Na Slovensku sa chystá veľká zmena. Vodiči budú dostávať okrem pokút aj „čierne body“

  • Na Slovensku sa plánuje zavedenie bodovacieho systému pre vodičov
  • Čistá karta vodiča by znamenala výhody, napríklad nižšie pokuty
Na snímke je zachytené policajné auto a systém na zistenie alkoholu v dychu
TASR/Pavel Neubauer, TASR/KR PZ v Žiline
  • Na Slovensku sa plánuje zavedenie bodovacieho systému pre vodičov
  • Čistá karta vodiča by znamenala výhody, napríklad nižšie pokuty

Na Slovensku sa plánuje zavedenie bodovacieho systému pre vodičov. Takýto systém dnes funguje vo viacerých krajinách Európskej únie a dnes už vieme, že je Slovensko ďalšie na rade.

Novému Času informáciu potvrdila hovorkyňa Policajného zboru SR Denisa Bárdyová.

Systém „čiernych“ bodov

Podobný bodovací systém nie je novinkou. V Česku funguje od roku 2006 a dobre ho poznajú aj vodiči iných európskych krajín, napríklad Poliaci, Slovinci, Rakúšania či Taliani.

Takýto systém funguje spravidla dvoma spôsobmi. Buď má vodič na začiatku určitý počet bodov, z ktorých mu policajti či úrady po každom priestupku odoberajú, alebo začína naopak na nule a „čierne“ body mu pribúdajú.

V oboch prípadoch je záverom buď odobratie vodičského preukazu či iný trest.

Cieľom takéhoto bodovacieho systému je zamedzenie opakovaniu dopravných priestupkov a motivácia vodičov k dodržiavaniu cestných pravidiel.

Ako funguje systém v Česku?

Súčasný systém trestných bodov v Česku funguje napríklad tak, že za riadenie auta pod vplyvom alkoholu odoberú vodičovi úrady sedem bodov. Okrem toho musí zaplatiť aj pokutu, ktorá sa vie vyšplhať do výšky 20-tisíc českých korún, čo je zhruba 815 eur.

Pri jazde na červenú ide o 5 bodov, ako aj pri prekročení rýchlosti o 50 kilometrov za hodinu. Ak vodič používa za volantom telefón, dostane 2 body.

Dvanásť a viac bodov v evidenčnej karte vodiča znamená zákaz riadenia vozidla minimálne na jeden rok.

covid, kontroly
zdroj: TASR/Martin Baumann

Bodový systém však vodičom tiež umožňuje nejaké body zo svojho konta odčítať. Napríklad ak sa vodič nedopustí bodovaných priestupkov, automaticky dochádza k odpočtu štyroch bodov po roku bezproblémového šoférovania.

Čo sa plánuje na Slovensku?

„Oproti Česku plánujeme viacero odlišností, podrobnosti však zatiaľ nebudeme zverejňovať. Na obsahovej zložke systému pracujeme, sľubujeme si od toho pozitívne ovplyvnenie dopravno-bezpečnostnej situácie,“ uviedla pre Nový Čas Bárdyová.

Informáciu potvrdil pre Aktuality.sk aj riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ Tomáš Vrábel. Myslí si, že takýto systém by pomohol znížiť počet dopravných priestupkov a nehôd na našich cestách.

Motiváciu by čistej karte dodával aj fakt, že by za ňu mohli vodiči získať zľavy pri budúcich pokutách, ak by nešlo o vážny priestupok.

Na Slovensku má systém vyzerať trochu inak než v iných európskych krajinách, no konkrétne detaily zatiaľ nevieme. Podľa všetkého však napríklad na vrátenie vodičského preukazu nebude stačiť opätovné preskúšanie v autoškole. Zvažuje sa napríklad aj rehabilitácia či povinné sedenia u psychológa.

Body v Česku fungujú

V roku 2021 prišlo v Česku o vodičské oprávnenie kvôli dosiahnutiu maximálneho počtu trestných bodov 41 200 vodičov, uvádzajú České noviny. V porovnaní s rokom 2020 ide o nárast o tritisíc vodičov.

Aspoň jeden trestný bod za priestupok dostalo vyše 423-tisíc motoristov. Ide tak o približne 6,17 % všetkých registrovaných vodičov v Česku.

České noviny uvádzajú, že za 40 percentami všetkých priestupkov v bodovom hodnotení vodičov je neprimeraná rýchlosť. Nasleduje nepoužitie bezpečnostného pásu či prilby a nevenovanie sa riadeniu vozidla.

Dnes existuje u susedov päť možných sadzieb, pravidlá sa však budú od roku 2024 zjednodušovať a sadzby budú tri. 

Zdroje: Nový Čas, Autonoviny, Aktuality.sk, České noviny, České noviny

Najnovšie videá

Trendové videá