Na odpor sa stavia náš sused: Zákaz spaľovákov a kontroverzná Euro 7 spôsobili svetové zemetrasenie
- Emisná norma Euro 7 má zakázať predaj spaľovacích motorov v EÚ
- Nemecko a Rakúsko sú proti
- Emisná norma Euro 7 má zakázať predaj spaľovacích motorov v EÚ
- Nemecko a Rakúsko sú proti
Emisná norma Euro 7 je nočnou morou mnohých šoférov. Podľa nej totiž v roku 2035 dôjde ku kompletnému zákazu predaja spaľovacích motorov v EÚ. Na cestách by tak mali už mali pribúdať výlučne elektrické autá (batériové či s palivovými článkami), píše TopSpeed.sk.
Nemecko aj Rakúsko sú proti
Členské štáty EÚ a Európsky parlament sa už v októbri minulého roka dohodli na zákaze predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Preto sa zdalo, že hlasovanie v Rade EÚ pôvodne plánované na minulý utorok bude iba formalitou. Konsenzus však ohrozili požiadavky vznesené predovšetkým nemeckou vládou, aby boli zo zákazu vyňaté vozidlá používajúce syntetické palivá, informuje TASR.
Ministrovo veto vytočilo do vývrtky nielen úniových diplomatov, ale aj nemeckú stranu Zelených. Nemecko teda chce o výnimkách pre syntetické palivá ďalej vyjednávať. Na stranu nemeckého ministra Wissinga sa nedávno pridal aj rakúsky kancelár Karl Nehammer. Ten nedávno vystúpil s prejavom, ktorý si všimli nielen rakúske, ale aj zahraničné médiá.
„Vyjadrím sa proti zákazu spaľovacích motorov,“ povedal šéf rakúskej vlády ohľadom prípadného rokovania v rámci summitu EÚ. „Aká je to už len vízia budúcnosti, keď odstavíte spaľovacie motory a potom sa zameriate čisto na jeden druhu pohonu?“ tvrdí Nehammer a naráža pritom na syntetické palivá ako jednu z možných budúcich alternatív voči elektromobilite.
Taktiež pripomenul fakt, že Rakúsko je podľa neho krajinou áut, pretože v segmente vývoja a výroby automobilov v krajine pracuje okolo 80-tisíc ľudí, píše Der Standard. Táto informácia sa dá poľahky interpretovať aj v súvislosti so Slovenskom.
Pre Slovensko to bude nočná mora
Len nedávno sme ťa informovali, že na Slovensku sa môže výrazne zvýšiť spotreba elektriny. Môže za to spomínaný plánovaný zákaz predaja nových osobných automobilov so spaľovacím motorom po roku 2035 a prechod na elektromobilitu. Okrem toho by si tento zákaz vyžiadal aj významné investície do rozvoja distribučnej sústavy.
Nedostatočná kapacita elektrickej siete je však už v súčasnosti obmedzením pre výstavbu nabíjacích staníc, zhodli sa experti oslovení agentúrou TASR.
Okamžitá náhrada všetkých osobných automobilov elektromobilmi by podľa skorších prepočtov ministerstva hospodárstva zvýšila ročnú spotrebu elektriny Slovenska viac ako o tretinu.
„Distribučná sústava nie je pripravená na väčší nárast elektromobility. Potrebovali by sme ju posilniť s ohľadom na plánovaný rozvoj nabíjacích staníc,“ upozornil špecialista externej komunikácie Stredoslovenskej distribučnej (SSD) Miroslav Gejdoš.
„Bez príspevku z plánu obnovy a odolnosti na posilnenie sústavy však nebudú môcť distribučné spoločnosti pripojiť mnohé nabíjacie stanice v závislosti od lokality a požadovaného výkonu,“ dodal.
Plán obnovy
Plán obnovy ráta s príspevkami na rozvoj energetiky vo výške viac ako 200 miliónov eur, peniaze sú však určené aj na rozvoj obnoviteľných zdrojov energie či na výstavbu elektrolyzérov na výrobu vodíka a na jeho uskladnenie.
Nároky na rozvodnú sieť pritom budú rásť pomerne výrazne. Ministerstvo hospodárstva SR v analýze k rozvoju elektromobility očakávalo, že pri počte približne 116 000 elektromobilov v roku 2030, čo je asi päť percent zo všetkých osobných áut, by spotreba elektriny vzrástla približne o dve percentá.
To znamená, že pokiaľ by na Slovensku jazdili iba elektromobily, vzrastie spotreba elektriny, a tým aj nároky na distribúciu, o približne 40 % alebo o 12 terawatthodín (TWh) ročne, čo je ročná výroba takmer troch jadrových blokov.
Zdroje: TopSpeed.sk, Der Standard, TASR