Motocyklový gigant KTM AG čelí vážnym problémom, firma nevyplatí mzdy: „Pre zákazníkov sa nič nemení“
- Najväčší európsky výrobca motoriek má vážne problémy
- Podľa posledných správ nevie vyplatiť zamestnancov
- Najväčší európsky výrobca motoriek má vážne problémy
- Podľa posledných správ nevie vyplatiť zamestnancov
Známy rakúsky výrobca motocyklov KTM AG sa ocitol v zložitej finančnej situácii. Spoločnosť, ktorá je dcérou PIERER Mobility AG, oznámila, že na konci novembra požiada o začatie súdneho reštrukturalizačného konania.
Očakáva sa, že spoločnosť zakončí finančný rok 2024 s výraznou stratou v trojcifernej miliónovej výške. Situácia si vyžiada rozsiahle zmeny vrátane odpisov, znižovania počtu zamestnancov a ďalších jednorazových výdavkov.
Reštrukturalizačné konanie sa dotkne aj dcérskych spoločností KTM Components GmbH a KTM F&E GmbH. Ich predajné jednotky však zostanú nedotknuté. Spoločnosť bude môcť pokračovať v správe majetku pod súdnym dohľadom a samostatne reorganizovať skupinu KTM.
Vo svojom oficiálnom vyhlásení KTM uviedlo: „Spoločnosť v súčasnosti čelí finančným potrebám v stovkách miliónov eur a vedeniu sa nepodarilo zabezpečiť potrebné prechodné financovanie.“
Prepúšťajú zamestnancov
Ako informujú TV Noviny, situácia je natoľko vážna, že firma nebude schopná vyplatiť svojim zamestnancom novembrové mzdy ani vianočné odmeny. Navyše, do februára 2024 príde o prácu ďalších 300 zamestnancov a výroba sa obmedzí na jednu zmenu.
Problémy KTM sa začali po období masívnej expanzie. Od roku 2011 firma strojnásobila počet zamestnancov a výrazne investovala do rozširovania výroby a akvizícií. Podľa denníka SME ich práve tieto kroky nakoniec priviedli k vysokým dlhom.
Už na jar tohto roka museli zrušiť 420 pracovných miest. Celkovo prišlo o prácu 700 ľudí, prevažne v lokalitách Mattighofen a Munderfing. V súčasnosti spoločnosť zamestnáva približne 3 600 pracovníkov.
Nedostali kľúčový úver
Za súčasnými problémami stoja vysoké náklady na energie, rastúce mzdy a inflácia, ktorá brzdí spotrebiteľské výdavky. Neúspešný bol aj pokus získať „preklenovací úver v stovkách miliónov eur“ od akcionárov PIERER Mobility a indickej spoločnosti Bajaj.
Kríza sa prejavila aj na burze, kde akcie Pierer Mobility tento týždeň prepadli o 45 percent. Od začiatku roka stratili dokonca až 87 percent svojej hodnoty. Vedenie predpovedá, že tržby z rakúskych prevádzok klesnú v rokoch 2025 a 2026 o viac než miliardu eur.
Reštrukturalizácia, známa ako Restrukturierungsverfahren, sa týka aj dcérskych spoločností KTM Components a KTM Forschungs & Entwicklung. Súčasné vedenie bude pokračovať v riadení pod dohľadom krajského súdu a má tri mesiace na vypracovanie ozdravného plánu.
在 Instagram 查看这篇帖子
„Proces reštrukturalizácie so samosprávou má tú výhodu, že manažment zostáva vo svojej funkcii, čo pri priemyselnej skupine nikdy nie je zlé, pretože pozná vnútorné prostredie,“ vyjadril sa pre rakúsky portál Kurier Gerhard Weinhofer z firmy Creditreform.
Pre zákazníkov bicyklov značky KTM je dôležité vedieť, že problémy sa netýkajú výrobcu KTM Fahrrad GmbH. „KTM Fahrrad GmbH je od roku 1992 úplne nezávislým rodinným podnikom, ktorý vlastní výlučne rodina Urkaufovcov a má zdravú finančnú štruktúru,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Zákazníci sa nemusia báť
Zákazníci KTM nemusia mať žiadne obavy z negatívnych dopadov aktuálnych zmien, informuje na webe KTM SK. „Pre našich zákazníkov sa nič nezmení,“ ubezpečilo vedenie spoločnosti 27. novembra 2024. „Samozrejme, zaručujeme, že motocykle, náhradné diely a príslušenstvo budeme naďalej dodávať za obvyklých podmienok. Nevzniknú žiadne nepravidelnosti – ani v toku tovaru, ani v zákazníckom servise.“
Nejde o prvý krach
Ako uvádzajú TV Noviny, spoločnosť sa netopí v problémoch prvýkrát. Hoci vznikla v roku 1933, svoju cestu k výrobe motocyklov našla až po druhej svetovej vojne. Zlomovým obdobím sa stali 60. roky, keď firma začala významne expandovať. Ani to ju však neuchránilo pred prvým bankrotom, ktorý prišiel v roku 1991.
Napriek týmto ťažkostiam nasledovalo obdobie pozoruhodného vzostupu. Z niekdajšej malej firmy so 160 zamestnancami a ročnou produkciou 6-tisíc motoriek sa postupne vypracovala na európskeho lídra. Dnes dokáže denne vyrobiť až tisíc strojov. Či sa značka dokáže spamätať aj z aktuálnej krízy, ukážu nasledujúce mesiace.
Zdroje: SME, Biker, Kurier, TV Noviny, PIERER Mobility, KTM SK