Na Slovensku máme palivo budúcnosti: Vie nahradiť klasickú naftu, je vyrobené z odpadu
- Do popredia sa dostáva biopalivo, ktoré môže bez väčších problémov nahradiť naftu
- Najlepšou surovinou pre výrobu HVO je použitý kuchynský olej
- Do popredia sa dostáva biopalivo, ktoré môže bez väčších problémov nahradiť naftu
- Najlepšou surovinou pre výrobu HVO je použitý kuchynský olej
Vieš si predstaviť, že namiesto klasickej nafty by si do svojho auta „tankoval“ niečo celkom iné? Napríklad palivo, ktoré sa vyrába z rastlinných či živočíšnych tukov? Ako informuje spravodajský portál tvnoviny.sk, do popredia sa dostáva biopalivo, ktoré môže bez väčších problémov nahradiť naftu.
Najlepšou surovinou pre výrobu HVO (hydrogenovaný rastlinný olej) je použitý kuchynský olej, no má jednu nevýhodu, a to vyššiu cenu.
V Českej republike ho začala ponúkať štátna firma s pohonnými hmotami, spoločnosť Čepro, pričom s ním začína aj poľská firma Orlen, ktorá v Poľsku stavia rafinériu, kde sa má toto nové palivo vyrábať.
„V rafinérii Płock skupiny ORLEN je vo výstavbe výrobná jednotka HVO umožňujúca výrobu biopalív z odpadových rastlinných a živočíšnych tukov a olejov. Predpokladáme, že výstavba bude dokončená v roku 2025,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Lenka Tirpáková.
Orlen, ktorý pôsobí aj na Slovensku, zatiaľ s predajom tohto paliva na našich pumpách neuvažuje.
„V Českej republike pripravujeme pilotný projekt veľkoobchodného i maloobchodného predaja HVO100, na slovenskom trhu spustenie podobného projektu zatiaľ neplánujeme,“ uviedla ďalej Tirpáková.
Na Slovensku sa predáva už dlhšie
Ak si však myslíš, že Slovensko je v tomto prípade „pozadu“, mýliš sa. Syntetická nafta sa na Slovensku už predáva, pričom predaj spustila vo februári v Malackách spoločnosť Eurowag.
„Je to drop-in ready palivo, pri ktorom nie je potrebná žiadna úprava vozidiel – motory spĺňajúce emisnú normu Euro 6 sú kompatibilné s HVO. Je to číra kvapalina bez zápachu, má veľmi dobré vlastnosti v zime. V porovnaní s naftou dokáže HVO100 ušetriť až 90 percent emisií a spotrebu má 1 : 1,“ povedal Dávid Halász, šéf spoločnosti oddelenia alternatívnych palív.
Keď sa predaj HVO spustil na Slovensku, boli sme prví v rámci V4. Dnes sa už predáva aj v Česku a v Poľsku sa k HVO pripravuje legislatíva.
Keďže samotná výroba tohto paliva je podstatne drahšia ako výroba nafty, odrazí sa to aj na finálnej cene HVO. Okrem toho si musia dodávatelia palivo dovážať. V Európe je najväčším výrobcom spoločnosť Neste vo Fínsku.
„Obstarávacia cena HVO100 je vo všeobecnosti drahšia ako nafta, a to až o 25 až 50 percent v závislosti od krajiny. Miestna maloobchodná cena závisí od platného národného daňového režimu,“ tvrdí Dávid Halász.
„Evidujeme zvýšený záujem predovšetkým u veľkých dopravcov jazdiacich predovšetkým pre VAG (Volkswagen Automotive Group), ale aj u veľkých shipperov ako DB Schenker alebo DHL,“ hovorí Halász.
Čo je HVO?
- Ide o hydrogenovaný rastlinný olej, teda o obnoviteľnú, syntetickú naftu. Je to biopalivo, ktoré sa vyrába z obnoviteľných surovín, predovšetkým z rastlinných a živočíšnych tukov. Za najlepšiu surovinu sa považuje kuchynský použitý olej.
- Toto palivo je kompatibilné s motormi emisnej triedy EURO 6, pričom na viečku nádrže by malo byť označenie XTL.
- Miera zníženia emisií CO2 sa obvykle pohybuje medzi 50 – 90 %, zvyčajne okolo 83 %.
- Výroba HVO100 je založená na zavádzaní molekúl vodíka do surového tuku alebo molekuly oleja. Tento proces je spojený so znížením uhlíkového zlúčeniny. Pri použití vodíka na reakciu s triglyceridmi môžu prebehnúť rôzne typy reakcií a rôzne výsledné produkty sú kombinované, píše Transport.
- HVO sa vyznačuje veľmi dobrými vlastnosťami pri nízkych teplotách. Bod mrznutia sa nachádza pod −40 °C.
- Aby si mohol natankovať niektoré z nových druhov palív, napríklad aj HVO, je nutné schválenie od výrobcu pre daný model. Z prieskumu ADAC 2023/2024 vyplýva, že v súčasnosti je len málo modelov áut schválených automobilkami na používanie XTL alebo B10, píše Pravda.