Miliónová firma z Lučenca zažiarila v čase, keď sa e-shopy topia v problémoch. Aj napriek kríze spúšťajú novinku

  • Slovenské e-shopy zažívajú ťažké časy, problémy majú e-shopy s elektronikou aj ponožkami
  • Dedoles a Fusakle avizujú ekonomické problémy už dlhšie, iné e-commerce firmy sa rozhodli vôbec nekomunikovať
  • Technologická firma z juhu Slovenska však e-shopom ukazuje, že sa dá raketovo rásť aj investovať do životného prostredia
Mobilonline
TASR/František Ivan / Mobilonline
  • Slovenské e-shopy zažívajú ťažké časy, problémy majú e-shopy s elektronikou aj ponožkami
  • Dedoles a Fusakle avizujú ekonomické problémy už dlhšie, iné e-commerce firmy sa rozhodli vôbec nekomunikovať
  • Technologická firma z juhu Slovenska však e-shopom ukazuje, že sa dá raketovo rásť aj investovať do životného prostredia

Viacero veľkých slovenských e-shopov sa v poslednom čase ocitlo v problémoch. Ako informoval portál Fontech, patrí medzi ne napríklad aj dvojica známych slovenských internetových obchodov s elektronikou Gigastore.sk a Ingram.sk.

Tie čelia ostrej kritike nespokojných zákazníkov, najmä za neštandardne dlhé doby dodania už zaplateného tovaru, ktoré sa ťahajú aj niekoľko týždňov. Ešte horšie sú aj správy o problémoch pri vybavovaní reklamácií, keď sa zákazníci často nedočkajú odpovede.

Ešte prekvapujúcejší bol pád Dedolesu, ktorý nasledovali aj Fusakle – obidve značky verejne avizovali finančné problémy a aj keď obidvaja predajcovia ponožiek a oblečenia majú aj svoje kamenné predajné miesta, primárne sú vnímané ako e-shopy.

Dedoles sa dokonca dostal do problémov s partnermi. Firme sa síce za približne 10 rokov podarilo vyrásť do 21 ďalších krajín, no aktuálne narazila na svoje limity. Po rýchlom raste museli veselé ponožky z Pezinka tento rok v marci prepustiť 200 zamestnancov.

1
zdroj: Mobilonline – Do roku 2009 spoločnosť Mobilonline otvorila 3 kamenné predajne – odvtedy ich počet drakonicky rástol až na aktuálnych 54 pobočiek v 35 mestách Slovenska.

Neúspech zatiaľ nepoznajú

Problémy sa však nevyskytujú naprieč celým trhom, niektorým slovenským e-shopom sa darí naďalej prekvitať či investovať do inovácií. E-shop Mobilonline, ktorý už tiež prerástol do viacerých kamenných predajní, napríklad zažíva jedno zo svojich najlepších období, na ktorých kapitalizuje aj investíciami do zelených riešení.

Firma vznikla v roku 2001 v Lučenci a za svoje pôsobenie vytvorila spolupráce s viac než 200 dodávateľmi mobilného príslušenstva z celej Európy. Venuje sa primárne smartfónom, ktoré vykupuje a predáva, vrátane príslušenstva – a časom prerástla aj do tabletov či smart zariadení.

Firma začínala ako kamenná predajňa – svoju prvú prevádzku majitelia otvorili v roku 2001 vo Zvolene. Približne od roku 2009, vďaka stúpajúcej popularite svojej služby, spustili aj online predaj a odvtedy začal počet predajní narastať drakonickým tempom – až na aktuálnych 54 pobočiek v 35 mestách Slovenska.

Jednoduchý spôsob, ako znížiť svoju uhlíkovú stopu

Zatiaľ čo vidíme viacero e-shopov topiť sa v problémoch a zavádzať úsporné opatrenia, Mobilonline ukázali dobrú kondíciu aj investovaním do zaujímavého zeleného riešenia. Slovenská firma sa pochválila takzvaným EKOboxom, ekologickou nádobou na prepravu tovaru, ktorou Slovákom dáva príležitosť zadarmo znížiť svoju uhlíkovú stopu.

Ekologický box totiž vyvinula firma BITO, ktorá funguje bez uhlíkovej stopy, na čo má aj certifikát – a slovenský e-shop so smartfónmi je prvý na trhu, ktorý sa rozhodol novinku využiť. 

„Funguje to jednoducho – zákazník si pri platbe za tovar na e-shope zaklikne možnosť Dodať tovar v EKOboxe,“ vysvetľuje Milan Kovalančík, CEO spoločnosti Mobilonline. Box je zálohovaný vo výške 5 eur, ktoré zákazník dostane späť pri vrátení boxu do ktorejkoľvek predajne Mobilonline. Nádoba je však praktická a zákazník si ju môže aj nechať.

Mobilonline Ekobox
zdroj: Mobilonline – EKObox predstavuje jednoduchý spôsob, ako znížiť svoju uhlíkovú stopu. Zákazník si ho môže ponechať alebo vrátiť v ktorejkoľvek predajni Mobilonline.
Prečo je to dôležité?

Pandémia znásobila množstvo tovaru, ktoré si Slováci aj svet objednávajú online. Produkty e-shopy zvyčajne posielajú priam extrémne zabalené – v plastových fóliách a zvyčajne aj v niekoľkých vrstvách kartónu, keď vzniká veľké množstvo odpadu. Krabice sú navyše neskladné a veľké, mnohým Slovákom robí dodnes problém ich čo i len recyklovať.

  • najviac pri balení využívajú papier a kartón (40 %), nasleduje plast (20 %),
  • ale len 14 % plastového balenia na svete sa poriadne zrecykluje, väčšina skončí na skládke, spáli sa alebo skončí v riekach a lesoch,
  • takéhoto odpadu je čoraz viac, za posledných 10 rokov sa medziročne vyrobí o takmer 14 miliónov ton viac.

Mnoho e-shopov v reakcii na klimatickú zmenu napríklad spustilo vlastné línie ekologickejších produktov (ako napríklad udržateľnejšie oblečenie), balenie produktov je však stále podobne neudržateľné ako pred piatimi rokmi. Dáva tak zmysel, že Slováci, ktorí si uvedomujú hrozby klimatickej zmeny, si radšej zvolia možnosť nakúpiť z e-shopu, ktorý ponúka aj neškodlivé balenie.

Ešte väčší zmysel môžu mať inovácie ako EKObox pre firmy, ktoré objednávajú často, pravidelne a vo veľkom a dokážu tak ušetriť kvantum zbytočného odpadu. Ako funguje EKObox →

ekobox checkout
zdroj: Startitup – EKObox firma ponúka priamo pri checkoute.

Prečo sú e-shopy v problémoch?

Začalo sa to pandémiou, ktorá spomalila logistické reťazce a dozvuky cítiť dodnes. Pozastavená práca mnohých tovární či pomalšia doprava kvôli opatreniam spôsobili problémy s dodávkou kľúčových dielcov, ako sú napríklad čipy, čím sa spomalila aj výroba koncových produktov. Cítiť to bolo napríklad na nedostupnosti áut, elektrobicyklov či konzol PlayStation 5.

Dozvuky pandémie vystriedala blížiaca sa energetická kríza a inflácia, ktorá vytvára panický efekt a postupne tak znižuje dopyt po produktoch. Ľudia šetria a vytvárajú si finančnú rezervu, ktorú dodnes Slováci zanedbávali – a celkovo viac premýšľajú nad tým, kam svoje peniaze investujú a do popredia radšej umiestňujú základné každodenné potreby oproti luxusnému či zábavnému tovaru.

Niektorým obchodom tiež spôsobila výrazné problémy vojna na Ukrajine. Vo veľa prípadoch mali firmy svoje alokované pracoviská či dodávateľov práve tu – a ozbrojený konflikt znemožnil minimálne na dlhý čas ďalšiu spoluprácu. Bytostne sa to však dotklo najmä viacerých e-shopov, ktoré na Ukrajine využívali možnosť uskladniť svoj tovar, čo vážne narušilo logistiku koncovému užívateľovi.

Kristalove kridlo
zdroj: kristalovekridlo.sk – Manželia Milan a Tatiana Kovalančíkovci, ktorí stoja za spoločnosťou Mobilonline, si odniesli cenu Krištáľové krídlo v kategórii Hospodárstvo.

8-ciferná firma z Lučenca

Podľa dát z portálu Finstat spoločnosť Mobilonline v roku 2021 zvýšila zisk o 14 % na 365-tisíc eur a jej tržby narástli o 8 % na 11 miliónov eur, čím ukázali, že rizikové obdobie pandémie dokážu premeniť na rast. 

Hoci sa Mobilonline v súčasnosti vezie na vlne úspechu, firma nespí na vavrínoch. „Chceme do spoločnosti prispieť niečím pozitívnym, preto sme sa začali ešte viac zaoberať pálčivou otázkou udržateľnosti a znížiť svoju uhlíkovú stopu. Práve preto sme sa rozhodli začať využívať EKOboxy,“ vysvetľuje zelené motívy firmy Kovalančík.

EKOboxy síce nenahradia obaly stopercentne, no využiť ich je možné pri akejkoľvek objednávke a sú výrazne ekologickejšie, než jednorazové papiere, plasty a kartóny. „Boli by sme radi, keby sa od nás inšpirovali aj iné firmy a e-shopy. Obalov sa v e-commerce spotrebuje naozaj nechutné množstvo a dúfame, že náš krok prevezmú aj ostatní,“ uzatvára Kovalančík.

Snímka obrazovky 2022-09-05 o 16.38.08-min
zdroj: Mobilonline – Firma z Lučenca sa blysla už v roku 2021, keď so svojimi kanceláriami vyhrala prestížnu súťaž Office roka.

Niekoľko krokov k prekonaniu krízy

Skúsený e-commerce CEO spoločnosti Mobilonline – Milan Kovalančík – sa exkluzívne pre Startitup podelil aj o niekoľko tipov, ktoré môžu pomôcť každému biznisu v ťažkých časoch ekonomickej krízy:

  1. Ešte väčší dôraz na propagáciu: „V čase zníženia dopytu po tovare a službách je dôležité dať o sebe vedieť viac, ako kedykoľvek predtým.“
  2. Zmena štýlu práce: „V čase krízy skôr počúvajte, pozorujte zákazníka aj konkurenciu a rýchlo reagujte na zmenu.“
  3. Šetrenie: „Keď tržby klesajú, musíme prehodnotiť fungovanie firmy a nájsť v nej zdroje – no v žiadnom prípade nešetrite na reklame a PR. Práve naopak, propagujte ešte viac.“
  4. Upevnenie disciplíny: „Keď viac propagujete, meníte prácu podriadeným a šetríte, je to veľa zmien. Vznikajú trecie plochy a na to je jediný liek vysvetliť, že disciplína je dôležitá pre rýchle a presné zavádzanie zmien,“ uzatvára svoje tipy Kovalančík.
Zdroje: Fontech, Finsider, Ta3, Finstat

Najnovšie videá

Trendové videá