Na Slovensku prebehla revolučná akcia v metaverze. Na vesmírnej lodi skákali tisícky Slovákov

  • Do limitovanej akcie v metaverze sa prihlásili tisícky Slovákov
  • Vo virtuálnom svete si návštevníci užili koncerty a párty, zarábali digitálnu menu
  • Autor projektu plánuje v metaverzových eventoch pokračovať, v pláne má veľké veci
spacebase
Startitup – Matúš Izakovič (Opium Systems) a Rastislav Benka (Slovenská sporiteľňa).
  • Do limitovanej akcie v metaverze sa prihlásili tisícky Slovákov
  • Vo virtuálnom svete si návštevníci užili koncerty a párty, zarábali digitálnu menu
  • Autor projektu plánuje v metaverzových eventoch pokračovať, v pláne má veľké veci

Na Slovensku v polovici novembra prebehla jedna z najväčších metaverzových akcií u nás vôbec.

„Mali sme DJ-a, živý koncert, spevácke súťaže, hry aj vlastnú digitálnu menu,“ opisuje Space Base Metaverse Carneval od Slovenskej sporiteľne Matúš Izakovič z trnavskej firmy Opium Systems, ktorá celé podujatie v metaverze zastrešovala.

Limitovaný event, ktorý kombinoval prvky festivalov, koncertov či stand-upov a pojal až 3-tisíc návštevníkov denne, ktorí okrem iného zarábali svoju vlastnú digitálnu menu Spejsáky.

Ako hodnotí, na slovenské pomery revolučný, projekt jeho autor Matúš Izakovič?

Ako vznikol takýto odvážny projekt v metaverze?

My v Opium Systems spolupracujeme so Slovenskou sporiteľňou už dlho. Nápad, aby sa to spravilo takto, prišiel od nás – našli sme dobrú technológiu na vyvíjanie prvých 3D svetov v metaverze. Potom sme mali diskusiu s bankou a im to pripadalo ako dobrý prípad na komunikáciu pre mladých ľudí.

Ako vznikla táto myšlienka?

Mladí ľudia mali počas lockdownu vážne komunikačné problémy, nevedeli sa stretávať, nevedeli byť spolu a chýbali im eventy. Žiadne streamy či chatroomy však neposkytovali ten reálny aspekt jednoduchej komunikácie, kde sa ľudia stretnú a vymenia si názory.

SpaceBase festivalu sa podarila neuveriteľná vec – vytvoriť atraktívny priestor, kam mohol človek prísť, zažiť hudbu a zábavu – a pritom sa stretnúť s ostatnými návštevníkmi. Rozprávať sa s nimi v reálnom čase, rozoberať rôzne témy.

Čo všetko bolo súčasťou Space Base?

Space Base je zasadené do prostredia vesmírnej lode a prakticky vyzerá ako zaujímavý sci-fi herný svet. Súčasťou boli:

  • metaverzová stand-up comedy Mariána Psára a Jana Gorduliča,
  • digitálna mena Spejsáky – plus investičné minihry, kvízy či súťaže na ich zarábanie,
  • spevácka súťaž – najlepší zarábali digitálnu menu Spejsáky,
  • sadenie stromov – každý zasadený v metaverze bude zasadený aj v realite,
  • priestory na rozhovory, zmenu avatarov a ich outfitov,
  • fotogaléria k 17. novembru.

„Do pamäte ľudí sme sa vryli nevídaným spôsobom,“ teší sa Rastislav Benka, marketingový expert zo Slovenskej sporiteľne.Prilákali sme niekoľko tisícov ľudí – pre mnohých to bol vôbec prvý kontakt s metaverzom.

Benka hodnotí event pozitívne: „Nebojíme sa vyskúšať nové, neprebádané vody. Je pre nás dôležité osloviť mladých ľudí – zaujať ich chceme práve touto inovatívnou technológiou,“ pričom je reč priamo o metaverze. Absolútnou prioritou je podľa neho prinášať jedinečné a netradičné zážitky, či už ide o vystúpenia holoportovaných umelcov alebo prepojenie na offline svet. „Budúcnosť je za rohom.“

Pobočka banky v metaverze

Na otázku, či sa Slováci dočkajú pobočky Slovenskej sporiteľne aj v metaverze, odpovedá Rastislav Benka sľubne. Podľa neho by išlo o unikátny zážitok: „No uvidíme, či sa metaverse uchytí ako štandard a ľudia tam budú tráviť čas a na technológiu si zvyknú.

Ponaučení si banka odnáša mnoho. „Máme pozitívne aj negatívne, ale to predsa patrí k ceste, po ktorej pred vami ešte nikto nešiel,“ smeje sa Benka. Z ponaučení plánuje čerpať pri ďalších formách metaverse eventov.

Ľudia sa len-tak rozprávali?

Áno – to je aj jedna z vecí, ktoré sme zistili po festivale – najviac ľudia ocenili práve možnosť sa s niekým novým či známym stretnúť. Bola to síce menšia, ale vcelku hodnotná náhrada za tú priamu osobnú komunikáciu, ktorá v posledných rokoch chýbala.

Vnímali sme teda potrebu spraviť niečo podobné a som veľmi rád, že do toho Slovenská sporiteľňa išla s nami.

Aký je prínos robiť takéto projekty v metaverze a nie v multiplayer hre? Minecraft či Roblox by sa na to nehodili?

Najdôležitejší rozdiel je v tom, že metaverze nie je hra, ale snaha vytvoriť niečo ako poloreálny svet.

Napríklad v Minecrafte môžeš len ťažko interagovať iným spôsobom ako len pokladaním či prenášaním objektov. Alebo v Robloxe zase nemáš ako holoportovať umelcov – nám sa holoportáciou podarilo na festival priniesť ukrajinskú DJ-ku.

Tiež sme mali reálnu interakciu svetiel na hudbu všetkých umelcov, čo opäť dotváralo pocit, akoby bol človek na reálnom festivale. Naozaj ti hudba interaguje so svetlami a zážitok je tak oveľa bohatší.

Súčasťou bolo aj priestorové audio, ktoré dotvára pocit reálneho sveta – hudba sa mení, ako odchádzaš či prichádzaš k pódiu. Napríklad pred pódiom musíš kričať, aby si sa počul s kým sa rozprávaš. Celkovo ide o výraznejší pocit reality oproti spomínaným hrám.

V metaverze si vieš reálne zarábať virtuálne peniaze, sledovať ich stav v bankomate – alebo si zaspievať a interagovať s porotou v nejakej speváckej súťaži. Je to teda technologicky pokročilejšie.

Veríme, že v budúcnosti budú naši návštevníci vytvárať a budú schopní získať niečo, čo bude iba ich práve v metaverze. Určite sa oplatí projekt sledovať aj v budúcnosti.

Ktorá z aktivít na karnevale SpaceBase bola medzi ľuďmi najpopulárnejšia?

Najpopulárnejšia bola aktivita Sing Star – spevácka súťaž. Veľký úspech mala tiež investičná minihra, ktorá ľuďom umožnila investovať zarobené Spejsáky – našu digitálnu menu v rámci metaverza.

Veľký úspech mal centrálny svet, kde ako avatar hral aj DJ. Ľudia sa sem chodili zabaviť, zatancovať a popritom zarobiť nejaké Spejsáky.

Podarilo sa nám tam integrovať aj multimediálnu výstavu k 17. novembru, čo bolo tiež veľmi efektné a ľudia si to užili.

K tej digitálnej mene – aké sú s ňou plány do budúcna? Páčila by sa mi napríklad predstava, že by som ju vedel použiť aj nabudúce a mala nejakú kontinuitu.

Presne tam chceme smerovať! Bol by som dokonca rád, ak by celý metaverzový svet SpaceBase fungoval nonstop – kedykoľvek môžeš prísť, užiť si ho a zarobiť Spejsáky, ktoré ti zostanú navždy.

Napríklad by sa tam raz za 2 týždne konal nejaký event ako koncert. V priestore na stand-up by zas bolo dopredu oznámené stand-up comedy vystúpenie. A v inej časti by sa konala diskusia.

Radi by sme z tejto vesmírnej základne urobili funkčný svet, ktorý ľuďom umožní prežívať veci kontinuálne a pracovať s virtuálnou menou počas celého času.

Vo virtuálnom svete banky, hry aj vzdelávanie

Gamifikácia je podľa marketingového experta Rastislava Benku skvelý spôsob, ako robiť veci zaujímavejšie – a niekedy je až nevyhnutnosťou.

„Až čas ukáže, či budú metaverse svety dostatočne rozšírené na to, aby tam efektívne prebiehali vzdelávacie aktivity,“ vysvetľuje Benka zo Slovenskej sporiteľne, ktorá event ako Space Base Metaverse Carnival do slovenského virtuálneho priestoru priniesla ako prvá.

Reálny koncert vie byť silný zážitok – vie sa metaverse tomu priblížiť?

Ak máš VR headset, ten zážitok je veľmi podobný reálnemu koncertu – zoberieš si tam kamarátov, robíte spolu veci. Zatiaľ je to technologicky najvernejšie priblíženie sa zážitku skutočnej udalosti.

Už teraz vidíme, kam sa to bude uberať do budúcna – kvalita zobrazenia, 3D dizajn, to všetko bude rásť a tým sa bude zlepšovať aj výsledný zážitok.

Prečo bol podľa teba Space Base taký populárny?

Snažíme sa človeka absolútne zapojiť, aby mohol ostatným odovzdať čo najviac samého seba, či ide o spev alebo zábavu.

Chceme, aby každý, kto sa do takejto metaverse udalosti zapojí, naplno ukázal svoju jedinečnosť – vtedy to začne byť skutočná zábava. Necháš ľudí súťažiť alebo ich necháš súťažiť zážitkami alebo ich nechávaš zažívať zážitky, ktoré im umožňujú zapojiť sa, a tak niečo získať – a keď nie získať, tak aspoň byť odmenený istým spôsobom.

Máme tam pripravené ešte ďalšie 2 veci, ale tie s vami nemôžem ešte zdieľať. Naznačím však, že ak sa ti niečo stane v metaverze, je veľmi zaujímavé, keď to ty ako organizátor metaverzového eventu vieš dostať aj do reality. Napríklad vyhráš mikinu alebo čapicu a dostaneš ju aj v realite – ale dá sa toho robiť omnoho viac. A s týmto chceme pokračovať ďalej.

Najnovšie videá

Trendové videá