Na darčeky plánujú minúť stovky eur: Pracujúci Slováci si chcú privyrobiť brigádami
- Najčastejšie ponúkanými pozíciami sú pozície predavačov
- Nasledujú pracovné miesta skladníkov, kuriérov, vykladačov tovaru a čašníkov
- Najčastejšie ponúkanými pozíciami sú pozície predavačov
- Nasledujú pracovné miesta skladníkov, kuriérov, vykladačov tovaru a čašníkov
Počet brigádnikov v predvianočnom období rastie. V porovnaní s minulým rokom však nejde o študentov či seniorov, zvýšený dopyt je najmä zo strany pracujúcich v riadnom pracovnom pomere. Dôvodom je nepriaznivá ekonomická situácia. Informovala o tom personálna agentúra Grafton.
„Pribúdajú brigádnici, ktorí si chcú a potrebujú prilepšiť popri práci v hlavnom pracovnom pomere, a to najmä z dôvodu rastu životných nákladov. Firmy síce svojim pracovníkom zvyšovali mzdové ohodnotenie, rozhodne však nedokáže pokryť infláciu a rastúce ceny za tovary,“ priblížil šéf žilinskej pobočky personálnej agentúry Grafton Andrej Gurín.
Najčastejšie ponúkanými pozíciami sú pozície predavačov, tvoria 40 % všetkých ponúk. Nasledujú pracovné miesta skladníkov, kuriérov, vykladačov tovaru a čašníkov. Zo strany uchádzačov je tiež zvýšený záujem o pracovné pozície na vianočných trhoch.
Seniori tento rok očakávajú vianočný príspevok od vlády, a tak je o vianočné brigády v tejto vekovej kategórii znížený záujem oproti minulému roku. Medziročne tiež klesla obsadenosť brigád ukrajinskými občanmi, ktorí si podľa agentúry Grafton našli na slovenskom trhu prácu na trvalý pracovný pomer.
Napriek inflácii však mierne rástli mzdy na brigádnických pozíciách. „Odmena sa líši v závislosti od danej pozície a regiónu. Najvyššie zárobky sú vo všeobecnosti v Bratislavskom regióne, čím ďalej na východ je hodinová mzda nižšia,“ dodal Gurín.
Na darčeky pôjdu stovky eur
Slovenské domácnosti plánujú tento rok minúť počas vianočných sviatkov v priemere 537 eur. Na darčeky minú Slováci v priemere 216 eur, pričom tretina respondentov plánuje obdarovať svojich blízkych najmä oblečením a kozmetikou. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Partners group a agentúry Focus, ktorého výsledky v piatok prezentovali spoločnosti na tlačovej konferencii.
Viac ako polovica (51 %) opýtaných bude nakupovať darčeky v kamenných obchodoch. Prostredníctvom online nákupov tak plánuje urobiť 26 % opýtaných. Muži kupujú ako darček najmä kozmetiku, oblečenie a dávajú pod stromček hotovosť. Ženy skôr darujú hračky a knihy. Pätina (20 %) obyvateľov Slovenska zatiaľ nevie, čo dá pod stromček, z toho 7 % tvrdí, že darčeky kupovať neplánuje.
„Ak sa na odpovede pozrieme z pohľadu čistého mesačného príjmu domácností, vidíme v sume plánovanej na nákup darčekov významný rozdiel. Domácnosti s čistým príjmom do 800 eur nakúpia darčeky v priemere za 97 eur, domácnosti s čistým príjmom viac ako 2 000 eur plánujú minúť trojnásobne viac, v priemere 297 eur,“ uviedol sociológ agentúry Focus Martin Slosiarik.
Náklady na darčeky tvoria približne 40 % celkových nákladov. Pri nákupe potravín či vianočnej výzdoby musia domácnosti počítať s výdavkami vo výške približne 320 eur. Celkové náklady na vianočné sviatky tak vyjdú približne rovnako ako o minulý rok, no sú vyššie o 2 %.
„Priplatíme si viac na potraviny, v priemere približne o 5 % oproti minulému roku, ušetríme na vianočnej výzdobe, a to približne 4 %,“ priblížila odborníčka na osobné financie zo spoločnosti Partners group Linda Valentín.
Vianočné pečenie vyjde 87,6 eura, vianočná výzdoba 75 eur, štedrá večera 158,2 eura a vianočné darčeky 216 eur. Vianoce sú podľa 56 % opýtaných veľkým finančným zásahom do rodinného rozpočtu. Pätina respondentov by nemala problém požičať si peniaze, aby urobila darčekom radosť. Analytik z portálu Finančný kompas Matej Dobiš upozornil na to, že pre Vianoce sa netreba zadlžovať.
„Urobte si prehľad o úrokoch a poplatkoch, ktoré platíte v banke. Je potrebné nevyužívať kreditnú kartu viac ako počas iných mesiacov v roku. Nenakupujte na splátky a nepožičiavajte si z nebankoviek,“ odporučil Dobiš.
Zdroj: TASR