Na dovolenku pocestuješ elektrickým lietadlom: Techno-optimisti idú nahradiť bežné linky
- Letectvo sa snaží znižovať dopad na životné prostredie
- Spoločnosť vyvíja plne elektrické lietadlo
- Mohlo by byť hotové do roku 2050
- Letectvo sa snaží znižovať dopad na životné prostredie
- Spoločnosť vyvíja plne elektrické lietadlo
- Mohlo by byť hotové do roku 2050
S vývojom technológií a stále narastajúceho počtu obyvateľov je prirodzené, že dávame tejto planéte zabrať. Továrne bežia na plné obrátky, vyrábame stále viac produktov a znečisťujeme tým životné prostredie. Veľa spoločností sa už snaží proti tomu bojovať a hľadá udržateľné spôsoby výroby.
Veľkým problémom je ale pre našu planétu cestovanie. Vozidlá, najmä autá, vypúšťajú do ovzdušia škodlivé látky, čím si v podstate sami trávime vzduch. O nič lepšie na tom nie sú ani lietadlá, ktoré sú zodpovedné za zvyšovanie uhlíkovej stopy. Ako informuje CNN, spoločnosť Elysian sa snaží budúcnosť lietania značne ovplyvniť.
Komerčné letectvo sa snaží minimalizovať svoj klimatický vplyv, no stále nie je na správnej ceste k dosiahnutiu nulových čistých emisií do roku 2050. Produkcia udržateľného leteckého paliva je pomalá a existuje málo alternatív, ktoré by mohli nahradiť súčasné prúdové a turbovrtuľové motory. A práve to chcú zmeniť.
Majú vysoké ciele
Problémom je, že elektrifikácia lietadiel je komplikovanejšia než pri cestných vozidlách. Odborníci sa zhodujú, že technológia batérií musí pokročiť, aby sa mohli elektrické osobné lietadlá stať realitou. Holandský startup Elysian však tento názor spochybňuje, píše CNN.
Plánuje vyvinúť plne elektrické regionálne lietadlo s doletom 805 kilometrov a kapacitou pre 90 pasažierov. Emisie by znížilo o 90 % a mohlo by komerčne lietať už v tejto dekáde.
„Mnohí odborníci tvrdia, že technológia batérií bude dostatočná až po roku 2050,“ hovorí Reynard de Vries, riaditeľ dizajnu a inžinierstva spoločnosti Elysian. „My sme sa však pýtali, ako môžeme dosiahnuť maximálny dolet s aktuálnou technológiou batérií. Elektrické lietadlá môžu doletieť oveľa ďalej, ak sa urobia správne rozhodnutia,“ vysvetlil.
Elysianovo lietadlo, nazvané E9X, je zatiaľ len na papieri. Plánujú postaviť zmenšený model do dvoch až troch rokov a plnohodnotný prototyp do roku 2030. Hlavné konštrukčné prvky sú už známe a sú prekvapujúce. „Nemali by sme predpokladať, že elektrické lietadlo bude vyzerať ako súčasné úspešné lietadlá,“ hovorí de Vries.
Dodáva, že bežnou mylnou predstavou je, že elektrické lietadlá by mali byť elektrifikovanými verziami najľahších regionálnych turbovrtuľových lietadiel, čo by však obmedzilo ich dolet na menej ako 60 míľ.
„Musíme začať od nuly a navrhnúť lietadlo, ktoré bude mať vysoký podiel batérií a nízku konštrukčnú hmotnosť. Výsledkom bude väčšie a ťažšie lietadlo, ktoré však doletí oveľa ďalej,“ dodal.
E9X bude vybavené ôsmimi vrtuľovými motormi a bude mať rozpätie krídel takmer 42 metrov, väčšie než Boeing 737 alebo Airbus A320, hoci tie prepravujú viac než dvojnásobok pasažierov. Lietadlo bude mať aj tenší trup, čo zlepší jeho štrukturálne a aerodynamické vlastnosti.
Do desiatich rokov bude lietať
Cieľom holandského startupu je vyvinúť plne elektrické lietadlo schopné prepraviť 90 pasažierov na vzdialenosť až 800 kilometrov vďaka batérii s hustotou energie 360 Wh/k. Informuje o tom portál Aerotime Hub. Píšu, že projekt podporuje Panta Holdings, holandská investičná firma so záujmami v sektore letectva. Získali aj podporu Delftskej technickej univerzity (známej aj ako TU Delft) v Holandsku.
Vývoj lietadiel poháňaných batériami s veľkosťou presahujúcou rozsah lietadiel na dochádzanie do práce sa zatiaľ ukázal ako náročný pre toto odvetvie. Pomerne veľa začínajúcich podnikov prešlo na hybridné elektrické koncepty pre regionálne konštrukcie lietadiel a väčšie.
Spoločnosť Elysian Aircraft je však presvedčená, že je technologicky uskutočniteľné vyvinúť plne elektrické lietadlo pre regionálny trh do 10 rokov a v snahe podporiť toto tvrdenie zverejnila na svojej webovej stránke dve nové výskumné práce vypracované v spolupráci s TU Delft. Jeho vývojári očakávajú, že toto lietadlo, E9X, bude hotové do roku 2033.
Môžu nahradiť komerčné lety
Dizajn nového lietadla má široké krídla a menšie telo ako typické lietadlo. To pomáha zlepšiť aerodynamiku. „Batérie sú umiestnené na krídlach, čím sa využíva priestor navyše a telo lietadla je ľahšie. Mať ťažké batérie na krídlach a nie na tele je veľmi prospešné zo štrukturálneho hľadiska,“ hovorí de Vries pre portál Fast Company.
Hmotnosť je rovnomerne rozložená po krídlach a nie zaťažovaním trupu. Systém rezervy plynu možno použiť, ak je let oneskorený alebo neočakávane presmerovaný. Ak všetko pôjde podľa plánu, prvé lety by sa mohli začať v roku 2033.
Elektrické lietadlá tejto veľkosti by mohli nahradiť veľké množstvo letov. „Približne polovica letov na celom svete je vzdialená menej ako 1 000 kilometrov,“ hovorí Daniel Rosen Jacobson, výkonný riaditeľ spoločnosti Elysian a hlavný obchodný riaditeľ.
„To predstavuje asi pätinu všetkých emisií CO2 v letectve. S takýmto lietadlom, ktoré nemá žiadne emisie, už dokážete vyriešiť značnú časť celkového problému.“
Letecké spoločnosti zintenzívňujú svoje plány na trvalo udržateľné letecké palivo (SAF), hoci niektoré formy paliva nemusia byť v skutočnosti veľmi udržateľné. Zatiaľ nie je dostatok zásob SAF, takže ak môže byť viac letov elektrických, pomôže to. Na každú preletenú osobnú míľu by nové elektrické lietadlo bolo päťkrát efektívnejšie ako lietadlo na udržateľné letecké palivo.
SAF je tiež drahší ako štandardné letecké palivo. Keďže vlády ako EÚ požadujú od leteckých spoločností, aby ich začali viac využívať, elektrické lietadlá môžu začať konkurovať cenou. Nové lietadlo spoločnosti Elysian je navrhnuté tak, aby konkurovalo iným lietadlám, ktoré cestujú okolo 500 míľ, ako je séria Boeing 737 MAX alebo Airbus A320. Ak sa náklady na palivo dostatočne zvýšia, je to možné.
Zdroje: CNN, Fast Company, Aerotime HUB, Elysian