Na Slovensku chýba 16-tisíc vodičov, hrozí kolaps. Dopravcovia ponúkajú plat až 2 900 eur
- Platy až 2 900 eur a stále niet záujemcov
- Slovenská doprava je na kolenách
- Bez okamžitej podpory bude situácia eskalovať

- Platy až 2 900 eur a stále niet záujemcov
- Slovenská doprava je na kolenách
- Bez okamžitej podpory bude situácia eskalovať
Alarmujúci deficit profesionálnych vodičov ohrozuje fungovanie slovenskej cestnej dopravy. Situácia sa za posledné dva roky dramaticky zhoršila. Počet chýbajúcich vodičov totiž vzrástol o 40 %.
„Jedným z problémov je starnutie vodičskej populácie. Priemerný vek profesionálneho vodiča na Slovensku je už 50 rokov, pokým vodiči do 25 rokov tvoria len 5 % z celkového počtu profesionálnych vodičov. Trend signalizuje, že bez okamžitej podpory mladých vodičov a zlepšenia podmienok v sektore bude situácia eskalovať,“ vysvetľuje Pavol Piešťanský, prezident ČESMAD Slovakia.
Aktuálne štatistiky Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny potvrdzujú neustále prehlbujúci sa problém. Zatiaľ čo vo februári 2023 chýbalo 11 691 vodičov, o rok neskôr to bolo už 13 820 a v súčasnosti dosahuje deficit alarmujúcich 16 434 profesionálov.
Obrovská diera v cestnej doprave
Pavol Piešťanský túto situáciu ilustruje prirovnaním: „Je to približne taký počet pracovníkov, aký na Slovensku spolu zamestnávajú automobilky Volkswagen a Kia. Dokážete si predstaviť, že by tieto fabriky zo dňa na deň zavreli a všetci ich zamestnanci zmizli? Presne taká obrovská diera vzniká v cestnej doprave a podčiarkuje vážnosť situácie.“
Cestná doprava predstavuje kľúčový prvok ekonomiky, zabezpečujúci prepravu osôb aj tovarov. Pokračovanie súčasného negatívneho trendu môže vyústiť do závažných problémov so zásobovaním, prepravou pacientov či zabezpečením verejnej dopravy, čo by malo negatívny dopad aj na štátny rozpočet.
„Riešením je okamžitá podpora odbornej prípravy mladých vodičov a prepojenie s praxou, úprava legislatívy, ktorá uľahčí ich vstup na pracovný trh, a zlepšenie podmienok v sektore, aby sa povolanie vodiča stalo opäť atraktívnym. Bez týchto krokov môže Slovensko v blízkej budúcnosti čeliť dopravnému kolapsu s vážnymi dôsledkami pre celé hospodárstvo,“ dodáva prezident združenia.
Ponúkajú lákavé platy aj podmienky
Pohľad na pracovné ponuky pre vodičov odhaľuje, ako sa dopravcovia snažia prilákať nových zamestnancov. Problém sa totiž týka nie len štátnych podnikov, ale aj súkromníkov. Čoraz lákavejšie benefity ponúkajú zamestnávatelia vodičom kamiónov či zájazdových autobusov.
Napríklad v medzinárodnej kamiónovej doprave ponúka spoločnosť L-TRANS Logistics platy od 2 500 do 2 900 eur mesačne na pravidelnej linke Bratislava-Duisburg. Medzi benefity patrí pridelenie vlastnej súpravy, voľné víkendy a možnosť ubytovania.
Zaujímavú alternatívu predstavuje práca rušňovodiča, kde národný dopravca ponúka náborový príspevok 2 400 eur a priemernú mzdu s praxou 2 380 eur mesačne. Pre začínajúcich rušňovodičov bez praxe a odbornej spôsobilosti začína nástupná mzda na 1 140 eur.
Vodičov autobusov je málo
Známe linky súkromníkov, ako je Slovak Lines, tiež zrejme neušli tejto personálnej kríze. V autobusovej doprave Slovak Lines láka vodičov na medzinárodné linky do Viedne so základnou mzdou 9,50 eura/h na území SR a mzdou podľa rakúskej legislatívy v zahraničí. Priemerná mesačná mzda dosahuje 2 200 eur. Spoločnosť poskytuje aj polročné výkonnostné odmeny.
Aj mestská hromadná doprava v Bratislave aktívne hľadá posily. Dopravný podnik Bratislava ponúka základnú mzdu 8,05 eura/h plus 10 % výkonnostnú odmenu, čo predstavuje mesačný príjem od 1 400 do 2 000 eur.
Medzi početné benefity patrí zľava na cestovné, možnosť získania vodičského oprávnenia skupiny D na náklady zamestnávateľa, dochádzkový bonus 150 eur či príspevok na ubytovanie pre mimobratislavských vodičov.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: SITA, Profesia