roku všetky novo registrované autá v Európskej únii musia byť štandardne vybavené záznamníkom údajov o udalostiach (EDR) alebo laicky, čiernou skrinkou. Toto nariadenie, známe ako (EÚ) 2019/2144, sa začalo uplatňovať od 26. januára 2022. Od 7. júla už bude potrebná skrinka v každom novom aute, píše portál.

„Požiadavka sa týka osobných áut triedy M1, ktoré môžu prepravovať okrem vodiča až osem cestujúcich, a tiež úžitkových vozidiel triedy N1, vrátane pickupov a dodávok vážiacich menej ako 3500 kg. Treba zdôrazniť, že táto novinka sa vzťahuje len na nové modely a nie na staršie autá,“ vysvetľujú.

Funguje to jednoducho

Portál informuje, že do tvojho auta nebude potrebný žiadny nadmerný zásah. Vo väčšine prípadov by čierna skrinka mala byť integrovaná do riadiacej jednotky airbagu tak, aby ju nebolo možné deaktivovať. Je povinnosťou, aby ju výrobcovia uložili na miesta, kde bude ťažko dostupná. Ak by sa ti ju podarilo nájsť alebo dokonca demontovať, technickou kontrolou by si isto neprešiel.

Aktivovať by sa mala automaticky pri nafúknutí airbagov a aktivácii predpínačov bezpečnostných pásov. V prípade nehody bude musieť zaznamenať a hlavne uchovať vybrané údaje v období krátko pred zrážkou, počas nej a bezprostredne po nej. 

Aké informácie bude čierna skrinka zhromažďovať:

  • rýchlosť jazdy,
  • polohu plynového a brzdového pedála (ako silno bol pedál stlačený),
  • otáčky motora,
  • uhol natočenia volantu,
  • činnosť bezpečnostných systémov, ako je ABS a kontrola stability,
  • čas spustenia airbagu,
  • používanie bezpečnostných pásov.

Zdroj: autotrendy.sk

Topspeed prízvukuje, že o svoje osobné údaje sa báť nemusíš. Všetky musia totiž byť anonymizované a chránené pred manipuláciou a zneužitím, upravuje to priamo vyhláška. Čierne skrinky v autách nebudú zaznamenávať zvuk, na rozdiel od tých, ktoré sú umiestnené v lietadlách.

Zároveň dopĺňajú, že zariadenie nesmie byť schopné zaznamenať posledné štyri číslice poradového čísla vozidla v rámci identifikačného čísla vozidla, ani žiadne iné informácie, ktoré by umožnili identifikáciu samotného vozidla alebo jeho majiteľa.

Nové zariadenie tiež nebude odosielať informácie na diaľku. Je totiž fyzicky zabudované v konštrukcii vozidla a nekomunikuje so žiadnymi externými zariadeniami bezdrôtovo. Údaje z nej možno prečítať len po jej vybratí z vozidla. Aj v takom prípade ale musia vyšetrovatelia postupovať v súlade so súčasnými právnymi ustanoveniami. To znamená, že získané údaje môžu použiť len na účely výskumu a analýzy nehôd. Nemusíš sa tak obávať, že pre ňu dostaneš pokutu.

Trochu sa inštalácia čiernych skriniek odrazí aj na cene vozidiel, ale nebude to nič dramatické. Portál píše, že odborníci rátajú len so sumami približne 70 až 100 eur. Nebude to však len kvôli týmto skrinkám, ale k celkovému pridávaniu ďalších bezpečnostných funkcií a systémov, ktoré budú musieť byť nainštalované v nových vozidlách.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Topspeed, Autotrendy, EUR LEX

Najnovšie videá

Trendové videá