Na kúpu elektroniky nebol nikdy lepší čas. Je najlacnejšia v histórii, hovorí Navrátil z najväčšieho elektra na Slovensku

  • Pred viac ako 100 dňami zo Slovenska zmizol veľký predajca elektroniky
  • Vianočné nákupy sú v plnom prúde, najviac sa nakupujú smartfóny
  • Elektronika je v súčasnosti najlacnejšia v histórii
Nay
Obchodný riaditeľ skupiny Nay Michal Navrátil hodnotí 100 dní od spojenia Nay a Datart. zdroj: Startitup, Nay
  • Pred viac ako 100 dňami zo Slovenska zmizol veľký predajca elektroniky
  • Vianočné nákupy sú v plnom prúde, najviac sa nakupujú smartfóny
  • Elektronika je v súčasnosti najlacnejšia v histórii

Uplynulo 100 dní od spojenia roka – najväčší predajca elektroniky Nay a konkurenčná česká spoločnosť HP Tronic so sieťou predajní Datart vytvorili spoločný podnik.

Na slovensko-českom trhu tak vznikol najväčší predajca elektroniky pod názvom Nay-Datart. Na Slovensku sa tak všetky predajne Datart premenovali na Nay, naopak, v Českej republike ostala značka Datart. 

Spoločnosť si zakladala najmä na tom, aby spojenie čo najmenej ovplyvnilo zákazníkov obidvoch značiek a aby bol prechod plynulý. To sa im, podľa obchodného riaditeľa skupiny Nay Michala Navrátila, aj podarilo. 

„Väčšina zákazníkov je spokojná – to ticho svedčí o tom, že všetko funguje,“ povedal v rozhovore pre Startitup Navrátil. 

Michal Navrátil má za sebou viac ako 20-ročnú kariéru

Michal Navrátil bol s platnosťou od 1. januára menovaný za nového obchodného riaditeľa celej skupiny Nay.

Manažér má za sebou viac ako dvadsaťročnú kariéru v elektro retaile, pričom posledných päť rokov vykonával funkciu obchodného riaditeľa.

Untitled-1179
zdroj: Startitup – Michal Navrátil má viac ako 20-ročnú prax v elektro retaile.

 

  • Ako Michal Navrátil hodnotí 100 dní od spojenia Nay a Datart
  • Aká je spätná väzba od zákazníkov a či by niečo urobili inak
  • Čo Nay očakáva od budúceho roka a ako sa pripravili na zvyšovanie DPH
  • Či Nay plánuje zaviesť svoje vlastné doručovacie boxy

Od spojenia Nay a Datart prešlo 100 dní. Ako ho hodnotíte po tomto čase?

Hodnotím to veľmi pozitívne, pretože všetko prebehlo hladko a nemali sme žiadne technické výpadky. Za to patrí veľká vďaka kolegom, ktorí to mali po technickej stránke na starosti. 

Na druhej strane to bolo, a aj stále je, veľmi hektické obdobie – spojenie prišlo počas príprav na sezónu. Ale zvládli sme to bez väčších komplikácií. 

Zákazníci si museli zvyknúť na to, že v Datarte už nenakúpia. Aká je ich spätná väzba?

Väčšina zákazníkov je spokojná, to „ticho“ svedčí o tom, že všetko funguje. Niektorí zákazníci ocenili, že spojenie neznamenalo zvýšenie cien.

Museli sme urobiť všetko pre to, aby zákazník, ktorý bol zvyknutý nakupovať v Datart, mal čo najjednoduchší a najľahší prechod. Preto sme aj 1. septembra presmerovali internetovú adresu Datart.sk na Nay.sk.

S odstupom času musím vzdať všetkým, ktorí to mali na starosti, poklonu, pretože spojiť dve takéto veľké firmy nie je vôbec jednoduché. Nemali sme žiadne technické, expedičné výpadky a ani výpadky na pokladniach.

222A6023
zdroj: Nay – Všetky kamenné predajne Datart na Slovensku sa premenovali na Nay.

Spojením ste avizovali aj lepšie služby pre zákazníkov. Aké benefity im to prinieslo?

Spojili sme výhody oboch značiek. Zákazníci Nay môžu zbierať body na ďalší nákup, zatiaľ čo registrovaní zákazníci Datart získavali produkty za nižšie ceny. Teraz majú zákazníci oboch skupín kombinované výhody – body a zľavy.

Nay už mal na slovenskom trhu veľkú pozíciu. Ako ju ovplyvnilo spojenie s Datartom?

Samozrejme, Nay mal veľkú pozíciu a po spojení s Datartom sa naša pozícia na slovenskom trhu ešte viac posilnila. Aj preto sa to spojenie udialo.

Len pre predstavu – každá druhá televízia predaná na Slovensku v kamenných predajniach pochádza z našich predajní.

Konkurovať chcú aj globálnym hráčom

Od 1. septembra na Slovensku pôsobí iba značka Nay. Predajne Datart sa však nezrušili, ale rebrandovali sa na Nay. Spoločný holding oboch značiek si od zlúčenia sľubuje vyššiu konkurencieschopnosť voči globálnym hráčom, ktorí zaplavujú slovenský trh.

Skupina Nay, prevádzkovateľ obchodov a e-shopov Nay na Slovensku a Electro World v Česku, sa spojila so skupinou HP Tronic, prevádzkovateľom značiek Datart a ETA v oboch krajinách.

Už aj pred spojením bol Nay najväčším maloobchodným predajcom elektroniky na Slovensku a mal za sebou dlhé roky úspešného podnikania.

Keď spoločnosť vznikla, pred viac ako 30 rokmi, stala sa zakladateľom predaja elektroniky vo veľkoformátových predajniach. Pozri si, ako vyzerá spojenie Nay a Datart →

Blížia sa Vianoce, čo je pre väčšinu obchodníkov silná sezóna. Aké produkty sú u vás najpopulárnejšie?

Vianoce prebiehajú veľmi trendovo – to znamená, že nie vždy je najžiadanejší nejaký konkrétny výrobok. Každý rok sú populárne smartfóny, to sa deje už niekoľko rokov, a v priebehu Vianoc ich predaje siahajú do astronomických výšin.

K smartfónom sa pridávajú rôzne drobné IT produkty, akými sú tablety alebo notebooky. A, samozrejme, nesmieme zabudnúť na produkty, ktoré sú užitočné v domácnosti.

Takými sú napríklad malé spotrebiče od všetkých druhov mixérov až po spotrebiče na prípravu jedla, ale aj produkty na starostlivosť o telo. Hitom týchto Vianoc budú určite teplovzdušné fritézy a tiež sú populárne darčekové karty, ktoré zaznamenávajú enormný nárast predajov v decembri.

Untitled-1172
zdroj: Startitup – Michal Navrátil má za sebou viac ako dvadsaťročnú kariéru v spoločnosti Electro World, pričom posledných päť rokov vykonával funkciu jej obchodného riaditeľa.

Zľavy sú asi najviac citeľné online. Kde nakupujú zákazníci najčastejšie počas akcií a zliav?

Je vo všeobecnosti dané, že onlinový zákazník je senzitívnejší na cenu, pretože z jedného miesta má možnosť porovnať si, ktorá cena je pre neho výhodnejšia. 

Takže vždy, keď urobíme nejakú cenovú kampaň, tak pomer online nákupov nám vzrastie oproti nákupom na predajni. 

S postupom času do Vianoc už narastá aj predaj v kamenných predajniach, pretože zákazníci si uvedomujú, že tá doručovacia spoločnosť to nemusí stihnúť.

Zákazníci môžu využívať rôzne typy doručovania od boxov až po osobný odber. Ktorý typ je najpopulárnejší?

Najviac záleží na ich potrebách – či si tovar nechajú doručiť domov, vyzdvihnú na predajni alebo v boxe. Boxy sú moderné a dostupné nonstop, ale majú kapacitné aj časové obmedzenia, hlavne pred Vianocami.

Ale Nay má 60 predajných miest a sme v každom väčšom meste, takže ten sortiment máme na predajni. Zákazníkovi tam nielen, že personál dokáže poradiť, ale hlavne tam je ten tovar hneď k odberu.

Mnoho ľudí si však zvyklo nakupovať online. Majú kamenné predajne ešte zmysel? 

To je dobrá otázka – bavíme sa tu o online a offline predaji, ale mnohí si neuvedomujú, že jedno bez druhého by nefungovalo. Je to práve z toho dôvodu, že sú produkty, ktoré si viem kúpiť so zavretými očami. 

No na druhej strane je veľa takých, ktoré potrebujeme vidieť – či už ide o kvalitu obrazu televízora, veľkosť vnútorného priestoru chladničky alebo či je odtieň smartfónu skutočne taký, aký sa im páči. Toto online nikdy nenahradí – je to dobrý katalóg a porovnáč, ale veľa vecí potrebujeme vidieť naživo.

Spomínali ste, že online funguje ako dobrý katalóg, ale je to aj opačne? Že ľudia si prídu tovar obzrieť na predajňu a potom si ho objednajú online?

To je, samozrejme, nevýhoda kamenných predajní – veľakrát fungujú ako výkladná skriňa pre všetkých ostatných online konkurentov. Stáva sa, že si ľudia prídu obzrieť tovar, lebo idú akurát okolo, a potom si ho objednajú online, pričom si vyberú ten najlacnejší variant.

Ale ako som spomínal, online by bez toho offline predaja nefungoval, pretože ak by zákazník ten produkt nevidel, tak by si ho možno ani nekúpil. Všetko má svoje výhody, ale určite sa nájdu aj nevýhody.

222A5007
zdroj: Nay – Kamenné predajne majú stále zmysel, sú produkty, ktoré ľudia musia vidieť naživo.

Od budúceho roka sa na Slovensku zvyšuje DPH. Ovplyvňuje to už teraz nákupné správanie Slovákov?

V tejto chvíli sa to ešte veľmi ťažko meria, pretože ak si zákazník nekúpil televízor, tak my sa môžeme len domnievať, z akého dôvodu to bolo. 

Okrem toho, minulý rok bola na Slovensku štátom podporovaná akcia, ktorá značne skreslila štatistiky predaja elektroniky. Keď sa teraz pozrieme na čísla, tak logicky nedosahujeme také predaje ako minulý rok. 

Takže sa to ťažko porovnáva, či sa už ľudia nejakým spôsobom obávajú toho, že budú musieť šetriť každé euro.

Ako k zvyšovaniu DPH pristupujete vy? Robíte nejaké kroky, aby to zákazníci pocítili čo najmenej?

Nám, samozrejme, neostáva nič iné, len plne rešpektovať nariadenia a rozhodnutia vlády. Určite by sme boli radi, ak by zákazník využil možnosť, že si kúpi náš darčekový poukaz a my mu na celú čiastku dáme v budúcom roku 3 % zľavu.

To je to jediné, čo v tejto chvíli môžeme urobiť – tým, že ide o rozhodnutie vlády, tak my sa musíme maximálne prispôsobiť a plne ho rešpektovať. 

Na Slovensku je pomerne veľká konkurencia v tomto segmente. Čo považujete za vašu hlavnú konkurenčnú výhodu?

Áno, konkurencia v predaji elektra je veľmi veľká a keď je veľká, tak sa tlačia dole ceny. Hoci sa teraz všetko zdražuje, elektronika je v súčasnosti najlacnejšia v histórii.

Čo ale považujem za našu najväčšiu konkurenčnú výhodu, tak to sú naše kamenné predajne s odborným personálom a širokým sortimentom, ktorý zákazník nájde ihneď k odberu. Online ponúkame širší sortiment a rezerváciu produktov do 15 minút.

222A4907
zdroj: Nay – Hoci je konkurencia veľká, Nay za svoju najväčšiu výhodu považuje svoje kamenné predajne s odborným personálom a širokým sortimentom.

Konkurencia má napríklad aj vlastné doručovacie boxy. Plánujete aj vy svoje?

My ponúkame niečo lepšie, ako si večer objednať a čakať do rána – u nás majú tovar zákazníci nachystaný do 15 minút. Čo sa týka tých boxov – v súčasnosti spolupracujeme so všetkými veľkými sieťami na Slovensku a doručujeme aj k zákazníkovi domov. 

Zároveň ponúkame aj doručenie na predajňu, kedy zákazník príde a môže si napríklad chladničku odviezť. Alebo využiť našu službu, kedy si ju môže nechať doviezť, vyniesť, zapojiť a podobne. 

Čo môžu zákazníci očakávať v budúcnosti? Aké máte plány?

Chceme aj naďalej presviedčať zákazníkov, že Nay má široký sortiment a kvalitné služby. A hlavne je to miesto, kde na predajniach ochotne poradia a pomôžu predavači, aby boli zákazníci vždy spokojní – to je pre nás najlepšia odmena. 

Okrem toho budeme k našim zákazníkom ešte bližšie, pretože v roku 2025 chceme otvoriť predajne v lokalitách, v ktorých zatiaľ nie sme.

A určite chceme v ďalších rokoch rozšíriť sieť predajní do menších miest a zlepšiť online kanál – hlavne čo sa týka informácií a porovnávačov produktov. Pozri si, ako vyzerá spojenie Nay a Datart →

Najnovšie videá

Trendové videá