Na slovenských diaľniciach testovali 140-tku. Budeme jazdiť rýchlejšie? Štát už vyniesol verdikt
- 140-tkou u nás už legálne jazdiť nebudeme
- Ministerstvu dopravy sa nepáči bezpečnosť, ani ekologické aspekty
- 140-tkou u nás už legálne jazdiť nebudeme
- Ministerstvu dopravy sa nepáči bezpečnosť, ani ekologické aspekty
Z času na čas sa na verejnosti objavia diskusie o tom, či je diaľničná 130-tka ako maximálna povolená rýchlosť na Slovensku stále opodstatnená. Vodiči často upozorňujú, že moderné autá dokážu bezpečne jazdiť aj oveľa rýchlejšie a ukazujú napríklad na Nemecko.
To si stále ponecháva úseky, kde žiadne limity neplatia a môžeš ísť tak rýchlo, ako ti tvoje auto, skúsenosti a prípadne hustota premávky dovolia.
Či zrýchliť, alebo nie, viac než jeden a pol roka analyzovalo aj slovenské ministerstvo dopravy. Na severnej diaľnici D1 medzi Popradom a križovatkou Beharovce dočasne umiestnilo dopravné značenie, ktoré ti v súlade s legislatívou umožnilo akcelerovať až na 140 km/h. Na 38-kilometrovom úseku chceli jeho experti túto rýchlosť otestovať.
Výsledok ťa asi nepoteší
Analýzy správania vodičov, nehodovosti a ostatných parametrov sú už hotové a výsledok šoférov s chuťou pridať plyn zrejme nepotešia: „Po vyhodnotení pilotného projektu testovania 140-tky na diaľnici pod Tatrami sme dospeli k záveru, že prípadná úspora času jazdy vodičov nevyváži negatíva, ktoré vyššia rýchlosť prináša. Tými sú zvýšené emisie, hluk, fatalita nehôd. Po zvážení všetkých týchto faktorov sme sa rozhodli projekt zastaviť a 130km rýchlosť považujeme nateraz za optimálnu pre podmienky slovenských diaľnic,“ uviedol hovorca Ministerstva dopravy Ivan Rudolf pre Startitup. Štatistiky nehôd na testovanom úseku však nepoznáme.
Faktom je, že na takomto 38-kilometrovom úseku by si pri zrýchlení zo 130 km/h na tempomatových 140 km/h ušetril len presne 1 minútu a 15 sekúnd, čo je naozaj zanedbateľný čas.
Na celej trase z Bratislave do Košíc (cca 450 km), ak by bol teoreticky celý úsek spojený diaľnicou bez prerušenia, by ti rovnaké zrýchlenie darovalo necelých 15 minút.
Za ďalšie potenciálne bezpečné úseky pre stoštyridsiatku sa pritom v minulosti považoval len úsek medzi Trnavou a Trenčínom.
140 km/h testovalo aj na krátkych úsekoch diaľnice A1 aj Rakúsko, výsledok bol však rovnaký, ako u nás. Od úradov prišlo ukončenie testov a návrat na pôvodný limit.
Ako uvádza napríklad Fleeteurope.com, 140 km/h môžeš ísť na niektorých miestach v Poľsku či Bulharsku. Naopak, v Španielsku, Portugalsku alebo Belgicku platí 120 km/h a vo Švédsku či Británii len 110 km/h (v Británii presne 70 míľ, teda 113 km/h).
Zdroj: tvnoviny.sk