Na Slovensku by mohli pribudnúť nové pracovné miesta. Taliansky gigant končí v dvoch európskych mestách

  • V parku Kechnec firma funguje od roku 2009 a má tu dve fabriky
  • Sústredia sa na výrobu vysokotlakových púmp, škrtiacich klapiek a sacích rozvodov
Na snímke je závod Marelli
Ilustračný obrázok TASR/František Iván
  • V parku Kechnec firma funguje od roku 2009 a má tu dve fabriky
  • Sústredia sa na výrobu vysokotlakových púmp, škrtiacich klapiek a sacích rozvodov

Koncom roka 2023 končí závod Marelli, v ktorom sa vyrábajú škrtiace klapky pre motory. Tento závod sa nachádza v normandskom mestečku Argentan a podľa slovenského Forbes má za jeho koncom stáť presun kapacít. Tí by mali po novom fungovať v koncernovej fabrike v slovenskom Kechneci pri Košiciach.

Zamestnanci sa o konci závodu dozvedeli na začiatku októbra.

V Argentane, kde je závod v prevádzke viac ako 50 rokov, má vďaka Marelli prácu približne 170 ľudí. Okrem nich o prácu príde aj ďalších 125 osôb pracujúcich v meste Saint-Julien-du-Sault pri Paríži, kde sa vyrábajú komponenty pre zadné svetlá automobilov. Okrem zamestnancov proti zrušeniu produkcie protestujú aj odborári.

To, či priemyselný park v blízkosti Košíc získa nové pracovné miesta, je ale zatiaľ otázne. 

V súčasnosti skupina Marelli zamestnáva približne 50-tisíc ľudí. Tí pracujú v 170 prevádzkach na štyroch kontinentoch. V parku Kechnec firma funguje od roku 2009 a má tu dve fabriky. Sústredia sa na výrobu vysokotlakových púmp, škrtiacich klapiek a sacích rozvodov. Zamestnávajú okolo 1 400 ľudí.

Pomôcť môže aj Volvo

Agentúra SITA informovala o tom, že spolupráca s automobilkou Volvo láka stovky slovenských firiem. Podľa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu vyplnilo bezplatnú registráciu na jej stránke viac ako 500 spoločností. Tieto údaje agentúra následne dodala platforme Volvo Group, ktorá funguje už od mája 2023.

„O aktuálne prebiehajúcich rokovaniach či zazmluvňovaní dodávateľov nemá Volvo ani registrované firmy voči SARIO informačnú povinnosť,“ doplnila agentúra. So zástupcami automobilky je však priebežne v kontakte pre rôzne postinvestorské služby.

Agentúra sa nechcela bližšie vyjadrovať ani k ďalším prípadným investorom, ktorí by mohli byť súčasťou pripravovaného Strategického priemyselného parku Valaliky pri Košiciach.

Podľa posledných zverejnených údajov by v ňom pritom v najbližších rokoch malo nájsť prácu takmer 7,2-tisíca zamestnancov. Spolu so subdodávateľskými spoločnosťami by sa tento počet mohol zvýšiť na takmer 16-tisíc. „Realizačné práce môžu byť len v prípravnej fáze alebo sa práve rozbiehajú. Z tohto dôvodu agentúra SARIO nezverejňuje podrobnosti,“ uviedla stručne agentúra.

V septembri podpísali štátna spoločnosť Valaliky Industrial Park a firma Volvo Car Slovakia zmluvu o kúpe pozemku. Tento krok predstavuje začiatok aktívnej fázy výstavby nového závodu pri Košiciach. Automobilka potvrdila výstavbu fabriky na východe Slovenska začiatkom júla minulého roka.

Investícia je už vo fáze posudzovania vplyvov na životné prostredie. Projekt za viac ako jednu miliardu eur smeruje do strategického parku Valaliky pri Košiciach.

Začiatok prevádzky odhaduje spoločnosť na posledný štvrťrok 2026. Zverejnený zámer hovorí o dvoch fázach investície. V prvej by mala byť ročná výrobná kapacita 250-tisíc elektrických vozidiel, následná druhá zahŕňa ďalších 250-tisíc vozidiel ročne.

Celková predpokladaná ročná kapacita by tak podľa zámeru mala dosiahnuť 500-tisíc vozidiel. V každej fáze by taktiež malo vzniknúť 4-tisíc až 5-tisíc nových pracovných miest.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Forbes.sk, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá