Mnoho Slovákov neminie na Vianoce ani euro. Prieskum ukázal, či sa bojíme dlhov
- Nákup darčekov je iba jednou z nákladových položiek, s ktorými treba na sviatky počítať
- Výsledky prieskumu ukázali, že nechceme Vianoce na dlh
- Nákup darčekov je iba jednou z nákladových položiek, s ktorými treba na sviatky počítať
- Výsledky prieskumu ukázali, že nechceme Vianoce na dlh
Takmer tretina Slovákov plánuje obdarovať blízkych na Vianoce kozmetikou a drogériou, oblečením či hračkami. Ako ďalej vyplýva z novembrového prieskumu agentúry Focus pre Partners Group SK, štvrtina Slovákov plánuje minúť na darčeky viac ako 300 eur, naopak až desatina respondentov neminie ani euro. Ako skonštatoval Martin Slosiarik z agentúry Focus, zaujímavým trendom od roku 2015 je, že rastie priemerná suma, ktorú sú rodiny ochotné na darčeky vyčleniť.
Kým v roku 2015 plánovali domácnosti minúť v priemere 127 eur na darčeky, predvlani to už bolo v priemere 195 eur a v tomto roku priemerná suma narástla na 211 eur.
„Medziročne ide približne o 10-percentný nárast, ktorý je nižší ako nárast medziročnej miery inflácie a hovorí viac o tom, že domácnosti opatrnejšie pristupujú ku kupovaniu darčekov. Pod drahé Vianoce sa však podpisuje rekordné zdražovanie, ktoré je charakteristické pre celý rok 2022,“ tvrdí odborníčka na osobné financie spoločnosti Partners Group SK Linda Valentín.
Nákup darčekov je iba jednou z nákladových položiek, s ktorými treba na sviatky počítať. Kým v minulosti darčeky tvorili približne polovicu celkových vianočných nákladov, tento rok celkové výdavky poriadne nafúknu ostatné položky z vianočného nákupného účtu.
„Ak dáme všetky položky na jeden vianočný účet, v priemere nás budú stáť tohtoročné Vianoce takmer o pätinu viac, čiže zaplatíme o 82 eur viac ako minulý rok. Celkový vianočný účet sa pritom môže vyšplhať až na 525 eur. Ak prirátame aj náklady na cestovanie, suma sa ešte zvýši,“ vysvetľuje Linda Valentín.
Vianoce na dlh nechceme
Výsledky prieskumu ukázali, že nechceme Vianoce na dlh. Až 95 % tých, ktorí plánujú kupovať darčeky, pôžičku odmietajú. „Najväčším rizikom Vianoc sú emócie. I keď urobiť radosť a obdariť svojich blízkych je nesporne vznešená emócia, ide však ruka v ruke s neracionálnym míňaním, spontánnym nakupovaním a zadlžovaním sa,“ upozorňuje analytik z Finančného kompasu Matej Dobiš.
Podľa analytika je obdobie pred sviatkami a aj po nich z pohľadu čerpania spotrebiteľských úverov najsilnejšie v roku. „Treba si však dávať pozor na skryté pôžičky a finančné pasce, ktoré môžu Vianoce významne predražiť,“ varuje Matej Dobiš.
Silný nárast v čerpaní úverov očakáva odborník aj začiatkom roka, keď si mnohí uvedomia, že sa počas Vianoc finančne vyčerpali a budú hľadať finančnú vzpruhu v novom roku.
Tento rok si priplatíme
Tohtoročné Vianoce budú oveľa drahšie ako tie minulý rok. Podľa analýzy 365.bank si pri nákupe vianočných darčekov priplatíme. Oblečenie a obuv vychádza v priemere o 7 percent viac ako minulý rok. Za dámsku sukňu, sveter alebo sako si priplatíme len o 4 percentá viac, ale za zimný kabát, bundu, blúzku a nohavice si zaplatíme o 9 až 11 percent viac ako vlani.
Pánsky pulóver a rifle sú drahšie o 4 percentá, za nohavice, košeľu, sako a oblek si zaplatíme viac o 8 až 11 percent. Podobne sú na tom aj ceny detského oblečenia. Kožené topánky, čižmy a športová obuv vzrástli taktiež o 4 až 8 percent. Informovala o tom v tlačovej správe analytička 365.bank Jana Glasová.
Ceny elektroniky vytlačila už vlani smerom nahor čipová kríza a vysoký dopyt vyvolaný pandémiou. Takže ceny väčšiny výrobkov išli výrazne smerom hore už počas vlaňajška a súčasné zdražovanie preto nie je až také markantné.
Štatistický úrad eviduje najväčší nárast pri digitálnych fotoaparátoch, a to až o 20 percent, o 16 percent sa zvýšili ceny pri smartfónoch, za tablety si priplatíme o 8 percent a za LED televízory len 2 percentá. Na druhú stranu, notebooky sú lacnejšie o 3 percentá a smart hodinky až o 11 percent.
Za elektrický sporák, práčku, žehličku či kuchynský robot a kávovar si priplatíme 5 až 8 percent, a za elektrickú kanvicu, odšťavovač či chladničku až o 12 až 15 percent viac. Počas pandémie sa stali nedostatkovým tovarom bicykle, ktoré vychádzajú o 12 percent viac ako minulý rok. Pre najmenších vzrástli ceny plyšových hračiek, bábik, stavebníc, stolových hier či lôpt o 3 až 11 percent.
Zdroj: SITA