Motoristi, pozor: Otvorili nový hraničný priechod so susednou krajinou, ušetrí 25 minút cestovania
- Nový hraničný priechod so susednou krajinou skracuje cestovanie o desiatky kilometrov
- Obyvateľom ušetrí okrem času aj peniaze
- Nový hraničný priechod so susednou krajinou skracuje cestovanie o desiatky kilometrov
- Obyvateľom ušetrí okrem času aj peniaze
Nový hraničný priechod s našimi susedmi, most sv. Barbory, vedie cez rieku Ipeľ a spája slovenskú obec Ipeľské Predmostie s maďarským Drégelypalánkom. Tento most umožňuje kratšie cestovanie o desiatky kilometrov, čo znamená úsporu peňazí a času pre miestnych.
Ako informuje portál Topspeed.sk, výstavbu mosta podporil slovensko-maďarský program pre cezhraničnú spoluprácu a dostal aj finančnú podporu z Bruselu.
„Nezanedbateľnou oblasťou podpory (v rámci programu cezhraničnej spolupráce, pozn. red.) je aj financovanie dopravnej infraštruktúry. A práve jedným z týchto projektov bola aj výstavba mosta cez rieku Ipeľ medzi obcami Ipel’ské Predmostie a Drégelypalánk,“ uviedol minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.
Ušetrených 25 minút
Nový most veľmi pomáha ľuďom z mikroregiónu stredného Poiplia. Podľa vlády bude mať veľký vplyv na zlepšenie ekonomiky a sociálnych podmienok v tejto oblasti.
„V konečnom dôsledku tak dôjde k skvalitneniu života obyvateľov na oboch stranách hranice,“ myslí si Raši.
Naše hranice s Maďarskom merajú takmer 655 kilometrov a až do roku 2010 sme mali len 22 miest, kde sme ich mohli prekročiť. Teraz, s otvorením Mosta sv. Barbory, máme už 40 hraničných priechodov.
Predtým, ak ľudia chceli cestovať medzi Ipeľským Predmostím a Drégelypalánkom, museli ísť o 20 kilometrov ďalej k priechodu Paraspasuszta, čo zvyčajne trvalo 20 až 25 minút.
Most sv. Barbory je dlhý viac ako 50 metrov. Jeho výstavbu financoval cezhraničný program Interreg SK-HU, ktorý do nej investoval viac ako 6,5 milióna eur.
Záujem o nové autá rastie
Čo sa týka dopravy, predaj nových áut v Európskej únii (EÚ) vo februári 2024 vzrástol, pričom všetky hlavné trhy bloku zaznamenali solídne zvýšenie predaja. Ukázali to vo štvrtok údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). TASR o tom informuje na základe správ Reuters a RTTNews.
Podľa najnovších štatistík počet zaregistrovaných nových osobných áut v EÚ sa vo februári 2024 zvýšil medziročne o 10,1 % na 883 608 kusov. Tempo rastu predaja sa pritom spomalilo z 12,1 % v januári.
Z údajov ACEA ďalej vyplýva, že vo februári vzrástol počet registrácií vo Francúzsku o 13 %, v Taliansku o 12,8 %, v Španielsku o 9,9 % a v Nemecku o 5,4 %.
Predaj elektromobilov na batérie sa minulý mesiac zvýšil o 9 % na 106 200 kusov a ich podiel na trhu zostal stabilným na úrovni 12 %.
Celkové registrácie všetkých elektrifikovaných vozidiel, plne elektrických modelov, plug-in hybridov aj hybridných vozidiel pritom medziročne vzrástli o 18,4 % a vo februári sa podieľali 48,2 % na všetkých registráciách nových osobných automobilov oproti 44,8 % v predchádzajúcom roku.
Predaj benzínových áut sa v sledovanom období zvýšil o 6,1 % a ich podiel na trhu klesol na 35,5 % z 36,9 % v januári.
Predaj dieselových áut v EÚ medzitým klesol o 5,1 %. Ich predaj klesol na väčšine hlavných trhov okrem Nemecka.
Združenie ACEA uviedlo, že vo februári sa zvýšil celkový počet zaregistrovaných vozidiel z produkcie skupiny Volkswagen o 9,8 %, Stellantis o 12 % a Renault o 5,8 %. Výrobca elektromobilov Tesla zaznamenal vo februári nárast predaja v EÚ o 15,2 %.
Za prvé dva mesiace 2024 sa predaj nových áut zvýšil o 11,2 % na 1,7 milióna kusov.
Environmentálny pas pre vozidlá
Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v stredu v Štrasburgu odobrili nové pravidlá EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov.
Za dohodu dosiahnutú s členskými štátmi (Rada EÚ) o nariadení Euro 7, čiže o typovom schvaľovaní a dohľade nad trhom motorových vozidiel, zahlasovalo 297 poslancov, 190 bolo proti a 37 sa zdržalo hlasovania.
V praxi to znamená, že vozidlá budú musieť spĺňať nové normy dlhšie, čím sa zabezpečí, že zostanú čistejšie počas celej životnosti.
Pre osobné automobily a dodávky budú zachované súčasné testovacie podmienky Euro 6 a emisné limity výfukových plynov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity pre výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro 6.
Prvýkrát budú normy EÚ zahŕňať aj limity emisií brzdných častíc (PM10) pre osobné automobily a dodávky a minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérie v elektrických a hybridných automobiloch.
Pre každé vozidlo bude k dispozícii takzvaný „environmentálny pas vozidla“, ktorý bude obsahovať informácie o jeho environmentálnych vlastnostiach v čase registrácie (limity emisií znečisťujúcich látok, emisie CO2, spotreba paliva a elektrickej energie, elektrický dojazd, životnosť batérie).
Používatelia vozidiel budú mať takisto prístup k aktuálnym informáciám o spotrebe paliva, stave batérie, emisiách znečisťujúcich látok a ďalším relevantným informáciám generovaným palubnými systémami a monitormi.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Topspeed.sk, TASR