Mladý pár si navrhol vlastný dom snov. Vznikol nápaditou premenou schátranej stavby
- Starý dom v historickom mestečku premenili na moderný domov
- Oplýva čistými líniami a minimalistickým štýlom
- Starý dom v historickom mestečku premenili na moderný domov
- Oplýva čistými líniami a minimalistickým štýlom
Barbora Weinzettlová a Jiří Weinzettl sú mladý manželský pár a zároveň architekti zo štúdia Atelier 111. V historickej časti malého juhočeského mesta so silnou atmosférou a potenciálom si postavili nevšedné, no inšpiratívne bývanie.
„Miesto nás od začiatku lákalo pre svoj svojrázny charakter a skvelú polohu. V úzkych ospalých uličkách, vedľa trávnatého pľacu na Kozinovom námestí, sme skrytí pred ruchom okolitej dopravy, pritom nás len pár krokov delí od centra s obchodmi, službami a úradmi, od škôl, kina, divadla i stanice.“
Rekonštruovaný dom vnímajú ako alternatívu k vilám na predmestí, k stavebným zámerom, ktoré hocikedy neúmerne odkrajujú z našej krajiny.
„Na výrazne menšej ploche realizujeme stavebný program, ktorému nechýba dostatočne veľký obytný priestor s nadväzujúcou vonkajšou terasou, podkrovie s detskými izbičkami a herňou, spálňa s vlastným kúpeľňovým zákutím, záhradka s ovocnými stromami, dve garážové státia a veľké dielne.“
Objekt na bývanie vzniká prepojením dvoch susedných domov. Jeden z nich prešiel na prelome tisícročia výraznou stavebnou úpravou, druhý sa nachádza v havarijnom stave.
„Súhmotia zbavujeme nevhodných novodobých prvkov, napríklad veľkého vikiera s balkónom a plastových okien. Za prímurovkami objavujeme pôvodné kamenné murivo a drobné, pre nás cenné historické fragmenty.“
„Základný tvar, kritérium a materiál pôvodných hmôt rešpektujeme. Vnútorné členenie prispôsobujeme snahe objekt sprístupniť z dvoch strán – pre peších od námestia a pre prichádzajúcich zo strany protiľahlých.“
Veľké okno v štítovej dvornej fasáde je odpoveďou na jedinečný výhľad na kostolnú vežu. Priehľady z interiéru do priliehajúcich dvorov obohacujú celkové vnímanie priestoru. Minimalistické poňatie novo prerazených otvorov zámerne ponechávajú v kontraste s pôvodnými, tradične delenými oknami.
Minimalizmus v modernej architektúre: Odklon od nadbytočnosti k čistote formy
Minimalizmu sa ako štýl v architektúre vyznačuje jednoduchosťou, zdržanlivosťou a koncentráciou na esenciálnu podstatu stavby. Tento prístup, ktorý sa rozvinul v polovici 20. storočia, je odpoveďou na predchádzajúce architektonické štýly, ktoré sa často spoliehali na zdobenosť a ornamentiku.
Korene minimalizmu siahajú do Bauhausu a Medzinárodnej školy, ktoré zdôrazňovali funkčnosť a jednoduchosť. Tieto školy položili základ pre základnú filozofiu minimalizmu v znamení – „Menej je viac“, ako to vyjadril Ludwig Mies van der Rohe.
Tento prístup bol reakciou na preplnenosť a ozdobnosť predchádzajúcich štýlov, ako bol napríklad viktoriánsky alebo barokový štýl.
V modernej architektúre sa minimalizmus prejavuje čistými líniami, otvorenými priestormi a nedostatkom dekoratívnych prvkov. Napríklad architekti, ako Tadao Ando a John Pawson, sú známi svojím používaním jednoduchých materiálov, ako je betón a sklo, a za vytváranie priestorov, ktoré evokujú pokoj a meditatívnu atmosféru. Ich práca zdôrazňuje, ako môže byť menej viac a ako môže byť jednoduchosť sama osebe formou krásy.
Minimalizmus v architektúre však nie je len o estetike, je tiež o funkcii. Tento štýl sa zameriava na efektívne využívanie priestoru, čo je kľúčové v urbanizovaných oblastiach, kde je priestor vzácny. Taktiež minimalizmus často zahŕňa udržateľnosť, pretože použitie menej materiálov a jednoduchších dizajnov môže viesť k menšej ekologickej stope.
V dnešnej dobe, keď sa svet zameriava na udržateľnosť a efektívne využívanie zdrojov, minimalizmus v architektúre nadobúda na význame. Jeho schopnosť kombinovať estetiku s funkčnosťou a ekologickým povedomím z neho robí nielen relevantný, ale aj dôležitý prístup v modernom dizajne a súčasnej architektúre.
Zdroj: Atelier 111 architekti