Meškanie na letisku a nespokojnosť v baroch a reštauráciách. Dovolenkové destinácie hlásia problémy
- Turisti sú pripravení, hotely a podobné zariadenia nie
- Najhoršia situácia je v Španielsku a Portugalsku
- Niektoré hotely najímajú úplne neskúsených ľudí
- Turisti sú pripravení, hotely a podobné zariadenia nie
- Najhoršia situácia je v Španielsku a Portugalsku
- Niektoré hotely najímajú úplne neskúsených ľudí
Napriek tomu, že čísla nakazených Covidom-19 začali v mnohých krajinách sveta po dlhom čase znova stúpať, pandemická situácia je pomerne dosť priaznivá a leto je už v plnom prúde, čo mnohí z nás chcú využiť na cestovanie, ktoré bolo v uplynulých dvoch rokoch sprevádzané rôznym druhmi obmedzení.
Zatiaľ čo turisti sú viac ako pripravení a dychtiví po oddychu, mori, peknom počasí a dobrom jedle a pití, prevádzkovatelia pohostinstiev, hotelov, barov, reštaurácií a podobných zariadení hlásia obrovské problémy týkajúce nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily, ako píše Daily Record.
Veľa ľudí z cestovného ruchu odišlo a nechce sa vrátiť
Britský The Mirror poukazuje na to, že pred vrcholom turistickej sezóny čelia pohostinské zariadenia, respektíve všetky povolania súvisiace s cestovným ruchom, veľkým problémom.
Je to spôsobené tým, že počas pandémie bola oblasť cestovného ruchu jednou z najzasiahnutejších, a preto majitelia reštaurácií, hotelov, barov a podobne museli šetriť peniaze, čo často znamenalo prepúšťanie zamestnancov.
Teraz je situácia v turizme síce podstatne lepšia, avšak mnohí bývalí pracovníci v tejto oblasti sa už nechcú vrátiť, pretože si našli lepšie platené práce, kde sa toľko nenarobia.
WalesOnline akcentuje, že podľa oficiálnych údajov bary a reštaurácie zvýšili mzdy zamestnancov v prvom štvrťroku 2022 takmer o 60 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Cestovný ruch je však stále sektorom, ktorý platí zamestnancom veľmi málo, napríklad v Španielsku iba okolo 1 150 eur a v Portugalsku dokonca iba 881 eur mesačne.
Najhoršie je na tom Španielsko a Portugalsko
Business-Standard informuje, že nedostatok zamestnancov v zariadeniach súvisiacich s cestovným ruchom je obzvlášť naliehavý v Španielsku a Portugalsku, kde cestovný ruch pred pandémiou predstavoval 13 percent, respektíve 15 percent ekonomickej produkcie.
WalesOnline v tejto súvislosti uvádza, že tento, už aj tak vážny problém, sa ešte zhoršil v dôsledku prísnejších obmedzení zamestnávania sezónnych pracovníkov zo Spojeného kráľovstva po Brexite v Španielsku a podobných vyhľadávaných turistických destináciách.
To viedlo k tomu, že tisíce pozícií súvisiacich s letnými dovolenkami zostali neobsadené. Zástupcovia španielskeho cestovného ruchu hlásia 200-tisíc neobsadených pracovných pozícií, kým susediace Portugalsko približne 15-tisíc.
Agentúra Reuters pritom uvádza, že tieto dve mimoriadne populárne európske turistické destinácie tak dlho čakali na návrat počtu turistov z predpandemického obdobia, a teraz, keď prijímajú jednu rezerváciu za druhou, nemajú dostatok obslužného personálu.
Napríklad 52-ročný Jose Carlos Sacó, majiteľ madridského baru Tabanco de Jerez, poznamenal, že môže mať otvorené iba cez víkendy, pretože vtedy sú k dispozícii študenti, ktorí majú cez týždeň školu, a počas voľna by si radi privyrobili.
„Cez týždeň nemôžeme otvárať, lebo nemáme k dispozícii žiadne voľné ruky, pretože oni študujú,“ posťažoval sa Sacó.
Kríza znížila kritériá prijatia na minimum
Vzniknutú situáciu sa preto rozhodli riešiť svojským spôsobom. Business-Standard vyzdvihuje najväčšiu európsku hoteliersku spoločnosť Accor, ktorá funguje v 110 krajinách a zamestnáva asi 35-tisíc ľudí.
Tá sa rozhodla urgentný nedostatok pracovnej sily riešiť najímaním prakticky kohokoľvek. „Robíme pohovory s ľuďmi bez životopisu, bez predchádzajúcich pracovných skúseností a sú prijatí do 24 hodín,“ povedal šéf tejto firmy Sebastien Bazin.
Turistické zariadenia v iných krajinách dávajú príležitosť zamestnať sa migrantom alebo sa snažia prilákať nových pracovníkov na rôzne typy výhod, ako napríklad ubytovanie zadarmo.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Daily Record, The Mirror, WalesOnline, Business-Standard, Reuters