Mentálne postihnutie nie je prekážkou. Nadšenci umenia si založili značku, aká na Slovensku chýbala
- Slovenská značka Hento Toto vznikla v roku 2012
- Predaj prostredníctvom e-shopu spustili len prednedávnom
- Slovenská značka Hento Toto vznikla v roku 2012
- Predaj prostredníctvom e-shopu spustili len prednedávnom
Na trhu je veľké množstvo originálnych značiek lokálneho charakteru. Značka Hento Toto je však predsa len o niečo originálnejšou. Za jej dizajnom totiž stojí skupina ľudí so zdravotným postihnutím. Svojimi kúskami a doplnkami dokazujú, že móda rozhodne nie je nudou. Dopad pandémie na ich podnikateľské plány bol však citeľným.
Od televízie po kaviarne
Značka, ktorú aktuálne ľudia poznajú pod tou, ktorá vyrába dizajnové kúsky, vznikla náhodne. Skupina pedagógov, ktorá sa stretávala s partiou energických ľudí so zdravotným znevýhodnením, mala spočiatku jasný plán – zaradiť ich do bežného života.
„Vznikla tak Televízia Rojko, v ktorej sme spolu nakrúcali dokumenty, fotili, robili animované spoty, potom to bol folklórny súbor. Vždy nás lákalo aj gastro, a tak naši kamaráti pracovali ako čašníci v Tuto v Starej Tržnici. Piekli sme pre kaviarne a robili catering pre firmy a rôzne podujatia,“ vysvetľuje CEO značky Róbert Oreský.
Dodáva, že návrhy aktuálnych produktov vzišli z ich denno-dennej činnosti, ktorou bolo kreslenie. Práve táto aktivita bola stavebným kameňom ich značky. V roku 2018 sa rozhodli, že sa budú naplno venovať iba značke Hento Toto. Cieľom bolo pretaviť umelecké záľuby na vybudovanie sociálnej značky. Založiť ju chceli na princípe Collaborative Art, ktorý by predstavoval nový model pracovnej a sociálnej inklúzie ľudí s mentálnym postihnutím.
Róbert nám vysvetľuje: „V tak obrovskej konkurencii rôznych značiek a bez pravidelných dotácií od štátu to nie je vôbec jednoduché. Nehovoriac o tom, že model, ktorý vytvárame, na Slovensku nie je, takže sa musíme veľa učiť aj na vlastných chybách. V počiatočnej fáze, keď sme ešte nemali hotové produkty a prítomné bolo len nadšenie a kopec nápadov, nám pomohla najmä nadácia Granvia či Active citizens fund, teda nórske fondy.“
Práve spomínané investície zo strany nadácií im pomohli prečkať obdobie, kedy predaj produktov ešte nebol spustený. Spočiatku museli nájsť koncept, ktorý by predstavoval čo najnižšie výrobné náklady. Rozhodli sa preto pre výrobu brošní a odznakov. S tvorbou tričiek a vakov začali až v momente, keď pribudlo dostatočné množstvo objednávok a zvýšilo sa povedomie o značke.
Jej názov, s ktorým sa značka mnohým spája, vznikol úplnou náhodou. „Názov sme dlho nemali. Ten prišiel až s naším prvým Urban Marketom. Chceli sme, aby bol hravý a zároveň vyjadroval, kto za značkou stojí. V tom čase sme medzi sebou často hovorili – hento toto. Patrik, jeden z návrhárov dizajnových produktov, slovné spojenie používal vždy, keď si nevedel na niečo spomenúť. Nakoľko sa nám výraz páčil a osvojili sme si ho, názov bol na svete. A úplne spontánne!“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
E-shop vznikol minulý rok
Aj napriek tomu, že ich produkty si už obľúbila aj Táňa Pauhofová či stand-up komik Tomáš Hudák, uvádzajú, že sa tešia z každého nového zákazníka. Za dizajnom produktov, ktoré aktuálne zákazníci vidia na stránke e-shopu, stojí 8 „kresličov“. Sú vo veku od 26 do 52 rokov a všetci majú mentálne postihnutie.
„Kreslíme spolu už skoro 15 rokov. Okrem nás sú súčasťou značky šikovní grafici, dizajnéri aj fotografka. Ja mám na starosti stratégiu a rozvoj značky. Ďalej sú našou súčasťou aj ľudia, ktorí priamo s kresličmi spolupracujú či takí, ktorí sa venujú komunikácii s dodávateľmi a spolupracujúci s predajňami,“ vraví Róbert.
Produkty značky Hento Toto sa predávajú vo viac ako 50 predajniach na Slovensku a od minulého roka aj v Čechách. Róbert s nadšením dodáva: „Veľmi sa tešíme z pozitívnych odoziev nakupujúcich, majiteľov a predajcov predajní ako je Martinus, Place Store, Artfórum, Nosené a mnoho ďalších. V súčasnosti pripravujeme aj anglickú a nemeckú verziu našich produktov.“
E-shop na ktorom sú produkty zákazníkom k dispozícii, však vznikol len v lete minulého roka.
Pracujú na bytových dekoráciach
Značka aktuálne zákazníkom ponúka niekoľko motívov tričiek, tašiek aj vakov. Najväčšej obľube sa ale tešia originálne odznaky a brošne. Originálnymi sú najmä vďaka vtipným a trefným odkazom, ktoré sú venované zákazníkovi. Róbert nám však prezradil, že nijaký projekt nevzniká náhodne a musí obsahovať hlbšiu myšlienku.
Rozbehnutých mali hneď niekoľko konceptov, na ktoré ale nebol dostatok priestoru a výrobu tričiek tak museli pozastaviť. Róbert v súvislosti s prerušením výroby tričiek vysvetľuje: „Mnohí naši fanúšikovia a zákazníci boli z podobného kroku smutní. My sme sa však sústredili na tvorbu odznakov, brošní aj pohľadníc. V súčasnosti dotvárame nový koncept tričiek. Nechceme to uponáhlať, keďže náklady na výrobu sú vysoké a konkurencia veľmi veľká. V každom prípade časom sa k tvorbe tričiek chceme opäť vrátiť.“
Značka však pracuje na novom koncepte v rámci ktorého chcú jej tvorcovia do ponuky zaradiť aj bytové dekorácie.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pandémia zasiahla aj vývoj značky
Mnoho lokálnych značiek sa v období pandémie zhoduje na tom, že im chýba kontakt so zákazníkom v rámci rôznych podujatí. S podobným názorom sa stotožňuje aj Robo, ktorý nám vysvetlil, že celá výroba musela prejsť na formu home officu.
„Pri takomto spôsobe práce však nevydržali všetci. Ešte viac sme pocítili ako je pre nás všetkých dôležité sa vidieť a byť spolu. Už sa nevieme dočkať, kedy sa zase uvidíme a budeme bok po boku tvoriť a pracovať na nových produktoch,“ uzatvára tému CEO značky.