Meškajúci let nemusí byť katastrofa. Môžeš si zaň pýtať pekný balík
- Existujú pravidlá, podľa ktorých za meškajúci let môžeš dostať kompenzáciu
- Závisí od dĺžky letu a meškania
- Na ruku môžeš dostať až 600 eur
- Existujú pravidlá, podľa ktorých za meškajúci let môžeš dostať kompenzáciu
- Závisí od dĺžky letu a meškania
- Na ruku môžeš dostať až 600 eur
Mešká to, musíš v tom sedieť v jednom stiesnenom priestore s cudzími ľuďmi niekoľko hodín a dá sa tým relatívne lacno a extrémne rýchlo cestovať. Čo je to? Nie, nie sú to slovenské vlaky. Dobre, ďalšou nápoveďou je – ak to mešká niekoľko hodín, môžeš za to žiadať odškodnenie. Stále nič? Správnou odpoveďou sú lietadlá.
Iba ak…
Ak si o niečom takom nevedel, nezúfaj. Letové spoločnosti o tomto fakte, pochopiteľne, nijako masívne neinformujú. Sťažnosť a žiadosť o odškodnenie si musíš podať sám. Záležiac od času meškania či dĺžky tvojho letu môžeš týmto spôsobom dostať až 600 eur.
Všetky nasledovné pravidlá platia len v rámci Európskej únie. Lepšie povedané, platia len, ak má tvoj prepravca sídlo v jednom zo štátov EÚ, keďže presne pre takéto situácie existuje legislatíva.
Tá dodatočne platí aj pre Nórsko, Švajčiarsko a Island. Pre prípadnú kompenzáciu meškajúceho letu musí byť najprv splnených niekoľko podmienok.
Po prvé, pri väčšine spoločností sa tvoj odlet musí presunúť aspoň o tri hodiny neskôr. Po druhé, dôvodom meškania nemôžu byť „výnimočné situácie“. Medzi tie oficiálna stránka Európskej únie radí napríklad prírodné katastrofy, vojnové udalosti, teroristické útoky alebo, jednoducho, zlé počasie.
Dobre, podmienky máme splnené, čo ďalej? Teraz môžeš žiadať svoju leteckú spoločnosť o odškodné, ktoré sa pohybuje medzi 250 až 600 eurami. Ako je vyššie spomenuté, táto cena sa mení v závislosti od dĺžky letu, v zmysle dĺžky letovej trasy.
Rovno na ruku
Ak sa plánovaná dĺžka trasy letu rovná 1 500 kilometrom, prípadne je kratšia, máš právo žiadať od danej spoločnosti peňažnú kompenzáciu až vo výške 250 eur, informuje ClaimCompass. Týmto prípadom by mohol byť napríklad populárny spoj Bratislava-Rím, ktorého dĺžka je niečo pod 1 500 kilometrov.
S dlhšou trasou výška kompenzácie postupne narastá. Ak je plánovaná trasa tvojho letu v rozmedzí 1 500 až 3 500 kilometrov, od leteckej spoločnosti by si mal dostať celých 400 eur.
Pri trasách nad 3 500 kilometrov a pri meškaní dlhšom ako 4 hodiny si už môžeš vyžiadať maximálnu možnú sumu, a to 600 eur.
To však stále nie je všetko. Ako pasažier máš v obdobných situáciách právo na viacero vecí. Predstavme si napríklad, že tvoj let mešká už viac ako 5 hodín.
V takom prípade môžeš žiadať odklad letu, a teda, pridelenie letu za rovnakú cenu v iný dátum. Môžeš taktiež žiadať o úplné vrátenie peňazí, čo sú letecké spoločnosti povinné vykonať.
Tiež môžeš žiadať svoju spoločnosť o preplatenie akýchkoľvek jedál a nápojov, ktoré si si zakúpil na letisku počas čakania na tvoj let, píše Europe Consommateurs.
Ak dokážeš preukázať ich cenu, čo v preklade znamená, ak si odložíš bloček, je spoločnosť povinná v rámci európskych regulácií pokryť túto sumu.
Pokojne si počkaj
Nemusíš sa obávať ani toho, že v sekunde, ako meškanie prekročí hranicu troch hodín, budeš musieť na letisku panikáriť a okamžite kontaktovať svoju cestovku. Práve naopak, môžeš zostať pokojný. O peniaze môžeš žiadať aj spätne.
Stačí, ak si odložíš všetky dôležité doklady, ktoré preukážu, že si skutočne bol pasažierom meškajúceho letu, píše ClaimCompass. Potom môžeš pokojne odcestovať na dovolenku, vrátiť sa späť na Slovensko a z pohodlia domova zažiadať o kompenzáciu.
Alebo môžeš ešte zopár mesiacov počkať. Vo väčšine krajín (príletu alebo odletu) totižto platí, že odškodné môžeš dostať aj za lety, ktoré sa uskutočnili niekoľko rokov spätne.
Najkratšie časové okno ponúka Belgicko, ktoré pasažierom dáva na podanie žiadostí presne 1 rok. Nasledujú krajiny ako Taliansko, Francúzsko či Nemecko akceptujú 2 až 5 rokov. Najštedrejšie je v tomto ohľade Švajčiarsko, v ktorom môžeš zažiadať o kompenzáciu aj o 10 rokov neskôr.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Your Europe, Europe Consommateurs, ClaimCompass