Mladým Slovákom sa rúcajú sny o vlastnom bývaní. Prieskum ukázal smutnú pravdu
- Prieskum medzi mladými Slovákmi ukázal, že cítia veľký strach
- Až polovica z nich sa obáva, že si pre infláciu nebudú môcť dovoliť bývanie či koníčky
- Prieskum medzi mladými Slovákmi ukázal, že cítia veľký strach
- Až polovica z nich sa obáva, že si pre infláciu nebudú môcť dovoliť bývanie či koníčky
Až polovica mladých dospelých (18 – 26 rokov) v Českej a Slovenskej republike sa obáva, že si v dôsledku dvojcifernej inflácie nebudú môcť dovoliť nájom alebo cestovanie, pričom majú strach aj o svoje úspory a možnosť vlastného bývania. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu UniCredit Bank, ktorý uskutočnila agentúra Ipsos.
Hoci sú vo financiách zodpovední a dokážu šetriť, obmedzujú svoje výdavky a nespoliehajú sa na dlhy, takmer polovica z nich nemá odložený viac ako jeden mesačný príjem.
Mladí Slováci sa boja o svoje plány
Mladí dospelí do 26 rokov najčastejšie snívajú o vlastnom bývaní, založení rodiny a možnosti cestovať. Tieto sny im však kazí dvojciferná inflácia, ktorá pretrváva už niekoľko mesiacov. Podľa prieskumu UniCredit Bank sú síce mladí Česi a Slováci vo financiách zodpovední, ale polovica z nich sa obáva, že si nebudú môcť dovoliť nájom alebo cestovanie.
Tí, ktorí si odkladajú alebo už majú úspory, sa obávajú, že o ne prídu. Druhým najväčším strachom je perspektíva vlastného bývania, respektíve, že si naň nikdy nenašetria. Dôvodom sú dlhodobo vysoké ceny nehnuteľností v kombinácii s úrokovými sadzbami. Zhruba polovica ľudí sa obáva, že nebudú mať dostatok peňazí na nájom.
Bez dlhov, ale aj bez úspor
Hoci aj mladí Slováci v čase inflácie obmedzujú svoje výdavky na nevyhnutné veci a nezadlžujú sa, nevytvárajú si zároveň finančný vankúš. Takmer polovica respondentov nemá odložený viac ako jeden mesačný príjem. Hoci mnohí mladí ľudia dokážu ušetriť malé sumy z príjmu, zdá sa však, že to nestačí na vytvorenie dostatočnej rezervy.
Viac ako polovica mladých Slovákov a Čechov sa obáva, že si nebudú môcť splniť svoje cestovateľské sny. Mladí dospelí si uvedomujú výhody finančnej gramotnosti, a to aj preto, aby si mohli plniť svoje sny. Podľa nich je dôležité vedieť, ako investovať, ako rozdeliť výdavky a úspory a ako funguje samostatná zárobková činnosť.
Podrobného prieskumu o finančnej situácii mladých ľudí sa zúčastnilo 500 respondentov z Českej a Slovenskej republiky. UniCredit Bank oslovila v marci 2023 prostredníctvom online prieskumu dospelých vo veku 18 až 26 rokov. Prieskum uskutočnila výskumná agentúra Ipsos.
Financiám často nerozumieme
Takmer 7 % dospelých ľudí žijúcich na Slovensku nezvláda splácať svoje dlhy. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti EOS KSI Slovensko vykonaného v spolupráci s agentúrou AKO. Ide o ľudí, ktorí nesplácajú nielen úvery, ale napríklad aj účty za bývanie, energie, vodu, telekomunikačné služby a požičiavajú si už aj na nákupy základných potrieb pre rodinu.
Nadpriemerne nezvláda svoje záväzky platiť skupina vo veku 34 až 49 rokov, ktorá má malé deti.
Zhruba 7 % dospelých priznalo, že oblasti financií a dlhov vôbec nerozumie. Problematike rozumejú len traja z desiatich a dve tretiny opýtaných jej rozumejú čiastočne.
Vyššiu mieru porozumenia dlhu deklarovali vysokoškolsky vzdelaní ľudia, muži, veková skupina od 34 do 49 rokov, obyvatelia Bratislavského a Prešovského kraja, ľudia s vyššími príjmami, páry s deťmi, ale aj samostatne žijúci ľudia.
Nízke porozumenie financiám a dlhom deklarovali ženy, ľudia vo vekovej skupine 18 až 33 rokov, respondenti so základným alebo učňovským vzdelaním, ľudia s príjmom do 300 eur, ľudia žijúci u príbuzných bez podielu na nákladoch domácnosti.
„Mnoho mladších ľudí so slušným príjmom a vyšším vzdelaním si nabralo vyššie pôžičky. K životnému štandardu tejto skupiny patrilo mať v rodine dve autá na lízing, vysokú hypotéku, prípadne investíciu na úver do investičnej nehnuteľnosti,“ vysvetľuje riaditeľ spoločnosti EOS KSI Slovensko Peter Dvornák.
S týmto predpokladom korešponduje aj zistenie, že mladí ľudia pristupujú k nutnosti úverovania ako k múdremu rozhodnutiu, ktoré im pomôže nadobudnúť majetok a dobre investovať.
Prieskum pre firmu EOS KSI Slovensko uskutočnila agentúra AKO na reprezentatívnej vzorke tisíc dospelých respondentov formou online panelu od 18. mája do 2. júna 2023.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: SITA