Miroslav Paluch: Je lepšie mať dobre padnutý oblek z nekvalitnej látky, ako značkový drahý, ktorý nebude sedieť
- V poslednom rozhovore sme hovorili, že oblečenie startupistu má byť neutrálne, nemá rušiť. Iste, pretože okrem startapistu aj potencionálny investor má očakávania, nielen z prípadného businessu, ale aj od daného človeka. Tu si mnohí ľudia neuvedomujú, že sa obliekame nielen kvôli sebe, ale aj kvôli okoliu, vzdávame tým určitú úctu ľuďom, s ktorými sa stretávame. Keď sa vrátim naspäť, tak aj ten investor má očakávania. A jedným z nich je aj outfit, správanie, vystupovanie.
- V poslednom rozhovore sme hovorili, že oblečenie startupistu má byť neutrálne, nemá rušiť. Iste, pretože okrem startapistu aj potencionálny investor má očakávania, nielen z prípadného businessu, ale aj od daného človeka. Tu si mnohí ľudia neuvedomujú, že sa obliekame nielen kvôli sebe, ale aj kvôli okoliu, vzdávame tým určitú úctu ľuďom, s ktorými sa stretávame. Keď sa vrátim naspäť, tak aj ten investor má očakávania. A jedným z nich je aj outfit, správanie, vystupovanie.
Nestačí dobrý nápad, idea, predstava dobrého zisku?
Ten idem odprezentovať, ale v teplákoch s rukami vo vreckách so zlou intonáciou hlasu? Upresním to:
Všetci vieme o neverbálnej komunikácii, ale podstatu kladieme na obsah prejavu – nesprávne.
Potrebujeme v prvom rade odprezentovať seba – odevom, vystupovaním, správaním, a to je 55 %. Spoločenské správanie, prejav, hlas predstavujú 38 %. A iba 7 % je o obsahu, ktorý predstavujete.
Investor vie, čo prídeme odprezentovať!
Presne. On si to už celé prešiel niekoľkokrát. Chce poznať vás. V konečnom dôsledku budete reprezentovať aj jeho, jeho spoločnosť.
Takže: „Šaty robia človeka“.
Je lepšie mať dobre padnutý oblek z nekvalitnej látky, ako značkový drahý, ktorý nebude sedieť. Bude vyzerať, akoby stál o polovicu menej než v skutočnosti.
Aké sú najčastejšie chyby mužov pri obliekaní?
Nie je ich málo. Asi najväčšia je, že nemajú svoj štýl. Napodobňujú, kopírujú, často ale tých nesprávnych.
Máš príklad?
Mnoho. Mladí ľudia a nielen oni, vidia verejne známu osobu z obrazovky v nejakej show v absolútne nevhodnom oblečení na danú príležitosť. A potom stretávam pánov cez deň vo vychádzkovom obleku a na nohách majú lakované topánky. Tie patria iba k dress code Blac tie – smoking a po 18-tej hod.
Zaujímavosť tohto leta?
Žena elegantne oblečená, doladená kabelkou, sandalkami a vedľa nej muž v kraťasoch (podľa možnosti odstrihnuté s jeansoviny) polokošeľa, ako ináč s vyhrnutým golierom, samozrejme s asi sto reklamami. S kabelkou cez plece a vylepší to šľapkami.
Obliekam sa iba kvôli businessu?
Samozrejme, že nie.
Oblečenie nás predstavuje, dotvára, sprevádza v dennom živote, všade. Práca, volný čas, hobby, kultúra, ale aj doma.
Doma na tom tiež záleží?
Doba károvaných trenírok a zažltnutého tielka je už dúfam, preč. O adekvátnom správaní to ani nehovorím. Priateľka, manželka má tiež právo na to, aby ste doma boli chic, príťažlivý a príjemný.
Načal si tému spoločenského správania sa. Nevieme sa správne a slušne správať?
Dobrá otázka. Aj to málo, čo sme vedeli, česť výnimkám, sme zabudli. Život je rýchly, doba už ani neviem, aký má prívlastok, ale stále sme ľudia.
Slušnosť je „iba“ vedomé sebaovládanie.
Čo to znamená?
Rozhovor na veľa pokračovaní. Ale upriamim pozornosť snáď iba na pozdrav a úsmev. Nezdravíme sa a smejeme sa iba snáď na „sit comu.“
Tak ľahké, jednoduché. „Pozdrav a úsmev otvárajú dvere.“
Čo komunikácia?
Aj tá elektronická, cez sociálne siete, môže a mala by mať svoje pravidlá. Samozrejme ich má, rýchle, úsporne, skratkovite, cez emotikony. Len ich vedieť správne prečítať. Nie je nad osobnú komunikáciu. Pohľad do očí, pozdrav, úsmev, pozvanie.
Je etiketa potrebná v tejto dobe?
Najmä v tejto dobe. Etiketa je premenná. Tak ako ľudstvo celé vyžaduje si to doba. Do spoločnosti sa už dnes dostáva tak veľké množstvo ľudí, že sa etiketa musí tomu uspôsobiť. Ale do spoločnosti chodíme preto, aby sme robili sebe aj okoliu dobro! Nie, aby sme svojou prítomnosťou otravovali život ostatným.
Aký je hlavný prejav dnešnej etikety?
Neformálnosť. To ale neznamená, že musím byť arogantný a nezdvorilý. Práve naopak. Takt a empatia vám dá viac. Byť gentlemanom nie je anachronizmus. A to platí, aj pre šéfa na pracovisku voči ženám.
Nejaký odkaz na záver?
Rád ukončujem svoje prednášky na tému obliekania a etikety vetou B. C. Forbsa:
„Slušnosť nič nestojí, ale môže priniesť veľké zisky, tak jednotlivcovi, ako aj firme.“
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory