Mnohí vodiči ignorujú varovania a riskujú vážne problémy: „Nevyriešené chyby áut môžu spôsobiť tragédie“ (EXPERT)

  • Zvolávacie akcie sú v automobilovom priemysle pomerne časté
  • Mnohé chyby sa dajú jednoducho opraviť, ale niektoré predstavujú vážne riziko
Matas Buzelis
carVertical
  • Zvolávacie akcie sú v automobilovom priemysle pomerne časté
  • Mnohé chyby sa dajú jednoducho opraviť, ale niektoré predstavujú vážne riziko

Keď automobilka zistí, že niektoré z jej vozidiel majú výrobnú chybu, ktorá môže ohroziť bezpečnosť alebo spôsobovať technické problémy, je povinná vyhlásiť tzv. zvolávaciu akciu. Ide o proces, počas ktorého výrobca vyzve majiteľov dotknutých áut, aby navštívili servis a nechali si problém bezplatne opraviť.

Zvolávacie akcie sa môžu týkať rôznych komponentov – od airbagov a bŕzd až po elektrické systémy.

Hoci by sa mohlo zdať, že zvolávacie akcie automobilov sa týkajú prevažne starších modelov, pravdou je, že výrobné chyby môžu postihnúť aj úplne nové vozidlá priamo zo showroomu. Či už ide o menšie alebo väčšie problémy, výrobcovia sú zo zákona povinní ohlasovať zvolávacie akcie s cieľom ich opravy. Napriek tomu zostáva veľká časť vozidiel s nevyriešenými chybami na cestách.

Podľa najnovšej štúdie spoločnosti carVertical, ktorá sa zaoberá prehľadmi histórie vozidiel, je práve ignorovanie zvolávacích akcií častým javom, ktorý môže výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Analýza prebehla na základe prehľadov histórie vozidiel zakúpených jej používateľmi v období od januára do septembra 2024. Výsledky odhalili, že na Slovensku sa vyskytuje pomerne nízky počet vozidiel so zvolávacími akciami – len 4,8 % zo všetkých kontrolovaných áut. V porovnaní s inými krajinami sa Slovensko umiestnilo na 21. mieste z 26 analyzovaných štátov.

Prečo sú autá zvolávané?

V automobilovom priemysle nie sú zvolávacie akcie ničím nezvyčajným a skôr či neskôr sa s nimi stretnú všetci výrobcovia. Najčastejšie ide o problémy s airbagmi, bezpečnostnými pásmi, brzdami alebo elektrickými systémami. Zatiaľ čo mnohé chyby môžu byť zanedbateľné, niektoré predstavujú vážne riziko, kvôli ktorému by vozidlo nemalo byť v prevádzke.

„Keďže autá sú čoraz modernejšie a obsahujú viac elektrických komponentov, zvolávacie akcie sú stále bežnejšie. Našťastie, tieto problémy sa zvyčajne vyriešia pri pravidelnej údržbe vozidla, čo vodičom spôsobí minimálne nepríjemnosti,“ uviedol Matas Buzelis, odborník na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.

Nie všetky chyby však majú taký jednoduchý priebeh opravy. Príkladom je problém s airbagmi japonskej spoločnosti Takata z roku 2013, ktorý spôsobil globálnu paniku.

Milióny vozidiel značiek ako BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan a Toyota museli byť stiahnuté na opravy, pretože defektné airbagy spôsobili smrteľné zranenia. Aj po desiatich rokoch sa však na trhu stále objavujú ojazdené autá s touto závadou.

Kde je situácia najhoršia?

Približne 27,2 % vozidiel so zvolávacími akciami na Slovensku malo chyby už opravené, no väčšina stále jazdí s nevyriešenými problémami alebo s neznámym stavom. Buzelis preto vodičom odporúča overiť si históriu vozidla pred jeho kúpou.

„Pri kúpe ojazdeného auta je nevyhnutné zistiť, či výrobca pre dané vozidlo ohlásil zvolávaciu akciu a či bol problém vyriešený. Ignorovanie nevyriešených zvolávacích akcií by mohlo ohroziť bezpečnosť a časom spôsobiť mechanické problémy,“ dodáva Buzelis.

Najviac zvolávacích akcií zaznamenali v krajinách južnej Európy. Portugalsko s podielom 18,2 % a Grécko so 17,6 % vedú v tomto nelichotivom rebríčku. Nasleduje Španielsko (14,5 %), Bulharsko (13,9 %) a Nemecko (11,5 %). Zaujímavosťou je, že aj v týchto krajinách reagovalo na výzvy len 38 % až 50 % vlastníkov áut.

Na opačnom konci rebríčka sa nachádzajú Spojené kráľovstvo (3,1 %), Belgicko (3,1 %) a USA (3,2 %), kde je počet zvolávacích akcií nízky, no napriek tomu ich veľká časť zostáva nevyriešená.

Vyhnutie sa problémom

Odborníci radia vodičom, aby pri kúpe ojazdeného auta boli proaktívni. Využitie online databáz môže pomôcť sledovať históriu zvolávacích akcií a overiť, či boli vykonané potrebné opravy. Navyše je dobré konzultovať stav vozidla priamo s autorizovaným predajcom.

Zvolávacie akcie nemožno brať na ľahkú váhu, pretože ignorovanie výrobných chýb môže viesť nielen k mechanickým problémom, ale aj k nebezpečným situáciám na cestách. Vodiči by preto mali byť obozretní a dbať na pravidelnú kontrolu svojho vozidla.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: carVertical, The New York Times

Najnovšie videá

Trendové videá