Mimoriadny úspech Slovenska v boji s energetickou krízou: Pomoc ľuďom dosiahne miliardy
- Európska komisia umožní Slovensku použiť na energetickú krízu nevyčerpané eurofondy
- Na sociálnej sieti o tom informoval Igor Matovič
- Európska komisia umožní Slovensku použiť na energetickú krízu nevyčerpané eurofondy
- Na sociálnej sieti o tom informoval Igor Matovič
Európska komisia (EK) by mala umožniť Slovensku použiť na riešenie energetickej krízy nevyčerpané eurofondy. Informoval o tom na sociálnej sieti podpredseda vlády a minister financií SR Igor Matovič (OĽANO).
Obrovský úspech
„Dnes som na rokovaní Ecofinu, všetkých ministrov financií Európskej únie (EÚ), v Luxemburgu a EK práve ústami výkonného podpredsedu Valdisa Dombrovskisa dala na našu žiadosť verejný prísľub, že Komisia urobí kroky, ktoré umožnia Slovensku použiť na riešenie energetickej krízy nevyčerpané eurofondy z obdobia 2014 až 2020,“ zdôraznil.
Podľa Matoviča je to obrovský úspech Slovenska. „Jediní sme o to žiadali a viac-menej jediným nám táto zmena pomôže. Veľká vďaka patrí premiérovi Eduardovi Hegerovi (OĽANO) aj za jeho osobnú intervenciu,“ podčiarkol minister financií.
https://www.facebook.com/igor.matovic.7/posts/pfbid0pfa4YQ7bHj9zgZ875ocg3aXWgNqEkRdYDPVZsEfeb13xLF2jQBJ3xhauaSJAdHwel
„Je to mimoriadne veľká vec, ktorá nám umožní domácnosti a firmy na Slovensku previesť cez energetickú krízu so silnou pomocnou rukou štátu. Celková pomoc ľuďom tak dosiahne dokopy až rádovo miliardy eur,“ dodal Matovič.
Slovensko okrem toho získa celkom 366,9 milióna eur z programu RepowerEU na zníženie energetickej závislosti na ruských fosílnych palivách a podporu obnoviteľných zdrojov.
Masové krachovanie
Výrazný nárast cien energií postupne postihuje aj automobilový priemysel a môže viesť k obmedzovaniu výrob. Pre agentúru SITA to potvrdil generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Viktor Marušák. Riešenia je pritom podľa neho nutné hľadať veľmi rýchlo.
„Hrozí nám masové krachovanie spoločností, čo bude mať fatálne následky na ekonomiku Európskej únie, a tým samozrejme aj priamy negatívny dopad na životnú úroveň ľudí. Zatiaľ sme videli zatváranie výrob u tých energeticky najsenzitívnejších. Čím dlhšie v tejto realite budeme žiť, tým viac spoločností bude zasiahnutých,“ zhrnul.
Podľa Marušáka stále nie je úplne jasné, ako sa budú ceny vyvíjať v budúcnosti, pričom už len táto neistota sama osebe je ohrozením.
„Nejedná sa iba o ohrozenie v zmysle nižších ziskov firiem. Môže sa jednať aj o kolaps odvetvia. Špeciálne tak globálne segmenty, ako je automobilový priemysel, často doslova visia na vlásku jednotlivých dodávateľov,“ skonštatoval.
Ako ďalej Marušák vysvetlil, ak sa zastaví výroba u dodávateľa sedadiel, zastaví sa následne aj produkcia celej automobilky a tento efekt sa prenesie na celý jej dodávateľský reťazec, keďže firmy nebudú mať kam dodávať.
Automobilky sa samozrejme snažia všetky výpadky nahradiť inými dodávkami, no i tu existujú limity. „Preto je veľmi nebezpečné súčasnú situáciu podceňovať a brať to tak, že ‚firmy si vždy poradili’. Situácia je vážna,“ zdôraznil Marušák.
Energetická kríza sa pritom netýka iba Slovenska a jedine Únia ako celok môže podľa predstaviteľov automobilového priemyslu prijať opatrenia, ktoré budú efektívne zmierňovať jej dopady. „Hrať sa ‚na Slovensko’ v prostredí, kde je každý s každým spojený pupočnou šnúrou, je krátkozraké. Odstávka jedného kľúčového dodávateľa v Nemecku zastaví linky automobiliek na Slovensku. Preto by naše globálne odvetvie privítalo európske riešenie,“ uzavrel.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: TASR, SITA