Mladý slovenský pár vyrába atypický nábytok, ktorý zaujme na prvý pohľad
- Simona a Dominik Horskí sú mladým párom, ktorý vytvoril nevšednú značku remeselného nábytku s názvom Ideaferdesign
- Každý kus nábytku, ktorý zaujme už na prvý pohľad, navrhujú aj vyrábajú sami
- Simona a Dominik Horskí sú mladým párom, ktorý vytvoril nevšednú značku remeselného nábytku s názvom Ideaferdesign
- Každý kus nábytku, ktorý zaujme už na prvý pohľad, navrhujú aj vyrábajú sami
Simona študovala medzinárodné vzťahy. Dominik začal v Kremnici ako umelecký kováč a po malej pauze v zahraničí sa rozhodol pre audiovizuálne umenie na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Dokončili bakalára a prišlo rozhodnutie ísť do Veľkej Británie. Pôvodným plánom bolo vydať sa za prácou na leto, no z leta boli nakoniec 3 roky.
Ten, čo už v zahraničí pracoval si vie predstaviť ako to na začiatku vyzerá. Podobný scenár zažil aj mladý pár. Spoločne sa pretĺkali všetkými možnými agentúrami a pozíciami a nakoniec prišiel nápad: Čo keby skúsili niečo v odbore? Dominik preto rozoslal životopis a do týždňa sa spoločne so Simou sťahovali z juhu do Londýna.
“Začal som pracovať v kováčskej dielni a mal som možnosť pracovať na tých najexkluzívnejších projektoch. Vtedy sme začali rozmýšľať nad vlastnou značkou,” hovorí Dominik pre Startitup. Cieľ bol jasný, budovať značku na Slovensku, ktorej základom budú ručne vyrábané a čo možno najkvalitnejšie produkty.
Ich značka je ešte stále v začiatkoch, je preto jasné, že sa bude časom formovať do rôznych podôb. Dominik a Sima však majú jasno v tom, čo sa im páči a v podobnom štýle by radi pokračovali.
“Robíme jedinečné kusy atypického nábytku koncipované ako šperk interiéru. Prvoradé je pre nás remeslo, ktoré prepájame so súčasným dizajnom. Inšpirujeme sa všetkým okolo nás, hlavne prírodou a geometriou. Naše výrobky sú teda určené pre každého, kto sa chce odlíšiť. Nevyrábame masovo ale pozornosť venujeme detailom,” približuje Dominik.
Ich vlastný dizajn odštartovali stolíkmi #P1, ale nie je to jediné čomu sa momentálne venujú. Spolupracujú na rôznych projektoch, no za jeden z najzaujímavejších považujú projekt .klub pod lampou. Pod vedením architektov Vallo a Sadovský sa im podarilo dať dokopy naozaj príjemný podnik v Bratislave.
Proces výroby ich produktov začína navrhovaním. “Rozhodneme sa čo by sme chceli vyrobiť, Sima hľadá inšpirácie, interiéry a výrobky. Ja z toho potom niečo vytiahnem a rozkreslím návrhy. Keď sa na niečom zhodneme, vyrobím model (z papiera alebo drôtu) a doladíme ho do finálnej podoby,” hovorí o procese výroby Dominik.
Potom sa začína výroba. Hlavným materiálom je vždy kov. Môže to byť oceľ, alebo aj mosadz, meď či bronz. Druhotným materiálom je betón, mramor, sklo a prípadne drevo. Cenu výrobkov určujú najmä podľa nákladov na výrobu a času, ktorý na samotnú výrobu potrebujú. “Chceme odovzdať to najlepšie, takže detaily vyžadujú pozornosť,” hovorí Dominik.
Dokážete sa Ideaferdesignom uživiť? Je to vašim cieľom?
Kým sme boli zamestnaní v Anglicku, rozmýšľalo sa o tom celom jednoduchšie. Tušili sme, že začiatky sú ťažké a teraz to môžeme len potvrdiť. Mali sme však pripravený budget, ktorý Sima dopĺňa zamestnaním a ja sa naplno venujem dielni. Treba byť pripravený, že nebude všetko tak, ako ste si naplánovali a hlavne netreba sa vzdávať. My sme len na začiatku ale veríme tomu, čo robíme.
Výrobcovia veria, že alfou a omegou úspechu ich produktov, je načúvanie spätnej väzbe. Za najlepší spôsob ako získať nevyhnutný feedback sú podľa ich slov výstavy. Produkty ich značky vystavovali v Prahe na Prague Design Week a za jeden týždeň dostali nesmierne množstvo cenných reakcií. „Našťastie tých kladných. Dostali sme ponuky na ďalšie výstavy, spoluprácu ale aj tipy na ďalšie výrobky. Ľudia si cenia, že naše výrobky sú nielen navrhnuté ale aj vyrobené u nás v dielni,” hovorí Dominik.
Nemyslite si, že s vašimi netypickými produktmi by ste mali veľkú šancu zabodovať skôr na zahraničnom ako na slovenskom trhu?
Áno, je to tak. Stále veríme tomu, že si nás nájdu aj Slováci a Česi, ale zatiaľ je to skutočne skôr zahraničie. Bolo to zrejmé už počas výstavy. Záujem zahraničia oproti domácim je neporovnateľný. Netreba ale podceňovať mladých, ktorým sa naše výrobky páčia a svoje bývanie riešia odvážnejšie.
Plánom mladého páru je pokračovať v tom, čo začali. Momentálne majú rozrobené ďalšie produkty, ktoré budeš môcť vidieť už čoskoro na ich stránkach. Tiež majú v pláne viac vystavovať. “Nie je nad to, vidieť veci naživo a môcť sa ich dotknúť,” dodáva Dominik.