Na slovenské železnice mieri nový súkromný vlakový dopravca. Aktuálne rokuje so štátom
- Počet súkromných dopravcov na slovenských koľajniciach by sa mohol v roku 2024 zvýšiť
- K RegioJet a Leo Express sa chce pridať ďalší
- Počet súkromných dopravcov na slovenských koľajniciach by sa mohol v roku 2024 zvýšiť
- K RegioJet a Leo Express sa chce pridať ďalší
Už dlho sa diskutuje o tom, že na Slovensku by mala nastať väčšia liberalizácia železničnej dopravy. V minulosti tomu bránila SNS. Ako informuje portál Akutality.sk, teraz by sa ale mohlo stať, že na slovenský trh príde nový vlakový dopravca.
Na slovenských železničných koľajniciach by mohol počet súkromných dopravcov narásť už budúci rok. K existujúcim hráčom ako RegioJet a Leo Express by sa mohla pridať spoločnosť Arriva. V súčasnosti prebiehajú rokovania na ministerstve dopravy o vstupe tejto spoločnosti na slovenský železničný trh.
Detaily doriešia v najbližších mesiacoch
Hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková uviedla, že ministerstvo dopravy momentálne rokuje s Juhomoravským krajom. Predmetom rokovaní je možnosť systémového riešenia pre linku Nové Mesto nad Váhom – Myjava – Veselí nad Moravou – Hodonín.
„Obidve strany sa zhodli, že efektívnym riešením by bola taktová doprava na úseku Nové Mesto nad Váhom – Myjava, ktorá je navyše napojená priamo až po Trenčín na jednej strane, a taktová doprava na úseku Myjava – Veselí nad Moravou – Hodonín. Toto rozdelenie oproti súčasnosti umožní pravidelnú dopravu aj cez štátnu hranicu, o čo sa obidve strany snažia,“ priblížila Poláčiková pre Aktuality.sk.
Štát a dopravca zatiaľ iba začali rokovať a momentálne diskutujú o technických a tarifných detailoch. Stále je tiež otvorená otázka licencie, oprávnení na používanie vozidiel na Slovensku a predaja vnútroštátnych lístkov na trase Vrbovce – Myjava.
Poláčiková uviedla, že by sa mali všetky záležitosti vyriešiť v nasledujúcich mesiacoch. Očakáva sa, že od decembra 2024 začne česká spoločnosť Arriva prevádzkovať svoje vlaky na obidvoch spomenutých úsekoch.
Peter Stach, hovorca spoločnosti Arriva na Slovensku, odhalil, že firma plánuje vypraviť sedem dvojíc vlakov denne s dvojhodinovým intervalom. Ani ministerstvo, ani Arriva však nechceli poskytnúť viac podrobností.
Traja súkromní dopravcovia na Slovensku
Ak spoločnosť zabezpečí všetko potrebné a ministerstvo dopravy nebude mať námietky proti príchodu nového účastníka na železničný trh, mali by po slovenských koľajniciach jazdiť traja súkromní dopravcovia.
Aktuálne firma Leo Express na Slovensku prevádzkuje spojenie medzi Prahou a Košicami, pričom každý deň vysiela na túto trasu dva páry spojov. V Košiciach k týmto spojom pripájajú autobusy, ktoré pokračujú až na Ukrajinu, a to sa deje pri oboch pároch.
Leo Express nedávno prevzal linku medzi Bratislavou a Komárnom a začal na nej prevádzkovať spoje. Predtým na tejto trase prevádzkovala spoje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
RegioJet, posledný súkromný železničný dopravca na Slovensku, prevádzkuje vlakové spojenia medzi Bratislavou a Prahou, kde jeden pár vlakov pokračuje až do Žiliny. Okrem toho RegioJet tiež prevádzkuje spojenie medzi Prahou a Košicami.
Nový grafikon ZSSK
Ako už je na Slovensku bežnou praxou, vždy druhý decembrový víkend dochádza k aktualizácii Grafikonu vlakovej dopravy (GVD). Nový vlakový grafikon bude poskytovať cestujúcim z východu výrazne rýchlejšie spojenia do Viedne, zdvojnásobuje počet vlakov na Kysuciach a zlepší prípoje.
V našom článku sme ťa informovali o tom, ako budú jazdiť vlaky po novom.
Niekoľko dôležitých noviniek pribudlo v rámci diaľkovej dopravy. Ako ZSSK uvádza na svojej webovej stránke, vlaky IC 52x z Bratislavy do Košíc a späť budú mať jednotné zastavenia a pridá sa tiež nová zastávka Bratislava-Vinohrady.
Po novom bude pravidelná komerčná IC linka z Viedne do Košíc a späť rýchlejšia o desiatky minút. Zlepšenie v cestovaní vlakom nastane aj v prípade obyvateľov Humenného. Tí budú mať v Košiciach prípoje do Bratislavy nielen na vlaky Ex, ale aj na IC vlaky.
Vo Vrútkach ZSSK predĺžila prestupné časy na rýchliky smerom na Zvolen. Cestujúci budú mať na prestup 9 a 17 minút smerom do Zvolena a 13 a 21 minút smerom zo Zvolena do Košíc a Bratislavy.
Zlepší sa aj spoľahlivosť vlakov. V 1. kvartáli 2024 ZSSK nasadí ďalších 9 rušňov s ETCS. Po novom sa tiež posilnia vlaky kategórie REX Bratislava-Petržalka – Viedeň na 30-minútový interval. Zásadne sa zvýši aj počet vlakov na trase Bratislava – Rajka.
Bližší prehľad, ako budú jazdiť vlaky po novom, si môžeš pozrieť tu.
Zdroje: Aktuality.sk, Archív SIU, ZSSK