Musk chce zvýhodniť elektromobily. Platiť majú viac tí, ktorí tankujú naftu či benzín
- Miliardár Elon Musk svojimi rozhodnutiami pravidelne ovplyvňuje svetové dianie
- Výnimkou nie je ani sektor automobilov, do ktorého opäť zasiahol
- Miliardár Elon Musk svojimi rozhodnutiami pravidelne ovplyvňuje svetové dianie
- Výnimkou nie je ani sektor automobilov, do ktorého opäť zasiahol
Miliardár Elon Musk, investor a podnikateľ, pravidelne svojimi rozhodnutiami zasahuje do svetového ekonomického diania. Doposiaľ sme tento jav mohli pozorovať napríklad pri ovplyvňovaní výsledkov amerických volieb a jeho výrazných investičných krokoch. Tentoraz sa svoj lobing rozhodol preniesť aj na elektromobilovú politiku.
V súčasnosti, keď je otázka klimatickej zmeny čoraz naliehavejšia, elektromobily získavajú popularitu, pretože predstavujú ekologickú alternatívu k tradičným spaľovacím motorom.
Spoločnosť Tesla, vedená práve Elonom Muskom, ktorá je lídrom v tejto oblasti, nielen elektromobily vyrába, ale aj aktívne ovplyvňuje politiku zameranú na znižovanie emisií. Muskova najnovšia iniciatíva vo Veľkej Británii prináša návrhy, ktoré by mohli urýchliť prechod na ekologickejšiu dopravu. Chce zvýšiť tlak na vodičov, ktorí tankujú konvenčné palivá – benzín či naftu.
Briti si priplatia
Tesla vyzvala britskú vládu, aby zvýšila poplatky pre vodičov, ktorí si kupujú nové benzínové a naftové vozidlá. V liste adresovanom ministerke dopravy Lilian Greenwoodovej európsky riaditeľ Tesly Joe Ward navrhol, aby tí, ktorí sa rozhodnú pre nákup nových znečisťujúcich vozidiel, platili viac. Informuje o tom portál BBC.
„Takéto pravidlá už fungujú v niektorých európskych krajinách, napríklad aj v susednom Rakúsku v podobe dodatočného poplatku pri registrácii automobilu NoVA,“ komentuje Muskov návrh Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).
„Vychádzajú z princípu, že znečisťovateľ platí viac, podobne ako to roky funguje napríklad v priemysle. Takýto poplatok zohľadňuje takzvané negatívne externality, ktoré emisie vytvárajú pre naše životné prostredia a nepriamo v podobe dodatočných nákladov napríklad pre zdravotníctvo,“ dodáva Križanský.
Toto rozhodnutie by znamenalo, že výrazná väčšina britských šoférov, ktorí sa rozhodnú kúpiť si nové benzínové či naftové auto, bude platiť viac. Heycar informuje, že vo Veľkej Británii len 18 % vodičov jazdí na elektromobiloch.
Muskova iniciatíva sa tak snaží ovplyvniť aj budúce kúpne rozhodnutia vodičov automobilov a počet elektrických áut by sa mohol vďaka tomu zvýšiť.
It is morning in America again pic.twitter.com/GNTE0cUWoc
— Elon Musk (@elonmusk) November 6, 2024
Patrik Križanský zo SEVA to komentuje tak, že dodatočný poplatok závislý od výšky emisií auta je z pohľadu ekológie spravodlivejší. „Akékoľvek zdanenie je však vždy najmä politickou témou, a preto treba vždy citlivo zvažovať konkrétnu situáciu v krajine a rozprávať sa o ochote ľudí takéto zmeny akceptovať. Je nespochybniteľné, že emisie z cestnej dopravy potrebujeme v Európe znížiť, keďže je to jediný sektor, v ktorom sa nám to dlhé roky nedarí,“ vraví.
Podľa neho však veľmi záleží na konkrétnej situácii v krajine, akou cestou rozvoj bezemisnej dopravy podporiť. „Niekde môže fungovať dodatočné zdanenie v závislosti od emisií, keďže environmentálne povedomie obyvateľstva je vyššie. Inde môže byť zase akceptovateľnejšou cestou napríklad zvýhodnenie bezemisných vozidiel formou dotácie pri ich kúpe.“
Elektromobily ako nákladné autá?
Tesla vo svojom liste ocenila postoj Labouristickej strany. Tá sa usiluje o dekarbonizáciu energetického systému do roku 2030 a o dosiahnutie nulových emisií.
Spoločnosť navrhla rozšíriť mandát na podporu predaja elektrických vozidiel aj na nákladné vozidlá. Dotácie na elektromobily by sa mali financovať práve z poplatkov uvalených na nákup nových benzínových a naftových áut.
Tesla vďaka elektromobilom môže získať výhody
Britská vláda momentálne konzultuje zmeny v mandáte pre vozidlá s nulovými emisiami, ktorý vyžaduje od výrobcov automobilov predaj stanoveného počtu elektromobilov ročne. Ak nedosiahnu svoje ciele, musia zakúpiť kredity od iných výrobcov, ktorí predali viac nízkoemisných vozidiel.
Zatiaľ čo niektorí výrobcovia automobilov žiadajú o zmiernenie tohto mandátu s argumentom nedostatočného záujmu zákazníkov o elektrické vozidlá, Tesla lobuje za posilnenie a ochranu tohto mandátu.
Tesla by mohla získať významné výhody. Môže predávať prebytočné kredity zo svojich importovaných elektrických vozidiel vyrobených v Číne. Okrem toho spoločnosť lobovala za to, aby Spojené kráľovstvo prevzalo vedúcu úlohu v rozvoji autonómnych vozidiel. Musk ponúkol aj plán, vďaka ktorému by sa táto vízia mohla naplniť.
View this post on Instagram
Musk kritizoval britskú vládu
Napriek pozitívnym návrhom zo strany Tesly Elon Musk verejne kritizoval britskú vládu na sociálnych sieťach, predpovedal „občiansku vojnu“ a kritizoval premiéra Sira Keira Starmera. Tieto vyjadrenia viedli k tomu, že Musk nebol pozvaný na vládny investičný summit, čiastočne kvôli napätiu spôsobenému jeho politickými intervenciami.
Aktivity spoločnosti Tesla vo Veľkej Británii poukazujú na jej snahu ovplyvniť politiku v prospech elektromobilov. Napriek kontroverziám okolo vyjadrení Elona Muska spoločnosť pokračuje v lobovaní za prísnejšie environmentálne predpisy, ktoré by mohli podporiť širšie prijatie elektrických vozidiel a zároveň posilniť postavenie Tesly na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: BBC, Heycar, NoVa