Mladých Slovákov živí predaj čapovaného prosecca, od farmárov z Talianska majú výrobky, aké inde nenájdeš
- Kristián a Petra priniesli na Slovensko kúsok naozajstného Talianska
- S tamojšími farmármi majú dohodnutú spoluprácu, vďaka ktorej môžu ponúkať aj produkty, aké nenájdeš dokonca ani v talianskych supermarketoch
- Ľudia si obľúbili najmä ich čapované prosecco, nad tým za tri eurá, ktoré na Slovensku dostaneš, však len krútia hlavou
- Kristián a Petra priniesli na Slovensko kúsok naozajstného Talianska
- S tamojšími farmármi majú dohodnutú spoluprácu, vďaka ktorej môžu ponúkať aj produkty, aké nenájdeš dokonca ani v talianskych supermarketoch
- Ľudia si obľúbili najmä ich čapované prosecco, nad tým za tri eurá, ktoré na Slovensku dostaneš, však len krútia hlavou
Na Slovensku je už roky bežným zvykom dať si v podniku čapovanú Kofolu či pivo. Ak by sme sa však pozreli do temperamentného Talianska, domáci sa tu často pýšia svojim čapovaným proseccom.
Prosecco je šumivé víno, ktoré pochádza výhradne zo severu Talianska. Musí obsahovať známku kvality DOC alebo DOCG, ktorá je zárukou toho, že sa vyrába v oblasti a spôsobom, ktorý je pre chuť a kvalitu prosecca príznačný.
Práve na tomto artikli sa rozhodli postaviť biznis dvaja partneri zo Slovenska – Petra a Kristián Mouhaou, ktorí založili malú rodinnú firmu s názvom Pelimo. Pred jej založením sa venovali naozaj rôznorodým oblastiam.
Kristián pracoval ako technik v automobilke a predtým opravoval bankomatové systémy. Petra po ukončení štúdia Geológie na Univerzite Komenského, bola zamestnaná na recepcii hotela a následne si otvorila kaviareň, ktorej sa plne venovala až do materskej dovolenky. Popri tom dovážali a predávali autá zo zahraničia a taktiež sa externe zaoberali realitnou činnosťou.
Pandémia priniesla obrovské straty
Dnes sa mladý pár živí z 90-tich percent práve značkou Pelimo. Koronakríza im však udelila zásadnú ranu a museli si pomôcť aj peniazmi zo štipendia.
Kvôli pandémii boli nútení prevádzku na 3 mesiace úplne zatvoriť, no nedali sa odradiť a začali robiť rozvoz. Každopádne aj v tomto prípade išlo o investíciu „navyše,“ nakoľko ich obrat dosahoval 0 eur. Bolo to spôsobené tým, že im stále zostali náklady na auto, pohonné hmoty, zamestnancov či reklamu.
Enormné straty firmy umocnila aj skutočnosť, že okrem kamennej prevádzky riešia aj cateringy, rôzne gastronomické podujatia, distribúciu či firemne akcie. Pelimo dokonca nájdeš aj na najväčších festivaloch ako je Pohoda, ktoré pandémia taktiež celkom stopla.
Investícia v desiatkach tisíc eur
Do samotného projektu Kristián a Petra v začiatkoch investovali desiatky tisíc eur, no treba spomenúť, že 50 % vybavenia prevádzky si vyrobili vlastnoručne sami.
„Berieme to ako pridanú hodnotu, chceli sme do projektu dať čo najviac z nás. Dali sme do toho srdce aj dušu. Od prvotného nápadu s projektom sme vedeli že to budeme robiť z lásky a nie iba ako čistý biznis plán. Razíme teóriu, že bez srdca takýto koncept nemôže nikdy fungovať.“
Čo sa týka návratnosti, podľa Kristiána všetko závisí to od momentálnej pandemickej situácie. Verí však, že do budúceho roka bude ich biznis absolútne stabilizovaný.
Zánik Pelima by bol naozajstnou škodou, tím značky si totižto dobre spomína na ich náročné začiatky v biznise, ktoré boli spojené aj s prirodzenou neistotou, či bude všetko vychádzať tak ako si plánovali.
Bola tu diera na trhu
„Samozrejme, obávali sme sa ale riziko podnikania je vo všetkých odvetviach. Ale hlavne sme sa obávali ako príjmu zákazníci náš koncept, pretože pred nami tu také niečo ešte vôbec nebolo. A v neposlednom rade nešlo o nás dospelých ale o naše dve malé deti, ktorým sme chceli zabezpečiť peknú budúcnosť.“
Unikátnosť ich biznisu dnes vidia predovšetkým v samotnej kvalite produktov, ktoré ponúkajú zákazníkom.
Naše produkty nenájdete ani v obchodoch a supermarketoch v samotnom Taliansku.
„U nás nemáme široký sortiment talianskych produktov, ako v iných talianskych prevádzkach, sme úzkoprofilový podnik. So všetkými dodávateľmi z Talianska máme priateľské vzťahy a vzájomne sa navštevujeme, takže to nie je čisto B2B forma podnikania.“
Čo však vlastne spája Petru a Kristiána so slnečným Talianskom? Všetko to začalo tým, keď si Kristiánova mama našla v Taliansku partnera a zo Slovenska natrvalo odišla v roku 1992.
„Ja som zostal na Slovensku, kam ma mama chodila pravidelne navštevovať a vždy doniesla obrovskú krabicu s najlepšími talianskymi potravinami, od sladkostí cez mäsové produkty, syry či cestoviny. Nebolo ťažké si na tieto dobroty okamžite zvyknúť.“
Okrem toho Kristián od malička migroval medzi Talianskom a Slovenskom, preto vie, čo znamená skutočná kvalita talianskych produktov, ktorá mu na Slovensku chýbala.
„V dobe keď sme začínali sa tu dali kúpiť iba resellované produkty z veľkoskladov v Taliansku. Priateľka Petra si všetko hneď natoľko obľúbila, že už na materskej začala vymýšľať zaujímavý koncept, ktorý sme následne spolu zdokonaľovali a hneď po ukončení materskej sme sa vybrali do Talianska, dohodnúť spolupráce.“
Ich doménou je spomínané čapované Prosecco ale aj čapované André Rosé a červené Petalo Rosso. Aj keď sa podľa Kristiána môže na prvý pohľad zdať, že čapované prosecco je nezmysel, opak je pravdou. „
„Čapovane prosecco je u severanov najobľúbenejší nápoj a každý ho pozná. My čapujeme víno do sklenenej fľaše, ktorú za symbolickú zálohu 1,20 eur zaplatí zákazník. Prosecco a vína v prevádzke Pelimo pochádzajú od vinárskej rodiny Buffon, ktorej história siaha ešte pred rok 1918, konkrétne ešte za 1. svetovej vojny, keď začala vyrábať víno pre vlastné potreby.“
Táto rodina má dokonca vlastných enológov a hlavne vlastné laboratóriá, v ktorých svoje vína testujú aj menší vinári z okolia. Za liter čapovaného prosecca momentálne v Pelime zaplatíš 8,50 eur. Cena vín sa pohybuje od 8,50 eur až po 35,40 eur v prípade limitovanej edície sektu z oblasti Friuli Venezia Giulia.
Proseccu za tri eurá Taliani nechápu
Je pravdou, že na Slovensku dnes nie je problém kúpiť v supermarketoch „prosecco“ aj za menej ako 3 eurá. Na túto zvláštnosť sa Kristián pýtal aj samotnej majiteľky vinárstva. Nešlo mu totiž do hlavy, ako je možné, že sa u nás dá kúpiť tak lacno, keď v Taliansku ho za takú cenu človek ani nezoženie.
„Majiteľka po chvíľke zamyslenia skonštatovala, že 3 eurové prosecco sa musí predávať na úkor daného produktu kde je otázne či to nie je iba dosycované tiché víno.“
Pelimo má však okrem vín a čapovaného prosecca v ponuke aj autentické mäsové a mliečne bio produkty z menších fariem.
Ich produkty sú z malého mäsiarstva ktoré vzniklo v 70. rokoch a má dlhoročnú rodinnú tradíciu. Nachádza sa na pahorku Casina v srdci Reggiánskych Appenín v oblasti Matildica, kde zvieratá žijú v symbióze s prírodou. Na tamojšom lokálnom bitúnku dochádza k spracovaniu mäsa, výrobe údenín a aj jeho finálnemu dozrievaniu.
„Všetky výrobky sú bez lepku a bez mliečnych derivátov, čím dosahujú tradičné vône a chute Talianska.“
Samotnú cenotvorbu produktov tím Pelima určuje na základe stanovených cien od ich dodávateľov, zohľadňovať musia aj cenu dopravy, dane, colné dane, účtovníctvo, splácanie úverov a prenájom prevádzky plus pracovné sily.
Aj keď sa Kristián a Petra zo začiatku obávali toho či si Slováci budú ochotní priplatiť za kvalitné výrobky z Talianska, ich obavy sa ukázali ako zbytočné. „Chvalabohu, Slovensko začalo ísť správnym smerom a ľudia si už dokážu zaplatiť za kvalitu, ktorú ponúkame.“
Pelimo už dnes plánuje expanziu aj do iných časti Bratislavy. Mladí podnikatelia majú v hlavách aj jeden zaujímavý koncept, v rámci ktorého si budeš môcť posedieť pri osviežujúcich vínach a sektoch aj s prvotriednym občerstvením.
Na záver všetkým nádejným podnikateľom v našej krajine radia, aby sa pri rozbehu biznisu hlavne priskoro nevzdávali. „Prvé 3 roky môžu byť psychicky aj fyzicky veľmi náročne. Ale ak si veríte a svoju prácu robíte s láskou, úspech by mal byť viac menej zaručený.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy