Inšpiruje sa značkami Chanel a Dior. Jej korunka sa objavila na titulkách všetkých slovenských médií
- Korunka dizajnérky Petry sa objavila na titulkách všetkých slovenských médií
- Oslovila Jasminu Alagič, ktorú jej tvorba zaujala natoľko, že si ju vybrala ako doplnok svojich svadobných šiat
- Petra sa s nami porozprávala o vzniku značky, o tom, do čoho najviac investuje, aj ako rieši marketing
- Korunka dizajnérky Petry sa objavila na titulkách všetkých slovenských médií
- Oslovila Jasminu Alagič, ktorú jej tvorba zaujala natoľko, že si ju vybrala ako doplnok svojich svadobných šiat
- Petra sa s nami porozprávala o vzniku značky, o tom, do čoho najviac investuje, aj ako rieši marketing
Čo vás viedlo ku vzniku Mahasi?
Ku vzniku Mahasi ma viedla láska k polodrahokamom a k tvorbe. Keď som si začala vyrábať prvé šperky, vedela som, že chcem v budúcnosti tvoriť pod vlastnou značkou. Bol to môj sen, preto som veľa „googlila“ a čítala odborné články o tom, ako správne navrhnúť logo či názov značky. Inšpirovala som sa aj veľkými značkami ako Dior, Chanel, Cartier, Balmain a všimla som si, že základným prvkom bola vždy jednoduchosť. Výsledkom celého tohto štúdia je názov Mahasi.
Prečo práve Mahasi?
Niekde som čítala, že k môjmu dátumu narodenia prislúcha anjel strážny menom Mahasiáš. A keďže ja na svojho anjela strážneho verím, značku som pomenovala na jeho počesť. Mahasi je tu teda aj jeho zásluhou.
Ako dlho už značka funguje?
Naplno fungujem od októbra minulého roka. Je to zatiaľ iba také bábätko, ale proces hľadania „identity značky”, zlepšovanie techniky tvorby, materiálov, vytváranie obsahu na sociálnych sieťach a tak ďalej, to všetko trvalo možno dva roky. Budovaniu značky som sa totiž venovala iba vo voľnom čase, popri bývalom zamestnaní.
Pre Jasminu Alagič ste vytvorili svadobnú korunku. Oslovili ste vy ju, alebo ona vás?
Jasminu som oslovila ja. Ponúkla som jej, že pre ňu rada niečo vytvorím, ak by ju moja tvorba zaujala. A zaujala ju (úsmev).
Bolo pre vás náročné vyrobiť pre ňu doplnky do vlasov?
Okrem korunky som robila aj hrebienky a diadém, ktorý mala k šatám, ktoré si prezliekla po polnoci. Boli to technologicky tie najprepracovanejšie a časovo najnáročnejšie kúsky, aké som kedy urobila. Plusom bolo, že Jasmina so svojím kaderníkom Jánom Molnárom mali jasnú predstavu o oboch účesoch. Janko mi definoval, aký tvar a veľkosť budú potrebovať a zároveň sme dolaďovali farbu. Videla som, aké budú približne svadobné aj po polnočné šaty, vedela som, kde bude svadba a spolu s ich predstavou mi to veľmi pomohlo naladiť sa na atmosféru celého dňa a jej celkového looku.
Ako sa vám s Jasminou spolupracovalo?
Nechala mi úplne voľnú ruku v mojom umeleckom vyjadrení, šperky si tak ponechali ideu mojej tvorby, čo je pre mňa veľmi dôležité. Toto bola ukážková kombinácia presného a zrozumiteľného zadania, do ktorého som ja mala možnosť vniesť svojho umeleckého ducha. Spolupráca s Jasminou ma rozhodne posunula o ďalší kus ďalej.
https://www.instagram.com/p/ByrlAExo0wg/
Oslovili ste aj iných influencerov?
Nie. Hlavne, ja som Jasminu nikdy nevnímala ako influencerku. Sledovala som ju už dlhšie a bola mi sympatická. Keď som sa dozvedela, že bude mať svadbu, ako prvé mi napadlo, že by sa jej veľmi hodila nejaká korunka z mojej tvorby. Vždy bola pre mňa taká balkánska princezná a ešte si aj išla brať „kinga”, no, čo iné by mala mať na hlave, ako korunku? Ale spolupráci s influencermi sa nebránim.
Ovplyvnila spolupráca s Jasminou váš biznis?
Áno, určite. Už keď som tvorila svadobné doplnky, jedným z mojich cieľov bolo ukázať budúcim nevestám, že aj veľká a výrazná korunka môže stále pôsobiť jemne a elegantne. To sa vo výsledku aj podarilo. Podľa mňa sú Slovenky krásne a majú na to určovať trendy. Rozhodne sa nemusia báť hrdo si nasadiť svoju korunu. V deň svadby, ale aj v hociktorý iný deň.
Každý šperk je originálny. Odkiaľ čerpáte inšpiráciu?
Inšpiráciu čerpám hlavne v prírode, v móde a v ženách ako takých. Keď sa tieto tri atribúty pospájajú, evokuje to vo mne slobodu, krásu, originalitu, divokosť, jemnosť a štýl. A presne také sú šperky Mahasi. Okrem toho inklinujem k nadprirodzeným bytostiam, akými sú elfovia, jednorožci, anjeli, víly či draci. Rada sa nimi obklopujem v akejkoľvek podobe (úsmev).
Odkiaľ získavate materiál?
Mám niekoľko overených dodávateľov zo Slovenska aj zo zahraničia. Pri šitých šperkoch s použitím polodrahokamov mi klientka povie, že chce niečo s ruženínom alebo tigrím okom a ja tomu prispôsobím návrh korálok. V opačnom prípade dostanem iba indíciu, v akých farbách má byť šperk ladený, a vtedy polodrahokamy navrhujem ja.
Ako vyzerá celý proces tvorby?
S každou zákazníčkou veľa komunikujem, pretože chcem, aby dostala nielen šperk, ale aj osobný amulet či talizman. A ak tvorím niečo pre nevestu, zaujíma ma aj to, kde bude svadba, v akom duchu, či v stodole, na hrade alebo v reštaurácii, aké budú šaty… to všetko mi pomáha urobiť naozaj osobný šperk na mieru.
Kde tvoríte?
Mám prenajatý ateliér v Seredi, kde tvorím a ktorý zároveň slúži aj ako showroom. Klientky si tu môžu pozrieť či vyskúšať hotové výrobky alebo osobne konzultovať šperk na mieru.
Kde vás môžu ľudia nájsť a kúpiť si vaše produkty?
Šperky sa dajú kúpiť cez moju stránku Mahasi, kde je aj objednávkový formulár na výrobu šperku na mieru. Okrem toho mám svadobné korunky a iné doplnky aj v svadobných salónoch v Bratislave, v Salóne Isabell a Wedding Avenue.
Aká je vaša marketingová stratégia?
Marketing si zatiaľ ako malá firma riešim sama. V prvom rade je pre mňa dôležitá spokojnosť existujúcich zákazníkov. Chcem ich motivovať, aby sa vrátili ku mne alebo odporučili moju tvorbu ďalej. Tiež sa snažím presne si definovať cieľovú klientelu, aby som vedela, koho vlastne chcem osloviť. Viem, že nie je mojím zámerom osloviť masy, keďže tvorím veľmi individuálne.
Kto je teda vaším zákazníkom?
Zameriavam sa na ľudí, ktorí chcú vlastniť niečo osobné, originálne, chcú sa vyčleniť z davu, oceňujú hodnotu jedinečnosti a ručnej práce, zámerne chcú podporiť slovenského výrobcu a radšej si priplatia za kvalitu, než kúpia viac lacnej kvantity. Zákazníkov sa snažím osloviť propagáciou na Instagrame a Facebooku, návštevou svadobných a iných výstav, spoluprácou so salónmi či inými podnikateľmi v svadobnom či módnom biznise. Momentálne pracujem na optimalizácii svojej webovej stránky (SEO), kde plánujem písať blog nielen o svojej tvorbe, ale aj o polodrahokamoch a ich účinkoch. V marketingu sa mám ešte veľa čo učiť a stále je veľa možností, ktoré len objavujem.
Aké máte ceny? Pri handmade tvorbe sú zákazníci zvyknutí na vyššie…
Myslím si, že na Slovensku majú zákazníci ešte stále tendenciu hodnotiť hadmade a dizajnovú tvorbu ako drahú. To, či je niečo drahé, si určuje zákazník sám. Ja svoje ceny nijako nevysvetľujem ani neobhajujem. Vychádzajú z toho, ako hodnotím svoju prácu, námahu, individuálny prístup, čas, všetky náklady, materiál… Potom už je len na zákazníkovi, či je ochotný zaplatiť a oceniť slovenskú ručnú tvorbu, alebo siahne po niečom inom, lacnejšom. To je trh. A je to v poriadku.
Do čoho najviac pri tvorbe investujete?
Najviac investujem čas do samotnej komunikácie s klientkou, hľadania najvhodnejšieho materiálu a inšpirácie, vymýšľania a navrhovania samotného šperku. Tento proces je časovo veľmi náročný a zaberá veľa energie.
Je Mahasi váš primárny zdroj príjmov, alebo len hobby?
Moja tvorba je mojím primárnym zdrojom príjmov. Verím, že to tak bude už navždy, pretože som sa v tom našla a veľmi ma to napĺňa.
Stretávate sa aj s nejakou formou umeleckej stagnácie? Čo vtedy robíte?
Také to klasické umelecké vyhorenie alebo stagnáciu som ešte nezažila, zatiaľ som plná nápadov. Skôr mám pocit, že nemám čas všetko realizovať. Ale myslím si, že ak niečo také príde, prijmem to ako čas na prestávku, taký pomyselný výdych pred ďalšou vlnou energie a novým nádychom. Som presvedčená, že aj stagnácia je pre umelca prospešná, pretože dáva priestor na vnútorné vhľady, hodnotenie, zamyslenie sa nad ďalším smerom. Každá fáza je dôležitá. Treba veci nechať iba plynúť. Nič nesiliť.
Na čom momentálne pracujete?
Momentálne pracujem na novom type korunky, úplne inej, akú som robila doteraz, hlavne pokiaľ ide o metódu výroby. Bude to extravagantný kúsok a nebude svadobný. Sama som zvedavá, ako to dopadne, ale v hlave ju mám už dlho. Je časovo náročná a pracujem na nej popri štandardných objednávkach, čiže neviem, kedy bude hotová.
Aké sú vaše plány do budúcnosti?
Čo sa týka plánov, tie mám veľké. Nikdy nahlas nehovorím o tom, čo mám v hlave, až kým to nie je hotové. Ale aspoň prezradím, že jedným z mojich snov je pracovať s nejakou fashion značkou alebo módnym návrhárom. Vytvoriť niečo úplne úžasné priamo ku konkrétnym modelom a vytvoriť unikátny umelecký celok.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy