Toto je aplikácia, ktorá míňa najviac dát zo sociálnych sietí
- Najnáročnejšie aplikácie skonzumujú aj 3 GB dát za hodinu
- Bežná aplikácia by ťa však nemala pripraviť o viac ako 2 MB dát za minútu
- So správnym paušálom si však dokážeš minuté dáta efektívne rozložiť medzi rôzne aplikácie
- Najnáročnejšie aplikácie skonzumujú aj 3 GB dát za hodinu
- Bežná aplikácia by ťa však nemala pripraviť o viac ako 2 MB dát za minútu
- So správnym paušálom si však dokážeš minuté dáta efektívne rozložiť medzi rôzne aplikácie
Dnes sa vieme v sociálnych sieťach či médiách pohybovať aj naslepo. Do života nám vrástli tak veľmi, že na smartfónoch trávime 3 hodiny a 15 minút každý deň. YouTube či Instagram sú tými najväčšími konzumentmi nášho času a nelúčime sa s nimi ani vtedy, keď nemáme wi-fi a musíme nedobrovoľne prejsť na mobilné dáta.
Pravidlom býva, že zvyčajná aplikácia skonzumuje okolo 1,5 MB dát za minútu bežného scrollovania. Samozrejme, výnimky ako YouTube videá či dlhé stories na Instagrame potrebujú viac dát – asi dvojnásobok. Ak pozeráš videá na YouTube v rozlíšení 480p, očakávaj, že za hodinu minieš asi 250 MB. Full HD však za 60 minút ľahko skonzumuje aj 3 GB. YouTube je tak spomedzi najpopulárnejších sociálnych sietí rozhodne „najhladnejší“.
Pre väčšinu z nás sú však sociálne siete len nástrojom na bežnú komunikáciu. Známi influenceri na nich však v rámci komerčnej komunikácie nonstop zdieľajú celý svoj život, čo sa pretaví aj do výsledných čísiel spotreby.
Na Instagram denne vyprodukujú aj desiatky stories a radšej si nechceme ani len predstaviť obrovské množstva dát, ktoré konzumujú ich iné aplikácie.
Napríklad, raper Separ je na Instagrame mimoriadne aktívny. A keďže na obrovské míňania dát reagujú aj operátori, podľa potrieb Separa pripravilo O2 špeciálny paušál, kde k dátam a neobmedzeným volaniam dostaneš aj 10 GB dát na Instagram, Tidal Music či na aplikácie podľa vlastného výberu.
Všetky O2 SMART paušály boli prispôsobené súčasnej generácii, ktorá sa bez Instagramu a Facebooku v mobile nepohne ani na krok. K základnému balíčku dát tak dostaneš aj 10 GB navyše pre niekoľko aplikácií, ktoré si k paušálu zvolíš. Okrem dát a volaní tak môžeš mať aj Tidal Premium zadarmo a dokonca aj predplatné HBO GO alebo napríklad Denníka N či SME.
Svojich 10 GB dát môžeš tiež využiť na YouTube, TikToku či iných aplikáciách. WhatsApp, Waze či Gmail sú v ponuke takisto. Inými slovami, paušál si poskladáš podľa seba a dáta budú putovať presne tam, kam chceš.
Spomínané aplikácie dnes všetci používame na najnovších updatoch, no ešte pred pár rokmi vyzerali úplne inak. Ak by si sa narodil o pár rokov skôr, sociálne siete by ešte boli len v plienkach a ich dizajn by bol asi takýto.
Za jeden rok 100 miliónov každý deň
Počet aktívnych užívateľov za mesiac: 2 miliardy
YouTube sa rozbehol veľmi rýchlo. Celý príbeh začali písať traja zamestnanci PayPalu, ktorí vo svojom voľnom čase spustili stránku na zdieľanie video contentu. Doména youtube.com bola prvýkrát rozbehnutá vo februári 2005 a sociálna sieť rýchlo zaujala potenciálnych investorov či ďalšie technologické firmy.
Hneď rok nato bol totiž YouTube už piatou najpoužívanejšou stránkou na svete. Uploadnutých bolo vyše 65 000 videí a zaregistrovaných bolo 100 miliónov zhliadnutí každý deň.
Nezmenili sa skoro v ničom
Počet aktívnych užívateľov za mesiac: 170 miliónov
Švédska firma Spotify sa na rozdiel od ostatných technologických spoločností rozbehla vo veľkom. Začali v októbri 2008 a už vtedy mali na serveroch viac než 50 miliónov trackov, ktoré sa dali filtrovať podľa autora, žánru a podobne. Čoskoro vznikli aj samotné aplikácie a treba dodať, že najväčšia zmena Spotify sa týka predovšetkým dizajnu a nie funkcionality.
Ostatné hudobné aplikácie však idú každým updatom dopredu a okrem Spotify je tak populárny aj Tidal, kde sa nachádza až 60 miliónov trackov (podľa aktuálnych údajov o 10 miliónov viac ako má Spotify), ich hudobné portfólio je tak omnoho širšie. Tidal ti určite odporúčame vyskúšať, rovnako aj O2, ktoré ho zaradilo do ponuky prémiových appiek svojich O2 SMART paušálov.
V škole pozor nedávali, no založili jednu z najpopulárnejších sociálnych sietí
Počet aktívnych užívateľov za mesiac: 330 miliónov
Twitter pochádza od študentov z New York University. Jeden z nich, Jack Dorsey, ostatným predstavil nápad špeciálnej online SMS správy, ktorá by sa zobrazovala iba určitým ľuďom. Časom vznikli návrhy dizajnu a prišiel aj prvý názov twttr. Vynechávanie samohlások z názvov bolo v tom čase trendom a doména twitter.com aj tak nebola dostupná nasledujúceho pol roka.
Zuckerberg dobyl svet
Počet aktívnych užívateľov za mesiac: 2,4 miliardy
Príbeh Facebooku pravdepodobne poznáš. Začal sa ako TheFacebook na Harvarde, kde išlo o komunikačnú skupinu medzi Zuckerbergom a ostatnými ľuďmi. Dnes už má Facebook 2,41 miliardy užívateľov a spoločnosť zďaleka nie je zameraná len na vlastnú sieť.
Zuckerberg totiž dnes očkom hádže napríklad aj po augmentovanej či virtuálnej realite. Aktuálne sa tiež snaží preraziť s kryptomenou Libra. Netreba zabudnúť, že Instagram a WhatsApp patria takisto tejto spoločnosti a Mark tak nevládne len na jednom fronte.
A aj napriek tomu, že Facebook je najväčšou sociálnou sieťou, neustále sa dostáva do problémov, ktoré sa týkajú spracúvania a ochrany osobných údajov používateľov. Pri najväčšom škandále, spojenom so spoločnosťou Cambridge Analytica, klesla trhová hodnota Facebooku o 24,5 amerických dolárov.
Na telefóne vďaka Instagramu strávime hodiny
Počet aktívnych užívateľov za mesiac: 1 miliarda
Instagram je dnes natoľko populárny, že si v článku zaslúži vlastnú zmienku. Samozrejme, sociálna sieť pod Facebookom nezačala, internetový gigant obchod uzavrel až v roku 2012. Aplikácia bola dlhodobo dostupná iba na iOS, vydanie pre Androidy bolo takisto dostupné až v roku 2014. Za množstvo používateľov sa pritom Instagram vôbec nemusí hanbiť, keďže ich čísla presahujú 1 miliardu.
Mimochodom, Instagram rýchlo konzumuje obrovské množstva dát (aj 3 MB za minútu), preto, ak sa vyberieš do O2 SMART paušálov, odporúčame ti zvoliť si práve Instagram.
Fotky, ktoré neskôr ľutuješ
Počet aktívnych užívateľov za mesiac: 190 miliónov
Snapchat je stále o tom istom. Za svoju cestu od roku 2011 zvládla aplikácia viacero redizajnov, no princíp bol vždy rovnaký. Slúži na jednorazové fotky, či už na feed alebo užívateľom. Môžeš si nastaviť, koľko sekúnd sa bude fotka zobrazovať, pričom nechýbajú ani filtre a ďalšie maličkosti. Časom Snapchat vytvoril celú záložku pre správy a iné mediálne kanály, no gro appky stále ostáva v jednorazových fotkách, ktoré ľudia nakoniec často oľutujú.
Aj keď Snapchat medzi mladými ľuďmi zažil svoju zlatú éru, už dávno sa používa takmer výhradne v USA, kde ho má nainštalovaný okolo 70 miliónov používateľov.
Patrí budúcnosť TikToku?
Už predchodca TikToku, aplikácia Musical.ly, naznačovala obrovský úspech formátu kratších zábavných videí, ktoré sú používateľovi podávané v špeciálnom feede. Nikto však nečakal raketový a gigantický nárast TikToku, ktorý si neúprosne pýta čoraz viac a viac používateľov.
V októbri 2019 mal TikTok vyše 500 miliónov aktívnych používateľov na celom svete a čísla len stúpajú. Sociálna sieť je prispôsobená mladej generácii – až 41 % používateľov je vo veku od 16 do 24 rokov a nič nenaznačuje stopku v rapídnom náraste novej sociálnej siete.