Na elektrické autá vraj bežní ľudia nebudú mať peniaze. Je to brutalita, spaľováky stoja polovicu, tvrdí šéf veľkej automobilky
- Šéf koncernu Stellantis jasne pomenoval riziká prichádzajúceho zákazu predaja spaľovacích automobilov
- Autá podľa neho zdražejú a ak aj nie, výrobcovia budú musieť znížiť marže a prepúšťať
- Carlos Tavares spochybňuje aj ich ekologický prínos, aspoň v blízkej budúcnosti
- Šéf koncernu Stellantis jasne pomenoval riziká prichádzajúceho zákazu predaja spaľovacích automobilov
- Autá podľa neho zdražejú a ak aj nie, výrobcovia budú musieť znížiť marže a prepúšťať
- Carlos Tavares spochybňuje aj ich ekologický prínos, aspoň v blízkej budúcnosti
Na pestrej ponuke elektromobilov si svoje meno postavila najmä americká Tesla alebo čínske NIO, no autá poháňané batériami namiesto benzínu či nafty si už svoje miesto našli prakticky u každého výrobcu.
Slovákov pochopiteľne zaujímajú skôr modely od Volkswagenu (‚ ID.3 a ID.4), Peugeotu (208 a 2008) alebo Škody (Enyaq iV). Čím bližšie k magickej hranici 30-tisíc eur, tým sú otázky o tom, či by elektromobil mohol nahradiť klasické auto v úplne bežnej rodine, čoraz častejšie.
Na mieste sú však aj otázniky: Vysoká cena, nízky dojazd, veľká neznáma v podobe životnosti a poklesu kapacity akumulátorov po 100- či 150-tisíc kilometroch, alebo čisto praktický problém v podobe toho, kde vlastne budeš nabíjať, ak nemáš dom alebo podzemnú garáž s nabíjacím wallboxom na stene.
Na prepnutie na baterky je možno príliš skoro
Kritici dokonca naznačujú, že celé snahy o rýchle odstránenie spaľovacích automobilov z ciest nemajú žiadne opodstatnenie.
Zdá sa, že tlak pochádza najmä z kancelárií Európskej únie, ktorá sa (nepochybne celkom správne) obáva o stav životného prostredia a šokujúco vysoké hodnoty skleníkových plynov či tempa globálneho otepľovania.
Už schválené kroky ako postupný zákaz predaja benzínových a naftových vozidiel do roku 2030 vo Veľkej Británii, Nemecku a niektorých ďalších európskych krajinách, alebo emisná norma Euro 7 (ktorá síce konvenčný pohon výslovne nezakazuje, ale stanovuje tak prísne limity, že ich dodržanie je pre klasické pohony od roku 2026 nereálne) naznačujú, že spaľováky raz nevyhnutne zmiznú.
https://www.startitup.sk/dockame-sa-zakazu-predaja-spalovacich-aut-na-slovensku-toto-su-krajiny-v-ktorych-si-ich-uz-coskoro-nekupis/
Ako sme však informovali nedávno, napríklad nemeckí vedci kontrujú, že prechod na elektrinu v najbližších rokoch zatiaľ nemusí globálne emisie CO2 znížiť nijako výrazne. Prečo?
Vďaka absencii výfukov na elektromobiloch sa síce zbavíme lokálnych emisií v centrách miest, no zvýšená spotreba elektriny, ktorú Európa stále vo veľkom vyrába aj z uhlia a plynu, prakticky „zakúri“ len trochu ďalej, v industriálnych zónach. Tam sú totiž elektrárne aj továrne na výrobu batérií a spracovanie ťažkých kovov v nich, ktoré skleníkové plyny vypúšťajú tiež.
Kľúčom bude elektrinu pre nabíjačky vyrábať zo „zelených zdrojov“ – až potom začne prepnutie naozaj dávať význam v globálnom meradle.
Čo na to automobilky?
Keď sa objavil Elon Musk so svojou Teslou, podarilo sa mu hneď niekoľko vecí. Okrem postavenia prvého reálne použiteľného elektromobilu uspel aj pri budovaní imidžu značky a predávaní svojej vízie budúcnosti.
Zrazu sa o elektromobily zaujímala verejnosť, veď ako v roku 2016 informoval Industry Week, za prvý týždeň si novú Teslu Model 3 predobjednalo hneď 325-tisíc zákazníkov.
Hype bol na svete a Audi, Mercedes, BMW či ďalší skrátka museli reagovať, aby ani náhodou nevyzerali, že sú pozadu a budúcnosť ponúknuť nedokážu.
Musia mať výkonnejší model s väčším dojazdom ako ich priama konkurencia, takže elektro autá sú zrazu všade.
Chcú to zákazníci, alebo len PR oddelenia veľkých firiem?
Situácia na automobilovom trhu je naozaj zvláštna. Ľudia vždy túžili po smartfónoch s dlhšou výdržou, lepším fotoaparátom alebo televízore s vyšším rozlíšením, výrobcovia teda počúvali a prinášali novinky.
Ak si však myslíš, že v prípade elektromobilov prichádza najprv produkt, ktorému firmy následne hľadajú zákazníka, možno nie si úplne sám.
Prieskum, o ktorom píše magazín Forbes, sa pokúsil zodpovedať, prečo sa zákazníci hľadajúci nové auto elektromobilom zatiaľ vyhýbajú – najčastejšou odpoveďou bol krátky dojazd, vysoká obstarávacia cena a slabá sieť verejných nabíjačiek.
Až 61 % ľudí totiž požaduje dojazd aspoň 640 kilometrov, čím sa ukazuje stratégia Hondy e alebo Mazdy MX-30 ako neakceptovateľná. Firmy na to pritom nejdú zle. Oba modely sú relatívne lacné, vďaka malým batériám a malému dojazdu, ktorý má ospravedlňovať tvrdenie, že denne do práce a späť pravdepodobne aj tak nerobíš viac než 50 kilometrov.
Lenže ak dostaneš na výber elektroauto s mizerným dojazdom, alebo (minimálne) o polovicu lacnejší spaľovák, ktorý natankuješ kdekoľvek… otázku čo si dnes vyberieš, ani neskúšame položiť.
Médiami preto nedávno obletelo vystúpenie Carlosa Tavaresa, šéfa dnešnej skupiny Stellantis, ktorá združuje značky Opel, Peugeot, Citröen, Fiat, Alfa Romeo, Chrysler atď. Ten naznačil, že prechod na elektroautá je podľa neho skôr dôsledkom umelého (a sčasti unáhleného) tlaku vlád.
Na konferencii usporiadanej Financial Times povedal: „Brutalita, s akou sa do tohto odvetvia vnášajú zmeny, je zľahčovaná. Je to úplne zhoda dolu a úplne brutálne. Ako ochránime slobodu mobility pre stredné vrstvy, keď si nebudú môcť dovoliť kúpiť elektromobily za 35-tisíc eur, lebo teraz za rovnaký produkt platia polovicu?“
Denník odráža aj tvrdenie, že elektromobily sa postupne stanú lacnejšími – Financial Times predpokladá, že ceny spaľovákov a elektromobilov sa vyrovnajú až niekedy v druhej polovici tohto desaťročia.
A aj to skôr preto, že kvôli čoraz prísnejším limitom skôr zdražie benzín a nafta, prípadne cenu 30- či 20-tisíc eur podlezú skôr už spomínané malé elektroautá s malým dojazdom, v ktorých sa nebudeš cítiť tak komfortne, ako v dnešnej nižšej strednej triede.
Šéf gigantického koncernu ale upozorňuje aj na iné problémy. Naznačuje, že ak budú automobilky nútené okresať svoje marže a zisky, hrozí prepúšťanie a následný rast nezamestnanosti, o ktorom asi vládnuci politici počuť príliš nechcú.
Denník tiež pridáva ďalší dôvod, prečo automobilky s elektromobilmi musia prichádzať už teraz – ich predaje znižujú takzvané flotilové emisie výrobcu za všetky predané modely v danom roku. Tie potrebujú stlačiť, aby neplatili prísne pokuty.
„Vlády tancujú na hrane verejnej mienky, prečo nie. Ale mali by chápať analýzu celého životného cyklu auta, nie len emisií z výfuku,“ dodáva ďalej podľa Autoforum.cz.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Autoforum.cz, Financial Times