Minister dopravy prezradil detaily o úplne novej „štvorprúdovke“ do Česka
- Minister dopravy Jozef Ráž prehovoril o novej R6
- Štvorprúdová rýchlostná cesta by nás spojila s českými diaľnicami
- Minister dopravy Jozef Ráž prehovoril o novej R6
- Štvorprúdová rýchlostná cesta by nás spojila s českými diaľnicami
Ak sa chceš zo Slovenska dostať do Česka autom v čo najvyššej povolenej rýchlosti, poslúži ti na to v súčasnosti len jedna diaľnica. Krajiny totiž spája iba známa D2, ktorá začína na južnej hranici, prechádza cez Kúty, Bratislavu a smeruje na sever do Česka.
A zdá sa, že to tak aj ostane. Pribudnúť ale môže nová rýchlostná cesta R6. Ako píše portál oPeniazoch, šlo by o štvorprúdové spojenie Slovenska a Česka na Považí. Konkrétne by cesta smerovala od Púchova až po hranice. Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža môže tomuto projektu pomôcť nový zákon o strategických investíciách.
Časť cesty už existuje a slúži ako obchvat Púchova. Aby sa však dalo hovoriť o jej dokončení, obchvat by sa musel dostavať (zhruba 8 kilometrov). Ďalej by sa pokračovalo až po hranice s Českom ešte ďalších 22 kilometrov.
Rezort dopravy má o túto cestu veľký záujem aj napriek tomu, že by si ju v súčasnosti nenašiel v investičnom pláne, píše oPeniazoch.
„Do budúcna, keď dôjde k napojeniu D49 z českej strany, tak táto intenzita dopravy bude pravdepodobne násobne vyššia,“ citoval portál Ráža, ktorý o projekte informuje v tomto videu. Slovenské spojenie s D49 by znamenalo, že sa Púchov priamo spojí s diaľnicou na Brno, Olomouc aj Ostravu.
Nový zákon o strategických investíciách by výstavbu mohol skrátiť na 5 až 8 rokov. Ráž si myslí, že projekt je vzhľadom na jeho rozsah kandidátom na to, aby spĺňal parametre strategickej investície. Výstavba cesty by štát vyšla na stovky miliónov eur, v minulosti sa jej cena odhadovala na 300, dnes by mohla dosiahnuť aj hodnotu 400 miliónov eur.
Blíži sa stavba posledného úseku diaľnice Bratislava – Košice
Ako sme ťa už informovali, Ráž koncom mája tvrdil, že približne o dva mesiace (aktuálne približne mesiac a pol, pozn. red.) by sa malo začať s obstarávaním úseku diaľnice Turany – Hubová.
Ide o posledný úsek diaľnice medzi naším hlavným mestom a metropolou východu, ktorý sa ešte nezačal stavať. Ide o zrejme najproblematickejší úsek, tvrdí Ráž. V súčasnosti sa rezort usiluje získať právoplatný úsudok vplyvu na životné prostredie (EIA).
Šéf rezortu priznáva, že obstarávací proces na Slovensku môže trvať mesiace až roky. Zastáva preto názor, že sa s ním môže začať ešte pred získaním právoplatného úsudku vplyvov na životné prostredie. Oba tieto procesy sa môžu podľa neho doriešiť paralelne.
Úsek diaľnice vyjde slovenskú pokladnicu na 2 miliardy eur, no myslí si, že v súčasnosti sa už nedá polemizovať o tom, či sa to oplatí, alebo nie. Štát túto časť diaľnice postaviť musí, myslí si minister, pretože ide o jej posledný nezačatý úsek.
Úsek má pritom zahŕňať aj nové stredisko údržby, ako aj kompenzačné opatrenia pre dotknuté obce. Viac informácií prinášame v článku na tomto odkaze.
Zdroje: oPeniazoch, YouTube/Ministerstvo dopravy SR, Archív SIU