SLOVENSKÝ UNIKÁT: Máme na Slovensku loď podobnú Titanicu, zrejme si o nej nikdy nepočul. Predtým sa volala Štúr

  • V Slovenskom technickom múzeu leží jediná najväčšia slovenská loď podobná Titanicu
  • Ministerka kultúry ju bola navštíviť a ukázala Slovákom túto krásu aspoň prostredníctvom internetu
  • V Slovenskom technickom múzeu leží jediná najväčšia slovenská loď podobná Titanicu
  • Ministerka kultúry ju bola navštíviť a ukázala Slovákom túto krásu aspoň prostredníctvom internetu

Šturec je najväčšou slovenskou loďou zhotovenou technológiou nitovania tak, ako aj slávny Titanic. Dnes leží v Slovenskom technickom múzeu a za to, že je ešte stále nažive vďačí nadšencom, ktorí ho nenechali upadnúť. Majestátnu loď navštívila aj Natália Milanová, ktorá chce zabojovať o jej rekonštrukciu a sprístupnenie verejnosti v celej jej kráse.

Volala sa Štúr

Remorkér Šturec je najstaršia dodnes zachovaná loď na území Slovenska. Postavený bol v roku 1937 v komárňanských lodeniciach, a to nitovanou technológiou, ktorá sa v súčasnosti už nepoužíva. Loď sa pôvodne volala Štúr. Počas druhej svetovej vojny, keď bola v Zimnom prístave a americká armáda bombardovala rafinériu Apollo, bola poškodená a potopila sa.

Pred smutným osudom zachránili Šturec nadšenci. Dnes je aj vďaka nim súčasťou Slovenského technického múzea a na ďalšie úpravy, neskôr i návštevníkov, čaká na lodnom výťahu v bratislavskom Zimnom prístave, hovorí Milanová na sociálnej sieti.

Začiatkom 50. rokov minulého storočia bola loď obnovená, skrátená a znova daná do prevádzky. Používala sa ako remorkér, teda ako vlečný čln na Dunaji, ktorý ťahal ďalšie nákladné časti. Slúžila až do 80. rokov minulého storočia, keď bola vyradená z prevádzky. To sa stalo v roku 1984, podľa niektorých zdrojov plavidlo fungovalo až do roka 1992.

Vraveli im, že sú blázni

Hrdzavý trup vrátane lodných vrtúľ spred pár rokov už neuvidíš, dnes je zakonzervovaný a natretý červenou a čiernou farbou. Napriek neutešenej situácii vtedajších čias sa po potopení lode našlo pár lodných nadšencov, ktorí napriek obmedzeným možnostiam a veku nehodili flintu do žita a všemožne bojovali za záchranu tohto giganta.

Takto sa na začiatku roka 2011 podarilo čiastočne zachrániť loď Šturec ex Štúr postavenú v lodeniciach Komárno. Loď, pri krste ktorej stál vtedajší predseda prvej Československej vlády Dr. Milan Hodža, či prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo, informuje portál Plavidlá.

konštrukčný výkres Šturec
zdroj: STM/stures/historia

„Vynadali nám, či nám haraší, keď chceme zachrániť loď. Kto sa o to bude starať, kto to bude natierať. Koncom 80. rokov mala Československá plavba dunajská päť námorných lodí,“ hovoria pre Plus 7 dní bývalí lodníci, ktorí stoja za rekonštrukciou Šturca.

Ďalej vravia, že okrem rôznych technologických výdobytkov, ktoré sú na lodi, je špeciálna aj menom. To bolo vyberané precízne a s citom k tradíciám a poverčivosti národa. Pamätníci lodníci spomedzi záchrancov Šturca si spomínajú na prípad, keď námornú loď chceli pomenovať Smolenice. Všetky posádky sa vzbúrili. Vraj na loď s takým názvom ni­kdy nenastúpia, keďže názov by mohol symbolizovať smolu na mori.

Národná pamiatka

V roku 2012 remorkér Šturec vyhlásili za národnú kultúrnu technickú pamiatku. V súčasnosti je umiestnený na funkčnom historickom lodnom výťahu v južnom bazéne Zimného prístavu a postupne prechádza náročnou rekonštrukciou a konzerváciou, informuje Bratislavský Kraj.

„Urobíme všetko pre to, aby sme ho opravili a sprístupnili v plnej kráse aj budúcim generáciám. A možno tak inšpirujeme niekoho, aby sa stal lodným kapitánom,“ hovorí Milanová.

Čítajte viac z kategórie: Kultúra

Zdroje: Facebook/Natália Milanová - Ministerka kultúry, Bratislavský kraj, Plus 7 dní, Plavidlá

Najnovšie videá

Trendové videá