Mladí Slováci založili love brand v 18 rokoch: „Svojou značkou by som chcela rozbíjať každodennosť,“ hovorí Sabi

  • Ako v 18 založiť mini biznis dnes už s ex a zároveň zostať skvelými obchodnými partnermi
  • Sabi nám porozprávala o budovaní love brandu
Sabi
VAN DRÁK
  • Ako v 18 založiť mini biznis dnes už s ex a zároveň zostať skvelými obchodnými partnermi
  • Sabi nám porozprávala o budovaní love brandu

Sabina je 24-ročná študentka psychológie a venuje sa svojej značke doplnkov VAN DRÁK, ktorá je inšpirovaná cestovaním a dobrodružstvami. O tejto značke a podnikaní nám viac prezradila počas rozhovoru.

Značku založila na konci tretieho ročníka gymnázia so svojím vtedajším priateľom s myšlienkou zarobiť si na ich karavan a precestovať na ňom svet. Sabi nám porozprávala o tom, či sa jej to podarilo, či sa dá s jej biznisom uživiť, prečo má rada svoju značku a nechala aj malý motivačný odkaz ľuďom, ktorí majú podobné sny o podnikaní.

Nápad s výrobou a predajom

„Jedného dňa som svojmu vtedajšiemu priateľovi Martinovi povedala, že by som si rada vytvorila svoj vlastný šperk. Som kreatívna duša a rada si kreslím a tvorím, Martin vedel gravírovať. Žila som prírodou a dobrodružným naladením. Išlo o obrázok takej mini krajiny – hory, stan, taká malá scenéria. Martin vtedy akurát pracoval v jednej firme, ktorá sa venovala laserovaniu,“ vraví Sabi. Majiteľ bol podľa jej slov zlatý a ústretový a dovolil im použiť laser. 

Keď videli s Martinom výsledok, povedali si, že sa im to páči a či by sa to nedalo predať. Následne to ponúkli známym a malo to úspech. Vo vrecku mali 20 eur, kúpili si materiál a vyrobili dva motívy náhrdelníkov. Zavesili ich na osobný Instagram a kamoši si ich kúpili. Predali ich za desať eur za kus. „Dajme tomu, že nás to dostalo na zisk 40 eur.“

„Ľudia z okolia sa nás začali pýtať, či to budeme robiť. Prečo nie, povedali sme si, a tak sme si za svoj prvý zisk kúpili ďalší materiál. Dopyt sa začal zvyšovať a my sme si spravili samostatný Instagram pre predaj. Keď už to nestačilo cez správy, tak sme urobili objednávkový formulár a keď nestačil ani ten, vytvorili sme web. Postupne sa to nabaľovalo ako snehová guľa,“ vysvetľuje Sabi. 

VAN DRÁK
zdroj: osobný archív respondenta

Ako vznikol názov VAN DRÁK

Logicky nasledoval názov značky. Obaja rozmýšľali nad tým, že v podstate vyrábajú šperky zachytávajúce dobrodružstvá. Sabine sa páčil vanlife, (pozn. redakcie: životný štýl bývania v aute, dodávke alebo inom motorovom vozidle), čiže logicky chcela mať karavan a cestovať v tom aute.

„Niekde za tým bola myšlienka, že keď popredáme veľa šperkov, možnože by som si splnila tento malý sen. Čiže to chcelo aj akúsi dravosť, podobnú treba aj pri vandrovaní, ak chcete niečo zdolať, a tak vznikol názov Van (auto), drák (dravosť). Tak vznikol VAN DRÁK, ako spôsob myslenia, životného štýlu a voľnosti, akejsi autentickosti.“

Martinov šéf bol voči nim ústretový a nasledujúce 2-3 roky im dovolil laserovať doplnky uňho vo firme. Obaja si konečne našetrili na svoj prvý laser a kúpili si ho. Zvýšila sa im tak časová flexibilita výroby, mohli vyrábať hocikedy, kedy si zmysleli. 

Poučili sa z prvotných chýb

Mimo vygravírovaných šperkov ponúkali aj šiltovky, len v začiatkoch to nemali premyslené. V súčasnosti sa poučili z prvotných chýb a prednedávnom predali celú kolekciu šiltoviek. Aktuálne ponúkajú aj čiapky s ich motívmi, pretože chcú, aby komunita nosila niečo, čo má pre nich osobný význam. 

Zároveň sa snažia odlíšiť, napr. tým, že si môžeš nechať vygravírovať GPS súradnice zážitkového miesta, aby si naň nikdy nezabudol. Sama dodáva, že to nie je ničím nové, ale pasuje im to do celkovej kultúry značky. Prípadne si môžeš nechať vygravírovať vlastný motív.

Sabina tvrdí, že ak by mali predávať len preto, aby mali zisk, nedávalo by im to hlbší zmysel, zároveň by to cítili aj ľudia. „Znie to možno honosne, ale poďme do teórie, ako by sa mala budovať značka. Nike nesie myšlienku pre top športovcov, niečo ako: dokážeš všetko a poď byť aktívny a do všetkého poď naplno. Kofola má mega veľkú tému lásky. Toto robia veľké značky, a aj keď my nie sme veľká značka, prečo by sme to nemohli robiť týmto štýlom,“ vysvetľuje a dodáva, že ťažko ľudom predajú niečo s tým, že nech si kúpia niečo pekné.

Nádherných vecí je na trhu veľa, lenže to, čo ľudia chcú, nie je napríklad náhrdelník. „Ľudia chcú tú moju myšlienku, ži život naplno. Zároveň aj osobitú hodnotu toho výrobku“.

Undergroundové dobrodružstvo

Podľa Sabiny je vandrovanie niečo ako undergroundové dobrodružstvo. Ideš s batohom do lesa, spíš pod širákom, stopneš auto a dáš sa do reči s neznámymi ľuďmi. O presnom opaku v cestovaní sme sa v minulom článku rozprávali s Igorom Kupcom s Local Nomad Košice.

Sabi tvrdí, že vandráctvo je niečo nekonvenčné, úprimné, keď človek možno vystupuje zo svojej komfortnej zóny. „Lebo jasné, človek môže ísť do hotela s all inclusive, ale urobiť to tak na kolene a zdivoka, uletieť si a urobiť to low-costovo, to je to pravé orechové.“

1-6ff31068
zdroj: archív respondenta

Paradoxom celej značky VAN DRÁK je, že do v podstate super odolného kovu „vytesajú“ slobodu zo zážitku. Tvrdia však, že aj človek putujúci na vandrácke dobrodružstvo sa potrebuje spoľahnúť na tých málo vecí, ktoré si berie so sebou, na to, aby sa dostal, kde potrebuje, kde chce. Zoberie si so sebou dobré topánky, teplý spacák či ruksak, všetko by malo prežiť výlet.

Čiže na jednej strane v sebe nesie značku, voľnosť, uletenosť, autenticitu či slobodu, na druhej strane precízne urobený výrobok, ktorý prežije. „Ide nám o to, aby tie výrobky boli kvalitné a trvácne,“ dodáva jedných dychom Sabina.

Tvrdí, že občas im to vo Vandrákovi nevyjde, ale snažia sa z toho poučiť, aby dosiahli lepšie výsledky svojich výrobkov. Nie je pre nich cesta kúpiť lacnejší materiál a ušetriť na nákladoch, teoreticky gravírovať na nižšom výkone, aby neminuli toľko energií, lebo by to nebolo také kvalitné.

„Ľudia by si to síce u nás mohli kúpiť znova a mali by sme z toho zisk, ale jednak by nám to dlho nemuselo vydržať a zároveň by sa nám to bilo s naším vnútorným presvedčením, ako budovať značku.“

Budovanie komunity

Od začiatku pritom fungujú hlavne na Instagrame, vnímajú ho ako ich prirodzené prostredie, keďže z neho vzišli. Ak by mali ísť podľa nejakých marketingových poučiek a tabuliek, mnohokrát by mali určite omnoho väčšie čísla, ale podľa slov Sabiny, ak nechce vyhorieť a má ju to stále napĺňať, tak si to snaží robiť po svojom.

Sama tvrdí, že je zaujímavé, ako sa posunuli celé algoritmy. Podľa nej pred 10 rokmi stačilo postnúť hocijaký príspevok a keď zaujal, dostal sa prakticky všade. Dnes sú ľudia niečím takým už presýtení. Reklamou ako takou. Preto im treba ponúknuť viac ako len reklamu, a to je z časového hľadiska veľmi náročné, pretože by Sabi chcela byť v prvom rade umelec, ktorý im ponúkne produkt, a nebyť len influencerkou, ktorá musí vedieť strihať videá, fotiť, zároveň byť reklamným kreatívcom.

Tieto činnosti človeka zahltia a potom mu nezvýši čas na tú podstatu, tvorbu našich doplnkov. Našťastie, mám tu jednu super osobu, Terezku, ktorá nám odľahčí istú časť práce na značke. Oslovuje dodávateľov na materiál a robí pre nás všetky možné drobnosti potrebné na to, aby to klapalo, ako má,“ vraví Sabina.   

Fungovanie biznisu po rozchode

Pracujú pre nich dokopy traja ľudia. Všetci to majú ako vedľajší zárobok pri svojich povinnostiach. Zisk, ktorý zostane, reinvestujú Sabina a Martin naspäť do značky, chcú aby rástla na kvalite. 

Nápadom fungujúcim už niekoľko rokov je vyzývanie ľudí „k vandrovaniu“ naprieč Slovenskom. Svoje výrobky schovávajú kade tade v prírode. Vždy natočia krátke video, kde odložia šperk. „Kto ho nájde, je jeho. Chceme takto motivovať ľudí k zažitiu dobrodružstva.“ Zaujímavosťou je, že len v poslednom období si táto činnosť získava viac pozornosti. 

Paradoxom ich malého biznisu je, že začínali ako partneri, no v súčasnosti sú rozídení. Napriek tomu vždy vedeli, že ak nastane taká situácia, budú chcieť spoločne v budovaní značky pokračovať. Funguje im to veľmi dobre.

„Aby niečo takéto fungovalo, neovplyvnilo to našu peknú značku, ono asi sa to musí spojiť do veľmi špecifickému kokteilu,“ zasmeje sa Sabina a s vážnosťou dodá: „My sme si vždy vedeli veci pekne a úctivo vykomunikovať. Aj na úrovni, to nás podľa mňa dlhú dobu spolu držalo v partnerskom vzťahu. Aj teraz na obchodnej úrovni sa snažíme vnímať jeden druhého a nechávať mu voľnosť.“  

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa VAN DRÁK travel adventure jewelry & accessories (@vandraksk)

Plány do budúcnosti

V prvom rade má Sabina v pláne dokončiť úspešne školu a časom si splniť svoj najväčší sen, stať sa psychologičkou. Nebráni sa však ani tomu, keby jej tímu Vandrák mohol slúžiť ako pasívny príjem, ale hlavne bol ľúbivou značkou, love brandom.

„Kedysi, keď toto s európskym love brandom Martin spomínal, boli za mňa jeho ambície úplne inde, ako sú teraz. Ale môžem povedať, že v súčasnosti by som bola za niečo také šťastná. Bola by som šťastná, ak by som mohla ľuďom vytvoriť možnosť full time jobu, do ktorého budú s nadšením chodiť a vedieť si pritom zarobiť pekné peniaze,“ tiež sa vedieť na nich vždy spoľahnúť hovorí Sabi. 

Sabi dostáva poslednú otázku, či by chcela niečo doplniť, povedať, na čo sme sa nespýtali. S ľahkosťou spustí: „Ak by chcel niekto iný, mladý, podnikať, nech to proste skúsi. Nemusí robiť paniku, že kde nazbiera kontakty a ako narastie. Proste nech je aktívnym členom svojej komunity. Objaví sa na nejakých akciách, porozpráva sa s ľuďmi, možno bude robiť nejaké dobrovoľníctvo a tie príležitosti si ho nájdu, keď bude aktívne prispievať k niečomu v komunite,“ ukončuje na večne usmiata Sabi. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá