SLOVENSKÝ UNIKÁT: Máme na Slovensku loď podobnú Titanicu, zrejme si o nej nikdy nepočul. Predtým sa volala Štúr
- V Slovenskom technickom múzeu leží jediná najväčšia slovenská loď podobná Titanicu
- Ministerka kultúry ju bola navštíviť a ukázala Slovákom túto krásu aspoň prostredníctvom internetu
- V Slovenskom technickom múzeu leží jediná najväčšia slovenská loď podobná Titanicu
- Ministerka kultúry ju bola navštíviť a ukázala Slovákom túto krásu aspoň prostredníctvom internetu
Šturec je najväčšou slovenskou loďou zhotovenou technológiou nitovania tak, ako aj slávny Titanic. Dnes leží v Slovenskom technickom múzeu a za to, že je ešte stále nažive vďačí nadšencom, ktorí ho nenechali upadnúť. Majestátnu loď navštívila aj Natália Milanová, ktorá chce zabojovať o jej rekonštrukciu a sprístupnenie verejnosti v celej jej kráse.
Volala sa Štúr
Remorkér Šturec je najstaršia dodnes zachovaná loď na území Slovenska. Postavený bol v roku 1937 v komárňanských lodeniciach, a to nitovanou technológiou, ktorá sa v súčasnosti už nepoužíva. Loď sa pôvodne volala Štúr. Počas druhej svetovej vojny, keď bola v Zimnom prístave a americká armáda bombardovala rafinériu Apollo, bola poškodená a potopila sa.
„Pred smutným osudom zachránili Šturec nadšenci. Dnes je aj vďaka nim súčasťou Slovenského technického múzea a na ďalšie úpravy, neskôr i návštevníkov, čaká na lodnom výťahu v bratislavskom Zimnom prístave,“ hovorí Milanová na sociálnej sieti.
Začiatkom 50. rokov minulého storočia bola loď obnovená, skrátená a znova daná do prevádzky. Používala sa ako remorkér, teda ako vlečný čln na Dunaji, ktorý ťahal ďalšie nákladné časti. Slúžila až do 80. rokov minulého storočia, keď bola vyradená z prevádzky. To sa stalo v roku 1984, podľa niektorých zdrojov plavidlo fungovalo až do roka 1992.
Vraveli im, že sú blázni
Hrdzavý trup vrátane lodných vrtúľ spred pár rokov už neuvidíš, dnes je zakonzervovaný a natretý červenou a čiernou farbou. Napriek neutešenej situácii vtedajších čias sa po potopení lode našlo pár lodných nadšencov, ktorí napriek obmedzeným možnostiam a veku nehodili flintu do žita a všemožne bojovali za záchranu tohto giganta.
Takto sa na začiatku roka 2011 podarilo čiastočne zachrániť loď Šturec ex Štúr postavenú v lodeniciach Komárno. Loď, pri krste ktorej stál vtedajší predseda prvej Československej vlády Dr. Milan Hodža, či prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo, informuje portál Plavidlá.
„Vynadali nám, či nám haraší, keď chceme zachrániť loď. Kto sa o to bude starať, kto to bude natierať. Koncom 80. rokov mala Československá plavba dunajská päť námorných lodí,“ hovoria pre Plus 7 dní bývalí lodníci, ktorí stoja za rekonštrukciou Šturca.
Ďalej vravia, že okrem rôznych technologických výdobytkov, ktoré sú na lodi, je špeciálna aj menom. To bolo vyberané precízne a s citom k tradíciám a poverčivosti národa. Pamätníci lodníci spomedzi záchrancov Šturca si spomínajú na prípad, keď námornú loď chceli pomenovať Smolenice. Všetky posádky sa vzbúrili. Vraj na loď s takým názvom nikdy nenastúpia, keďže názov by mohol symbolizovať smolu na mori.
Národná pamiatka
V roku 2012 remorkér Šturec vyhlásili za národnú kultúrnu technickú pamiatku. V súčasnosti je umiestnený na funkčnom historickom lodnom výťahu v južnom bazéne Zimného prístavu a postupne prechádza náročnou rekonštrukciou a konzerváciou, informuje Bratislavský Kraj.
„Urobíme všetko pre to, aby sme ho opravili a sprístupnili v plnej kráse aj budúcim generáciám. A možno tak inšpirujeme niekoho, aby sa stal lodným kapitánom,“ hovorí Milanová.
Zdroje: Facebook/Natália Milanová - Ministerka kultúry, Bratislavský kraj, Plus 7 dní, Plavidlá