Šéf festivalu Pohoda: Ročník 2021 bude ešte lepší, tieto mená máme už potvrdené (Rozhovor)
Koronakríza zasiahla slovenské podnikanie naprieč celou sférou. Do veľkých problémov sa dostali večerné podniky, gastroprevádzky, festivaly, no aj výrobcovia, ktorí sú z veľkej časti závislí na svojich kamenných prevádzkach.
Vírus si vyžiadal viacero veľkých obetí – Slováci sa tento rok nevyberú na festival Pohoda, fungovanie muselo ukončiť viacero slovenských firiem a mnohé lovebrandy sa ocitli v problémoch.
Aj keď sme sa z najhoršieho zdanlivo dostali, podnikatelia sú stále v hlbokých problémoch, keďže aj obnovenie výroby či nastavenie pôvodných procesov istý čas trvá.
Orange sa preto rozhodol podať pomocnú ruku podporiť slovenské firmy šikovnými business riešeniami, ktoré pomôžu náročné obdobie prečkať s optimalizovanými výdavkami.
O tom, ako môžeš svojim obľúbeným akciám či značkám pomôcť, sme sa rozprávali s ľuďmi za dvomi slovenskými lovebrandmi Pohoda a Fusakle.
- Michal Kaščák, šéf Pohody, sa aktuálne sústredí na jesenné akcie a ročník 2021, ktorý bude ešte väčší. Už teraz má potvrdený dlhý zoznam lákavých mien a v pláne je aj streamovaný festival
- Ján Angus z Fusakle zasa hovorí o tom, ako môže pandémia zaskočiť aj výrobcu oblečenia, ktorý je závislý na kamenných prevádzkach. Šikovným manažmentom sa však z krízy pomaly dostáva a podarilo sa mu zachovať aj 90 % pracovných miest
- Ako môžeš svojim obľúbeným lovebrandom pomôcť zachrániť biznis?
Vo veľkých ekonomických problémoch sa neocitli len gastroprevádzky či malé živnosti, no tiež veľké festivaly. Pohoda už pre rok 2020 festival zrušila a presunula ho až na budúce leto, 8. – 10. júla 2021.
Pre tím 10 ľudí, ktorí robia najväčší festival na Slovensku, je ročný výpadok problémom. Obľúbený festival je však možné podporiť už teraz, lístky na budúci ročník sú už v predaji a rovnako aj na menšie jesenné akcie. Na otázky nám odpovedal šéf Pohody Michal Kaščák.
Ako vás zasiahlo zrušenie tohtoročnej Pohody?
Michal Kaščák: V prvom rade nás mrzia kultúrne straty. O umení sa takmer stále počas krízy bavíme v ekonomickej rovine, tú nepovažujem za podstatu kultúry.
Pokles tržieb bol, samozrejme, veľký, ľudia si prirodzene prestali kupovať lístky keďže nevedeli, ako to s festivalmi či inými hromadnými akciami bude.
A oficiálne to nevieme doteraz, čo mimoriadne sťažuje životnú situáciu desaťtisícov ľudí. Neviem pochopiť, prečo je tomu tak.
zdroj: Michal Augistini/Pohoda
Nachádzate sa teraz v ekonomických problémoch?
Michal Kaščák: Čo sa týka našej ekonomickej situácie, najväčšie ťažkosti nás ešte len čakajú. Sme firma s viac ako desiatimi zamestnancami na plný úväzok a výsledkom našej práce je primárne festival.
Jeho presun znamená nielen prenesenie programu, ale aj lístkov či partnerských spoluprác. Nebudeme mať žiaden príjem.
V ťažkej situácii sa ale nachádzajú všetci, nie len festivaly a umelci, ale mnohí ľudia, ktorých nie je vidno, no na ktorých závisí fungovanie festivalov, kapiel či klubov.
Ako fanúšikovia vnímajú presunutie Pohody, predávajú panicky lístky alebo si ich nechávajú na ročník 2021?
Michal Kaščák: V ťažkých časoch ľudia vždy festival podržali, je tomu tak aj teraz. Reakcie boli na 99 % chápavé, povzbudivé a prejavujúce spolupatričnosť. Sme za to vďační. Väčšina návštevníkov si lístky presunula na rok 2021, dokonca sme už predali aj niekoľko nových lístkov.
Zároveň chápeme, ak niekto požiada o vrátenie plnej sumy za lístok, určite by som to nespájal s panikou. Mnohí ľudia sú v ťažkej situácii a o vrátenie peňazí musia požiadať.
Organizátori Pohody budú počas nasledujúcich mesiacov prežívať ťažké časy a to najhoršie ešte len príde. Ak však na Pohodu 2021 prídeš alebo chceš festival podporiť a nie je to pre teba veľký finančný úder, nežiadanie o vrátenie peňazí by festivalu veľmi pomohlo. Odpovedá opäť Michal Kaščák.
Koľko ľudí už požiadalo o vrátenie peňazí?
Michal Kaščák: Dodnes požiadal o vrátenie peňazí len zlomok návštevníkov, ide o cca 3% z množstva už predaných lístkov.
Ako zatiaľ využívate „voľný čas“– teda rok navyše? Bude Pohoda 2021 o to veľkolepejšia?
Michal Kaščák: Nikdy nám nešlo o „veľkoleposť“. Presun ročníka nebol jednoduchý, komunikujeme s dodávateľmi, partnermi a externými spolupracovníkmi, prebookovávame umelcov.
Urobili sme symbolický koncert z Gregoroviec, minulý piatok sme mali Pohoda Deň_FM a vydali sme debutový album kapely Drť (Puntičkár).
Aktuálne už naplno pracujeme na festivale Pohoda in the Air, ktorý budeme streamovať z letiska Trenčín a ďalších miest po celom svete v pôvodnom termíne Pohody 2020.
Charakter podujatia sa pomaly črtá, pripravujeme rôzne aktivity, prenosy, koncerty ale i archívne materiály. Ak to situácia u nás umožní, chystáme ďalšie koncerty a akcie na jeseň.
Na sociálnych sieťach ste komunikovali, že sa veľká časť tohtoročných interpretov vráti v roku 2021. Máte už aj potvrdené mená?
Michal Kaščák: Máme potvrdenú väčšinu umelcov, vrátane tých najznámejších ako Thom Yorke, FKA twigs, The Libertines, Glass Animals, Metronomy, Wolf Alice (viac info v programe).
Na dobrej ceste sú aj jednania s ostatnými už skôr zverejnenými umelcami. Zároveň nám pribúdajú ďalšie fantastické mená ako Frank Carter & The Rattlesnakes, Injury Reserve či Acid Arab live. Platí, že tých mien pribudne ešte prinajmenšom dvakrát toľko.
Aké sú tvoje aktuálne pocity? Je to skôr sklamanie a znepokojenie, alebo naopak nádej a veľké očakávania na nasledujúci ročník?
Michal Kaščák: Napriek mnohým problémom sme optimisti. Veríme, že tak ako napríklad po španielskej chrípke nastala éra tančiarní a doslova explózia umenia, aj nás čaká po prekonaní tohto obdobia dobrá budúcnosť.
Samotnému festivalu Pohoda dáš sprepitné len ťažko, no chodia naň aj desiatky gastroprevádzok a foodtruckov, pre ktorých tvoria festivaly významnú časť príjmu.
Spoločne s festivalmi totiž dostali červenú aj kultové podujatia ako Street Food Park a putovné gastro sa tak ocitlo vo veľkých problémoch.
Prevádzky, ktoré situáciu prežili, určite ocenia tvoju podporu, radí Orange. Ak ti peniaze nebudú chýbať, odporúčame najbližšie dni vo svojich prevádzkach, ale aj na najbližších eventoch, nechať o niečo vyššie sprepitné.
Aj opätovné rozbehnutie biznisu po pandémii môže byť pre podniky problémové, i keď sa na prvý pohľad môže zdať, že ťažké obdobie preklenuli. Zamestnanci pravdepodobne pracujú za znížené mzdy, extra sprepitné im tak určite padne vhod.
Klasické gastro či festivaly však nie sú jediné, ktoré počas ťažkého obdobia utrpeli. Problémom čelili aj tradičné slovenské značky, ktoré sú závislé na kamenných prevádzkach – a tie počas pandémie fungovali v obmedzenom režime.
Pomoc od štátu bola síce dostupná, no na nedostatočnej úrovni, vysvetľuje šéf ponožiek Fusakle Ján Angus.
Ako sa vyrovnávate so stratou tržieb? O koľko cca klesli? Pokiaľ viem, museli ste aj prepúšťať a obmedziť výrobu.
Ján Angus: Rovnako ako všetci retailisti, aj my sme museli okamžite reagovať na úplný útlm priameho predaja a prepad tržieb. Všetky predajné miesta boli zatvorené, mnoho zamestnancov ostalo doma, hneď sme začali s optimalizáciou nákladov.
Využili sme všetku pomoc od štátu a, žiaľ, sme sa museli aj s niektorými kolegami rozlúčiť, no 90 % pracovných pozícií sa nám podarilo zachovať.
Web predaj v tomto období nepokrýval ani zďaleka naše potreby. Mali sme šťastie v tom, že naša firma je finančne zdravá.
Optimalizáciou a včasnými dohodami s dodávateľmi a odberateľmi sa nám darí udržiavať chod spoločnosti a pripravovať sa na návrat do života.
Výroby sme čiastočne utlmili, no nezastavili úplne. Vývoj naznačoval, že s pandémiou sa nám darí úspešne bojovať a že sa to raz skončí. Chceli sme byť pripravení a hlavne dať signál kolegom, dodávateľom aj odberateľom, že myslíme pozitívne.
Ako vás priamo ovplyvnil koronavírus? Do akej miery vás potiahol online predaj?
Ján Angus: Koronavírus zmenil úplne všetko. Inak sme sa začali pozerať na potreby ľudí, trhu, na skladbu sortimentu, na výdavky, plánované spolupráce. Jediné čo sa nezmenilo, je naša filozofia a práve teraz sa nám potvrdila ešte viac ako predtým – tvoriť a vyrábať na Slovensku. Tento rok, žiaľ, nebudeme schopní zrealizovať všetky plány. Prišli však nové príležitosti.
Napríklad našou rýchlou reakciou sa nám v priebehu jedného mesiaca podarilo zrealizovať výrobu funkčných dizajnových rúšok. Aj keď sme sa na začiatku pasovali s mnohými produkčnými problémami, podarilo sa nám vďaka tomu výrazne naštartovať aj online.
Priniesli sme niečo, čo bolo v tom momente aktuálne a ešte chvíľu aj bude. Popri domácej výrobe rúšok sa nám podarilo vytvoriť aj nové produkty a lokálne spolupráce, tie však zverejníme až v najbližších dňoch.
Nákup od slovenských výrobcov, producentov a dodávateľov by mal byť našou prioritou, vysvetľuje Orange, a počas ťažkých období to platí niekoľkonásobne. Viacero veľkých obchodných reťazcov začalo podporovať slovenské výrobky.
Peniaze z ich predaja ostávajú na Slovensku a najmä podporujeme našich krajanov. O tom, prečo je podpora lokálnych dodávateľov, hovorí Ján Angus zo značky Fusakle.
V čom sú vaše ponožky unikátne, napríklad v porovnaní s Dedolesom, ktorý dnes žne väčšinu reklamnej pozornosti?
Ján Angus: Najhlavnejší rozdiel je, že my sme lokálna značka a výroba. Všetko sa vyrába na Slovensku a časť v Česku, keďže sme česko-slovenský produkt a snažíme sa nadviazať na našu československú textilnú históriu.
Vychádzame z našich reálií, naše kolekcie prispôsobujeme našej histórii a súčasnosti, spolupráce uzatvárame výhradne s lokálnymi ľuďmi, dávame prácu výhradne domácim fabrikám a objem pomoci nášmu okoliu prostredníctvom rôznych kooperácií a dotácií je masívny. V prvom rade je pre nás ponožka nosičom informácie.
Ponožka môže niesť informácie?
Ján Angus: Prostredníctvom nich sa snažíme ľudí upozorniť na rôzne veci, udalosti, miesta. Preto sa venujeme témam ako napríklad 100 rokov Česko-Slovenska, Tatranská kolekcia, dominanty Slovenska a Čiech, 30 rokov Nežnej revolúcie.
Pozornosť dostáva aj podpora ľudských práv, československé večerníčky, podpora slovenských národných parkov v spolupráci s The Žurnál, spolupráce s tretím sektorom a neziskovkami, zapájanie škôl do nášho procesu fungovania, tvorby a výroby.
Náš zámer nebol iba predávať ponožky, no prostredníctvom Fusaklí sa nám darí pomáhať nášmu okoliu a to je to, čo nás na tom baví a poháňa dopredu. A hlavne odlišuje od ostatných.
O tom, že slovenské gastro utrpelo veľkú ranu, niet pochýb. Nie je to však jediná sféra – aj malí podnikatelia a živnostníci ako kozmetiky či e-shopy ponúkajú možnosť podpory prostredníctvom darčekovej karty.
Ich služby si teda prakticky predplatíš a využiješ ich o niečo neskôr. Prevádzke to však umožní zachovať si neprerušený a pravidelný cash flow, ktorý im pomôže pozviechať sa z náročných časov.
A okrem toho potešíš svojho blízkeho, ktorý sa takto môže dozvedieť o tvojom obľúbenom mieste, či už je to gyoza z Foodstocku v Bratislave alebo napríklad tetovacie štúdio, ktoré si zaslúži tvoju podporu.
Počas pandémie na Slovensku museli mnohé firmy zmeniť svoj biznis model a spravili tak napríklad aj Hopin a Bolt, ktorí okrem ľudí začali prevážať aj jedlo. K tomu si môžeš rozvoz domov objednať aj z Bistra, Woltu alebo od samotných reštaurácii.
Jedlo ti príde horúce a často je omnoho pohodlnejšie prebrať si ho pred dverami, než šoférovať a hľadať parkovanie pred podnikom.
Nejde pritom len o jedlo, do donášky sa zapojili napríklad aj bratislavské bary, ktoré prostredníctvom rozvozu ponúkajú aj osviežujúce letné drinky, ideálne do blížiacich sa horúčav.
Podpora lokálneho gastra je podľa Orange viac než dôležitá, nájom kamenných prevádzok totiž platiť treba tak či tak, rovnako ako energie a ďalšie záväzky, ktoré idú s prevádzkovaním podnikov ruka v ruke.