VIDEO Milanovo lietajúce auto je absolútny unikát: Policajti sú poriadne prekvapení, keď ma stretnú na cestách
- Milan Paprčka nás pozval na letisko na Dobrú Nivu
- Prišli sme sa pozrieť na jeho unikátny stroj
- Je to lietadlo, s ktorým môže jazdiť aj po cestách
- Milan Paprčka nás pozval na letisko na Dobrú Nivu
- Prišli sme sa pozrieť na jeho unikátny stroj
- Je to lietadlo, s ktorým môže jazdiť aj po cestách
Milan Paprčka je absolútny fanúšik všetkého, čo sa dokáže odlepiť od zeme a vzlietnuť. Fascinuje ho život v oblakoch a dlhodobo lieta na rôznych vetroňoch, ultralightoch alebo aj na klasických lietadlách.
Potom, ako si kúpil svoju gyrokoptéru, však nastal problém, často sa totiž nemal ako dostať z letiska domov. Dlho to riešil rôznymi taxíkmi alebo autobusmi. Stačila však jemná prerábka a so svojím vzdušným tátošom môže oficiálne brázdiť aj slovenské cesty.
Čo to vlastne je vírnik?
Vírniky sú špeciálne vozidlá, ktoré sa pohybujú pomocou rotorov umiestnených nad vozidlom. Tieto rotorové vozidlá sú schopné vertikálneho vzletu a pristátia a môžu sa pohybovať v akomkoľvek smere.
Základný rozdiel medzi vírnikom a vrtuľníkom je ten, že na vzlet vírnika potrebuješ aspoň niekoľko metrov. Vírniky takisto nevedia lietať na fixnom bode ako helikoptéry.
Okrem toho sú vírniky tiež využívané na prehliadky mesta, filmové zábery a iné zábavné aktivity. Presne na toto ten svoj využíva aj Milan.
Celkom určite poznáš Google Street View. Milan robí prakticky to isté, akurát zo vzduchu. Na spodnej časti jeho vírnika ma prichytenú 360-stupňovú kameru, ktorou sníma rôzne lokality. Pokiaľ by ťa zaujímalo viac, tak zábery si môžeš pozrieť na jeho stránke Travel Virtual.
Jazdí s ním ako s autom
Na Slovensku môžeš vírniky vidieť poväčšine vo vzduchu. Tento Milanov je však jeden z dvoch na Slovensku, ktoré majú špeciálnu úpravu, aby mohli jazdiť aj po cestách. Konkrétne v kolesách sa nachádzajú elektrické motory. Pokiaľ ho teda stretneš na ceste, tak si vlastne stretol len trošku iný zvláštnejší variant elektromobilu.
Samozrejme to má svoje obmedzenia. Maximálna rýchlosť tohto stroja je iba 40 kilometrov za hodinu. Na diaľnicu by si teda mohol celkom pokojne zabudnúť. Ale na krátke vzdialenosti medzi dedinami to úplne stačí.
Vo vzduchu je to však celkom iné žihadlo, keďže vie dosiahnuť rýchlosť až 200 kilometrov za hodinu. Zároveň vie spomaliť až na neuveriteľných 30 kilometrov za hodinu, čo je v takej výške mimo helikoptér skutočná rarita.
Nesmieme zabudnúť na všetky atribúty, ktoré by malo vozidlo spĺňať ani v tomto prípade. Z bočných strán si vieš vyklopiť veľmi jednoducho spätné zrkadlá. Samozrejme, aby si nedostal pokutu, tak si na zadnú vrtuľu musíš pripevniť evidenčné číslo a nesmú chýbať aj špeciálne upravené svetlá alebo smerové svetlá.
Čo sa spotreby týka, Milan nám prezradil, že vo vzduchu to žerie približne toľko, čo nejaké väčšie auto na ceste, a teda okolo 10 litrov na 100 vzdušných kilometrov. Zatiaľ na ňom zažil najdlhšiu cestu z Prahy na Slovensko. Uistil nás však, že s jeho netradičným vírnikom má ešte veľké a hlavne ďaleké plány. Rád by obletel celú Európu.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska