Na slovenských cestách pribudnú stovky nových radarov. Odhalia viac než len rýchlosť
- Opäť vyhlásili už niekoľkokrát odložený a zrušený tender na nákup stacionárnych radarov
- Nebudú vedieť merať len rýchlosť, ale omnoho viac
- Opäť vyhlásili už niekoľkokrát odložený a zrušený tender na nákup stacionárnych radarov
- Nebudú vedieť merať len rýchlosť, ale omnoho viac
Vodiči, ktorí porušujú pravidlá, môžu očakávať prísnejšiu kontrolu. Po viacerých odkladoch a zrušeniach opäť vyhlásili tender na nákup stacionárnych radarov. Tie nebudú slúžiť len na meranie rýchlosti, ale budú zaznamenávať aj ďalšie priestupky.
V susedných krajinách tieto radary fungujú bežne, ale na Slovensku zatiaľ chýbajú. Ako uvádza portál tvnoviny.sk, minister vnútra sa rozhodol to zmeniť a znovu spúšťa proces verejného obstarávania na ich nákup.
Plán na nákup nového vybavenia zahŕňa 213 radarov za sumu 64 miliónov eur, ku ktorým pribudne takmer 50 analytických kamier. Plánujú dodať aj ďalšie komponenty vrátane dopravného značenia, príslušenstva, zdrojov energie a servisných služieb, spolu s transakčným modulom.
Pri výbere dodávateľa nebude rozhodovať len najnižšia cena, ale ministerstvo vnútra kladie dôraz aj na vysokú kvalitu dodaných produktov a služieb. Týmto krokom má byť zabezpečená nielen efektívnosť, ale aj dlhodobá spoľahlivosť celého systému.
Radary pre najnebezpečnejšie úseky
V minulosti sme na Slovensku mohli nájsť stacionárne radary, najmä na diaľniciach. Tieto zariadenia však už dlhší čas nefungujú a neplnia svoj pôvodný účel.
„V súčasnosti na Slovensku nie sú v prevádzke žiadne stacionárne radary, ktoré by boli používané na vyvodzovanie zodpovednosti za prekročenie rýchlosti,“ uviedla polícia.
Radary plánujú nasadiť predovšetkým na najnebezpečnejšie úseky Slovenska. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť práve tam, kde dochádza k najväčšiemu počtu dopravných nehôd.
„Najvážnejšia dopravná situácia je v súčasnosti v Prešovskom kraji. Na základe dlhodobého vývoja nehodovosti boli miesta pre stacionárne radary vyberané proporcionálne v rámci jednotlivých krajov Slovenska. Konkrétne lokality určujú dopravní inžinieri na základe analýzy vývoja dopravnej situácie,“ informuje polícia ďalej.
Zachytia aj iné priestupky
V minulosti sa o nákup radarov pokúsilo už predchádzajúce vedenie ministerstva vnútra, no súčasné vedenie tento tender zrušilo pre podané námietky.
Nové radary prinesú komplexnejšiu kontrolu na cestách, nielen meranie rýchlosti. Zachytia aj ďalšie priestupky, ako sú používanie mobilného telefónu počas jazdy alebo iné nebezpečné správanie vodičov.
Zavedenie úsekových radarov bude novinkou na slovenských cestách, hoci ich vodiči už môžu poznať zo zahraničia. Tieto radary plánujú umiestniť najmä do tunelov a na rizikové úseky, kde dochádza k častému prekračovaniu povolenej rýchlosti.
Umelá inteligencia na cestách
Plánovaná inštalácia nových radarov na Slovensku sa taktiež inšpiruje modernými technológiami, ktoré sa už osvedčili v iných krajinách.
Ako informuje portál Topspeed.sk, v Holandsku vyvinuli nový radar, kde prebiehali aj jeho prvé testy. Nemecké mestá potom začali s pilotnými projektami. Vďaka veľkému úspechu by sa radar s názvom Monocam, ktorý funguje na báze umelej inteligencie, mohol rozšíriť po celej Európe.
Systém sa väčšinou nachádza na diaľničných mostoch. Kamera radaru pracuje 24 hodín denne a neustále zaznamenáva video. Umelej inteligencii stačí, aby vodič držal v ruke mobil alebo tablet, a ihneď nasníma jeho fotografiu.
Fotografia sa automaticky pošle vyškolenému úradníkovi, ktorý skontroluje, či došlo k porušeniu pravidiel cestnej premávky.
Počas testovania v Nemecku, konkrétne na diaľnici pri Mainz, radar odhalil v hustej premávke asi 20 priestupkov za hodinu, hoci vodičov upozorňovala veľká tabuľa. Pokuty za telefonovanie počas šoférovania sú vysoké, na Slovensku napríklad hrozí pokuta 300 eur a zákaz šoférovania na dva roky.
Po testovacej fáze Nemci tak prišli s jasným rozhodnutím. Vláda spolkovej krajiny Porýnie-Falcko oznámila, že radary Monocam, ktoré trestajú používanie mobilu počas šoférovania, chce nasadiť na cesty natrvalo.
„Pilotný projekt dokazuje, že Monocam má preventívny vplyv a je vhodný na zvýšenie bezpečnosti na cestách v Porýní-Falcku. Preto chceme byť prvou spolkovou krajinou, ktorá zavedie Monocam,“ povedal už skôr krajinský minister vnútra Michael Ebling pre portál Heute.at.
Zdroje: tvnoviny.sk, Topspeed.sk, Heute.at