Na Slovensku sa vydáva vodičský preukaz, ktorý je na väčšinu áut nepoužiteľný
- Ak si si urobil „vodičák“ na automate, mal by si zbystriť pozornosť
- Neplatí ti totiž pre vozidlá s manuálom

- Ak si si urobil „vodičák“ na automate, mal by si zbystriť pozornosť
- Neplatí ti totiž pre vozidlá s manuálom
Množstvo šoférov môže zostať skutočne nemilo prekvapených. O čo ide? Pokojne sa môže stať, že aj keď si majiteľom oprávnenia na vedenie motorových vozidiel, nebudeš môcť šoférovať hociktoré vozidlo. Teda minimálne určité automobily, na ktoré sa tvoj vodičák vzťahuje. Ako je to vôbec možné?
Ak si si urobil „vodičák“ na automate, nemôžeš šoférovať auto s manuálom
Háčik je v tom, že pokiaľ si si „vodičák“ urobil na automobile s automatickou prevodovkou, nesmieš šoférovať vozidlá s manuálnou prevodovkou.
To, že si si urobil skúšku na vedenie motorových vozidiel na automobile s automatickou prevodovkou, budeš mať zapísané aj priamo vo vodičskom oprávnení. Keďže väčšina áut na Slovensku má manuálnu prevodovku, na väčšine áut si s týmto typom oprávnenia nezajazdíš.
V praxi to znamená to, že ak by si chcel šoférovať auto s manuálnou prevodovkou, budeš sa musieť do autoškoly vrátiť.
„Ak sa skúška na vedenie motorových vozidiel vykonáva na vozidle s automatickou prevodovkou, obmedzí sa príslušné vodičské oprávnenie len na vedenie vozidla s automatickou prevodovkou. Takéto obmedzenie sa zapisuje do vodičského preukazu formou harmonizovaného kódu,“ píše sa vo vyhláške zákona o cestnej premávke.
V súčasností aj na Slovensku množstvo autoškôl láka na výcvik s automatickou prevodovkou. Viacerých začínajúcich šoférov to môže priťahovať, pretože na vozidlách s automatickou prevodovkou sa môžu lepšie sústrediť na podstatnejšie veci než radenie rýchlostí, napríklad značky či okolitú premávku. Avšak kurz s týmto druhom prevodovky by si mal každý záujemca dobre rozmyslieť, inak mu hrozia komplikácie spomínané vyššie.
Ak by sa majiteľ vodičáku robenom na automate napokon rozhodol, že chce šoférovať vozidlá s manuálnou prevodovkou, musí si kurz zopakovať. Avšak tentokrát mu bude stačiť zjednodušený kurz pozostávajúci z kondičných jázd a praktickej skúšky na aute s manuálnou prevodovkou. Po zaplatení výcviku a správneho poplatku mu bude toto obmedzenie z vodičského preukazu odobrané.
Od apríla sa zaviedli elektronické skúšobné testy na vodičský preukaz
Od apríla sa zaviedli elektronické skúšobné testy na vodičský preukaz. Tvoriť sa majú zo širšieho spektra otázok. Testovať sa bude v skúšobných miestnostiach na okresných dopravných inšpektorátoch. Rezort vnútra od novinky očakáva zvýšenie bezpečnosti v cestnej premávke. Elektronický test si možno vyskúšať na webe Ministerstva vnútra SR. TASR o tom začiatkom apríla informovala hovorkyňa MV SR Zuzana Eliášová.
Otázky budú náhodne vygenerované informačným systémom v závislosti od požadovanej skupiny vodičského oprávnenia. Test pozostáva zo 40 otázok rozdelených do desiatich okruhov. Čas vyhradený na skúšobný test je 30 minút. Každá otázka má hodnotu 1, 2, 3 alebo 4 body, pričom celkový súčet za všetky správne odpovede bude 100 bodov. Prospejú iba žiadatelia, ktorí získajú najmenej 90 bodov.
„Od nového spôsobu vykonávania teoretickej skúšky elektronickým spôsobom očakávame v prvom rade jej objektívny priebeh, a teda výrazné obmedzenie korupčného správania, ako aj dôkladnejšie vzdelanie žiadateľov, čo v konečnom dôsledku vytvára predpoklad zvyšovania bezpečnosti v cestnej premávke,“ uviedol riaditeľ dopravnej polície Tomáš Vrábel.
Ďalším benefitom má byť zefektívnenie činnosti skúšobných komisárov, keďže elektronickým spôsobom testovania možno preskúšať vyšší počet absolventov autoškoly vzhľadom na rýchlosť a spoľahlivosť vyhodnotenia testu.
„Skutočnosť, že teoretickú časť absolvujú len kvalitne pripravení žiadatelia o vodičské oprávnenie, by sa teda mala prejaviť v praxi napríklad znížením počtu dopravných nehôd a ich obetí,“ skonštatoval dočasne poverený minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO).
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Slov-Lex, TASR