Hype je mladá agentúra, ktorá má v pláne dobyť svet.
Mladá slovenská agentúra Hype si razí cestu do sveta. Podarilo sa im pomôcť startupu Youstice dostať sa do finále Startupawards a získavajú klientov aj spoza oceána. Nedalo nám a spýtali sme sa spoluzakladateľa Mareka Didáka, ako to robia.
Marek, ako vnímaš dizajn, ktorý sa v súčasnosti tvorí na Slovensku? Dosiahol už svetovú úroveň?
Myslím, že áno. Určite sa dá na Slovensku nájsť niekoľko silných mien, ktoré vyčnievajú a sú porovnateľné so zahraničnými dizajnérmi. Máme tu obrovské množstvo kreatívnych talentov, ktorí potrebujú hlavne jedno – naplno sa rozvíjať.
Koho ty považuješ za Slovenské ESO v dizajne?
Dizajn je síce dosť široký pojem a navyše subjektívna záležitosť, ale mne osobne sa páčia práce napr. od Musha, Matúša Benceho či Haziho. No a samozrejme od našej arťáčky Zuzky :)
Ako by si opísal kreatívny proces pri tvorbe dizajnu v Hype?
V Hype sa snažíme, aby všetko spolu ladilo a zapadalo do zvolenej stratégie, takže kreatívny proces tvorby dizajnu reálne začína ďaleko pred tým, ako sa začnú tvoriť prvé vizuály. Úvodným brainstormingom dáme dokopy idey, ktoré sa ďalej rozpracujú a arťáci dostanú guidelines, ako by mal dizajn vyzerať. Následne je na nich, aby do týchto popisov dali dušu a spravili z ideí okulahodiace vizuály. Následne si dáme interné kolo pripomienok a po zapracovaní odchádza vizuál na feedback klientovi. Pravdou ale je, že klient má niekedy svoju predstavu a potom sme nútení upustiť od nášho pohľadu na ideálny vizuál.
Na Slovensku v súčasnosti vzniká množstvo talentovaných kreatívcov a dizajnérov, no niekedy ich kvalita nezodpovedá kvantite ich portfólia. Kde vidíš z tvojho pohľadu najväčší kameň úrazu? Malo by sa toho robiť menej a kvalitnejšie?
V kvantite problém nevidím. Predsa len je pre grafika podstatné, aby toho spravil čo najviac a vytrénoval si zmysel pre detail. Mladý dizajnér si ani veľmi nemôže vyberať a potrebuje brať, čo mu príde pod ruku. Neskôr, keď už má čo-to za sebou, je to samozrejme inak. Problém ale vidím skôr v tom, že množstvo dizajnérov po čase padne do určitého stavu ”pásovej výroby”, kde prestanú rozmýšľať a robia vizuály len preto, aby boli hotové. Neuvedomujú si, že tým ničia svoj potenciál.
Keď tak hovoríme o dizajne – čo podľa teba odlišuje dobrý a zlý dizajn?
Dobrý dizajn je taký, ktorý dokáže predať aj priemernú ideu, zlý naopak zabije aj tú najlepšiu. Často vidím skvelú myšlienku, ktorá je podporená päťminútovou grafikou a celý pocit je potom veľmi slabý. Škoda zabitých nápadov…
Dá sa robiť dizajn, plodiť kreatívne myšlienky a brať to len ako prácu, alebo to chce niečo viac?
Nebudem tvrdiť, že sa to nedá, ale veľmi pochybujem, že to niekto dokáže. Ak chceš tvoriť kreatívne nápady a hrajkať sa s detailmi, musí ťa to fakt baviť. Najlepšie vizuály tvoria ľudia, ktorí sú dizajnom doslova posadnutí.
Digitálna agentúra Hype, ktorú si prednedávnom spolu-zakladal s Petrom Šándorom dokázala za krátke obdobie viac ako iné za niekoľko rokov. Ako je to možné?
Jednoducho, vyberáme si top ľudí, ktorí sú maximálne vyhajpovaní a snažíme sa im vytvoriť čo najlepšie podmienky pre realizáciu. Podmienkou pre prácu u nás je milovať svoju prácu, nestačí, aby ťa bavila. Na druhej strane treba dodať, že sme sa síce rozbehli celkom rýchlo, ale stále sme len na začiatku, keďže naše plány sú obrovské. Z toho plynie aj ďalšia výhoda – snažíme sa byť najlepší v tom, čo robíme a dostať sa na svetovú úroveň. Preto máme motiváciu posúvať sa rýchlejšie.
Myslíš si, že je tu ešte priestor pre vznik nových digitálnych agentúr, alebo je už trh presýtený a začínajú sa tak kanibalizovať ceny vašich služieb?
Platí to isté, čo v každom inom odvetví – ak prinášaš kvalitu, tak sa pre teba priestor nájde. Môžeš si vybrať, či chceš znižovať ceny alebo zvyšovať kvalitu. My sme si vybrali druhú možnosť a zatiaľ mám pocit, že sa nám to darí.
Má podľa teba zmysel zameriavať sa kreatívou a inými digitálnymi službami aj na zahraničné trhy?
Určite, sami komunikujeme za našich klientov na viacerých zahraničných trhoch. Okrem toho sa nám začínajú ozývať aj klienti z US, takže mám pocit, že to zmysel má. Je tam síce ďaleko vyššia konkurencia, ale ak chceš byť top, nesmieš sa jej vyhýbať.
Koho vnímaš ako vašu najväčšiu konkurenciu?
Tým, že sa snažíme kombinovať kreatívu a výkonnostný marketing a navyše sa zameriavame na startupy a online projekty, konkurencia nie je až taká veľká. Je tu samozrejme niekoľko agentúr, ktoré ponúkajú podobné služby ako my, ale vždy sa snažíme nájsť si svoj priestor. Naposledy sme napríklad spustili novú službu – App Store Optimization, ktorú tu takmer nikto neponúka.
Ako si strávil 1. máj? :)
S priateľkou v Budapešti. Bol som tam prvý krát a skoro som odpadol, aké je to krásne mesto.
Vďaka za rozhovor.
Aj ja ďakujem a držím palce celému projektu Sketcher.sk.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti