Na sushi k nám ľudia cestujú až z Bratislavy, hovorí Ozy. V jeho kuchyni varia iba Turci, Slovákom sa vraj nechce
- Oguz Cec, prezývaný Ozy, pochádza z Istanbulu a v roku 2008 prišiel na Slovensko pokračovať v rodinnom biznise
- Ten časom zavesili na klinec a pustili sa do podnikania so zmrzlinou, reklamným textilom či stavebnými prácami
- Počas pandémie si však v metropole východu otvoril reštauráciu, ktorá ponúka rôzne exotické chute, vybrané zo svetových kuchýň
- Chilai vznikol s myšlienkou „Miesto pre všetkých“ na ulici Nám. Osloboditeľov v srdci Košíc
- Oguz Cec, prezývaný Ozy, pochádza z Istanbulu a v roku 2008 prišiel na Slovensko pokračovať v rodinnom biznise
- Ten časom zavesili na klinec a pustili sa do podnikania so zmrzlinou, reklamným textilom či stavebnými prácami
- Počas pandémie si však v metropole východu otvoril reštauráciu, ktorá ponúka rôzne exotické chute, vybrané zo svetových kuchýň
- Chilai vznikol s myšlienkou „Miesto pre všetkých“ na ulici Nám. Osloboditeľov v srdci Košíc
Rodák z Turecka s bosniackymi koreňmi Oguz Cec, známy pod prezývkou Ozy, pochádza z Instanbulu. Na Slovensko prišiel po skončení strednej školy v roku 2008. Jeho rodina tu mala dlhé roky rozbehnutý textilný biznis, pod značkou Colin’s Jeans mali prevádzky po celom Slovensku.
Textil, zmrzlináreň i stavebné práce
V roku 2009 s textilom skončili a otvorili v centre Prešova zmrzlináreň, tu presunuli aj do okolitých dedín. Popri tom spustili výrobu textilnej reklamnej výroby pre Samsung či Coca-colu. Dnes je šéfom stavebnej firmy a pod palcom má úspešnú reštauráciu Chilai.
Slovensko je pre Turkov stále neznáma krajina. „Veľa z nich Slovensko stále považuje za spojené Česko-Slovensko a nevie presne, kde sa na mape nachádza. Napriek tomu, tam takmer všetci poznajú slovenských futbalistov Martina Škrtela a Miroslava Stocha,“ tvrdí Ozy.
Napriek pandémii investoval státisíce eur
Ozy do metropoly východu priniesol nový koncept, ktorý so sebou prináša súčasné trendy gastronómie. Hovorí, že na Slovensku mu chýbala reštaurácia, ktorá by ulahodila jeho chutiam.
„Je tu veľa dobrých reštaurácií, my sme však celkom vyberaví. Zároveň je tu väčšina jedál mastných a ťažkých. Preto sme sa rozhodli prísť s niečím vlastným.“
Chilai otvoril svoje brány v apríli 2021. V tom čase už Slovensko sužovala pandémia, prevádzky sa riadili prísnymi opatreniami. Donáškové služby fičali na plné obrátky.
„Vo februári som šiel do Turecka kúpiť kuchynské systémy, vrátil som sa a po dvoch mesiacoch sa všetko zatvorilo. Mali sme určité obavy, veď sme boli len na začiatku, ale nevzdali sme to. Dnes to neľutujem, práve naopak, každý mesiac je to lepšie a lepšie. Musím sa priznať, že to predčilo všetky moje očakávania,“ hovorí majiteľ Chilai, ktorý do prevádzky doposiaľ investoval nehoráznu sumu peňazí, takmer jeden milión eur.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Chute a vône z celého sveta
Ak si myslíš, že Ozy priniesol do Košíc tradičnú tureckú kuchyňu, si na omyle. V Chilai si zákazník pochutná na sushi, morských plodoch, pizzi i burgroch.
„Chceme ponúkať jedlo pre každého. S myšlienkou „Miesto pre všetkých“ sme otvorili svoju prvú prevádzku na ulici Nám. Osloboditeľov v srdci Košíc. Niekto má rád sushi, ďalší si radšej pochutí na hamburgeri či morských plodoch. Naša kuchyňa je transparentná v rámci komunikácie medzi našimi hosťami a kuchármi. Chilai predstavuje Casual Dining koncept, kde sa zákazníci cítia ako doma,“ ozrejmuje podnikateľ, ktorý sa pri zakladaní prevádzky inšpiroval práve svojou domovinou – Istanbulom. Pri dizajne prevádzky taktiež stavil na dizajn, ktorý mu je blízky z Turecka.
Chilai prezentuje špeciálne chute, pochádzajúce z rúk majstra šéfkuchára s jeho vlastným výkladom. Priťahuje pozornosť svojim bohatým výberom vína, rôznymi koktailami a najlepšími miestnymi i medzinárodnými nápojmi.
Sushi od výmyslu sveta, ale aj burgre či morské plody
V ponuke Chilai, teda nájdeme vône z kuchýň z celého sveta. Najobľúbenejším jedlom zákazníkom je sushi, ktoré je rozdelené do viacerých kategórií – Nigiri gungan, Maki, Futo maki, Kaburi rolls, Fried rolls, Ura Rolls.
Pri Nigiri gungan máte na výber z 10 druhov sushi. Najlacnejší je však Gunkan caviar, ktorého cena je 4,10 eur. Maki sú neoddeliteľnou súčasťou sushi ponuky. Mango či Salmon Maki si vychutnáš len za 4,10 eur. O niečo lacnejšie sú Cucumber maki za 3,50 eur či Avocado maki za 3,90 eur.
Futomaki sú drahšie, ale na tanieri ich dostaneš až 12, čo je o šesť viac ako pri klasických maki. V tejto kategórii sú najdrahšie Futo crispy za 15,80 eur. Jedny s najobľúbenejších sú Fried rolls, ktorých cena sa pohybuje od 6,20 do 8,10 eur za 6 kusov. Za 12 kusov, napríklad Futo tempura white fish zaplatíš 15,90 eur.
Ak si prídeš posedieť spolu s kamošmi na sushi, určite sa oplatí siahnuť po sushi sete. Za vegetariánsky zaplatíš len 16,90 eur. Chilai party set s 53 kusmi sushi zas stojí 49,90 eur.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Vyhľadávané sú aj burgre, ich cena sa pohybuje od 6,99 eur do 12,50 eur. K najčastejším objednávkam patria aj hovädzie líčka za 12,99 eur či vyprážané kalamáre za 15,99 eur.
Čerstvé ryby ako tuniak či losos nie sú pre náš trh práve lokálne. Podobne ako aj morské plody. Suroviny na prípravu jedál sú väčšinou dovážané zo zahraničia. Ázijské špeciality majú z veľkoskladov v Poľsku či Maďarsku, kde to dovážajú Aziati z Japonska, Číny a Vietnami. Ryby zas z Prahy a množstvo potravín priamo z Talianska. Na Slovensku nakupujú len tie hlavné suroviny, ale veľmi málo.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Kuchári sú z Turecka, zohnať čašníka je problém
Hlavnou špecialitou prevádzky naďalej zostáva sushi. „Sushi je aktuálne trend, no málokto ho robí tak dobre. Ľudia kvôli nemu k nám cestujú až z Bratislavy,“ skromne hovorí Ozy. Sushi z dielne Chilai je podľa majiteľa výnimočné svojou čerstvosťou, jemnosťou a samotnou prezentáciou. „Zároveň pri jeho tvorbe sa riadime špeciálnymi krokmi, ktoré však neprezradíme,“ vysvetľuje šéfkuchár Mustafa, ktorý má s prípravou sushi 16-ročné skúsenosti. Učil sa od Japonca.
Je však sushi diétne jedlo? „Sushi nie je diétne jedlo, diétne by bolo len v tom prípade, žeby sme tam nedali ryžu,“ hovorí Ozy, ktorého kuchársky tím tvoria samí Turci.
Ozy tvrdí, že ak by nemal kuchárov z Turecka, bol by to problém, keďže na Slovensku je problém zohnať aj umývača riadu. „Veľký problém sú aj čašníci, aktuálne hľadáme nových ľudí. Mladí ľudia však nechcú pracovať v gastre, je to podľa nich drina.“
Sociálne siete ako najlepšia reklama
Prevádzka Chilai zaujala mnohých známych Slovákov aj influencerov, ako napríklad DJ EKG či modelku a influencerku Bianku Rumanovú. „Sociálne siete sú skvelým reklamným manéver, nie len v gastre, ale aj v iných biznisoch. My sme nikoho neoslovovali, tí ľudia si nás našli sami,“ vyjadril sa majiteľ a dodal, že mnohí ľudia sem prídu s tým, že dnes tu bude nejaká celebrita, napríklad Ego.
Dobrá reštaurácia musí podľa majiteľ spĺňať tri hlavné body, a to kvalitu jedla, vysmiaty personál a emócia, ktorá u ľudí po návšteve ostane. Do budúcna Ozy plánuje koncept rozšíriť do ďalších miest na Slovensku. Chystá sa však preraziť aj za hranice Slovenska.
„Mladým ľuďom odporúčam, aby robili to, čo ich robí šťastnými. Nič nerobte nasilu. Preto, čo robíte musíte mať vášeň či už si čašníkom alebo šéfkuchárom. Ak si však chceš otvoriť vlastný podnik, musíš sa vedieť odlíšiť,“ vyjadril sa pre Startitup majiteľ prevádzky Chilai Ozy.