Na internet sme presunuli celé životy. 80 % Slovákov je denne online
- Vyše 80 % Slovákov a Čechov každodenne používa email
- Sociálne siete otvárajú denne tri štvrtiny občanov
- Ľudia využívajú online služby
- Vyše 80 % Slovákov a Čechov každodenne používa email
- Sociálne siete otvárajú denne tri štvrtiny občanov
- Ľudia využívajú online služby
Vyše 80 % Slovákov a Čechov každodenne používa email, sociálne siete otvárajú denne tri štvrtiny ľudí v oboch štátoch. Polovica pravidelne používa online bankovníctvo a nejakú formu zábavy, či už ide o streamovanie videa, hudby, hry alebo hazard.
Ako vyplýva z reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre IT spoločnosť Solitea vypracovala agentúra EMA dáta, necelých 40 % Slovákov denne nakupuje online a 20 % chodí na online bazáre. Medzi Čechmi je to veľmi podobné. Informovala o tom v pondelok Solitea v tlačovej správe.
Nezanedbateľný podiel oboch národov používa online služby, ktoré boli pred pandémiou ešte málo populárne. Niekoľkokrát do týždňa si objednáva jedlo online s donáškou každý piaty Slovák či Čech.
Pri covidových lockdownoch, keď reštaurácie fungovali len v donáškovom režime, si ľudia na túto službu zvykli a ani pri uvoľnení opatrení ju neprestali využívať. Časť populácie mala v poslednom roku skúsenosť s online vzdelávaním (SR 26 %, ČR 29 %) či online voľnočasovými aktivitami, ako sú cvičenia, hobby a kurzy (SR 17 %, ČR 20 %).
Online život v oficiálnej komunikácii
Okolo 21 % Slovákov aj Čechov v poslednom roku tiež komunikovalo online s úradmi alebo zdravotnými poisťovňami. „Je síce poznať, že Covid donútil úradníkov aj ľudí, aby komunikáciu prenášali do online prostredia, napriek tomu ale zostávajú osobné návštevy a papierová komunikácia štandardom. Priestor na zlepšenie digitálnej komunikácie v úradných záležitostiach je stále ohromný,“ tvrdí zakladateľ a šéf firmy Solitea Martin Cígler.
Vyhľadávame novinky
Na Slovensku prevládajú ľudia, ktorí o sebe tvrdia, že technologické novinky a aplikácie vyhľadávajú. Do tejto kategórie sa zaradilo 38 % respondentov. O percento menej bolo tých, ktorí údajne už žiadne nové digitálne pomôcky nepotrebujú. Práve do tejto skupiny sa zaradilo najviac opýtaných v Česku, a to 42 %.
Čechov, ktorí idú novým aplikáciám proaktívne naproti, je tretina. To, že si Slováci zrejme nové technológie a aplikácie osvojujú rýchlejšie ako Česi, potvrdzujú aj odpovede na otázku, aké komunikačné kanály oba národy využívajú so svojimi blízkymi.
Zatiaľ čo v Česku stále prevláda klasický telefonický hovor (45 %), Slováci so svojimi blízkymi najčastejšie volajú cez rôzne aplikácie (40 %), telefonát volí o 3 % menej respondentov. Tretím najpopulárnejším kanálom pre komunikáciu so svojimi blízkymi je v Česku aj na Slovensku chat (SR 19 %, ČR 17 %).
Sociálne siete nás spájajú aj ničia naše vzťahy
Sociálne siete vznikli na to, aby ľudí spájali. Dnes sme však svedkami toho, že v spoločnosti spôsobujú nárast polarizácie a rozdielov. Niektorí by povedali, že dokonca ničia naše život. Niektorí sú zase toho názoru, že online priestor sa stal predmetom rôznych výhovoriek.
Zrejme ide o uhol pohľadu. Postupom času sa charakter sociálnych sietí zmenil. Mení sa však aj ľudský charakter a online svet nedokáže niekomu zničiť život bez ľudského zásahu. Momentálne sa ním šíri veľké množstvo negativity, avšak aj to sa môže zmeniť.
Zdroj: SITA