Naď sa rozlúčil s našimi MIG-29: Ich osud je stále nejasný a v hre je aj Ukrajina
- Bojové lietadlá MIG-29 dnes zrejme leteli poslednýkrát
- Naďalej sa špekuluje, čo bude s bojovými strojmi
- Bojové lietadlá MIG-29 dnes zrejme leteli poslednýkrát
- Naďalej sa špekuluje, čo bude s bojovými strojmi
Dnes nad letiskom v Kuchyni burácali lietadlá rôznych typov a veľkostí, a to od americkej F-22 Raptor až po historické stroje z druhej svetovej vojny. Neďaleko Malaciek sa totiž uskutočnili Medzinárodné letecké dni SIAF.
Okrem ukážky leteckého remesla pilotov akciu navštívili aj niektorí vládni predstavitelia. Jedným z nich bol minister obrany Jaroslav Naď.
SIAF totiž priniesol aj rozlúčku s našimi bojovými lietadlami MIG-29, ktoré v portfóliu slovenskej armádnej techniky už nadobro končia.
Podpis zmluvy
Práve v súvislosti s koncom sovietskych strojov v slovenskom armádnom portfóliu sa Naď počas leteckej akcie stretol aj s poľským ministrom obrany Mariuszom Błaszczakom a českou šéfkou silového rezortu Jana Černochovou.
Spolu tak podpísali memorandum o ochrane slovenského vzdušného priestoru. Poľsko a Česko nám tak podá pomocnú ruku, pretože po konci éry MIG-29 budeme musieť do roku 2024 čakať na nové lietadlá v podobe F-16-ok.
„Preukázali sme, aké je silné priateľstvo, až bratstvo medzi našimi krajinami, keď takú dôležitú vec, ako ochranu nášho vzdušného priestoru, budú zabezpečovať vaše dve krajiny, vaše vzdušné sily, vaši piloti,“ prihovoril sa médiám a svojim ministerským náprotivkom Naď.
Samotné MIG-y prileteli z letiska na Sliači. Pre zlé poveternostné podmienky ale meškali a do Kuchyne dorazili až pred piatou hodinou podvečer. Lietadlá budú uzemnené po vyše 30 rokov v službe.
Stručný rezort
Dlhšie sa polemizovalo o budúcnosti samotných strojov. V tomto smere rezort obrany svoje plány s lietadlami opisoval skôr stručne. Dlhšie sa totiž hovorilo o tom, že by mohli, podobne ako naše S-300, skončiť u východného suseda, na Ukrajine.
Čo bude s našimi MIG-29 sme zisťovali ešte krátko pred odštartovaním leteckej akcie, no ako doteraz, rezort naďalej držal „bobríka mlčania“. Na osud MIG-ov sme sa opýtali priamo na SIAF-e.
Dementujúci Naď
Prednedávnom sa dokonca v niektorých médiách objavila informácia, že slovenské stroje už „odleteli“ práve k našim východným susedom. Správu následne šéf rezortu obrany dementoval.
„Naše stíhacie lietadlá Mig-29 nie sú na Ukrajine. Ide o nepravdivú info. Sú stále na Sliači. Do konca augusta budú chrániť nás vzdušný priestor, 27. augusta ich uvidíte na SIAFe, kde sa aj oficiálne rozlúčia. Rokujeme s našimi spojencami a partnermi, čo ďalej s nimi. Žiadne rozhodnutie nateraz nebolo urobené. Keď sa to zmení, budeme vás informovať,“ reagoval v tom čase Naď na sociálnej sieti.
Otázka o Ukrajine
Počas brífingu na SIAF-e ohľadom podpisu zmluvy o ochrane nášho vzdušného priestoru sa Naď po otázke redaktora TA3 vyjadril práve aj k otázke prevozu MIG-ov na Ukrajinu.
„Môžem potvrdiť, že táto možnosť na stole je, ale keď to bude dohodnuté, tak potom o tom budeme informovať,“ povedal k téme budúcnosti MIG-ov.
Klus o MIG-och
Na Medzinárodných leteckých dňoch sa ukázal aj štátny tajomník ministerstva zahraničia Martin Klus. Startitup sa ho opýtal, či nám neprezradí ohľadom budúcnosti MIG-ov viac detailov.
„Variantov je viacero, faktom je, že v prvom rade si musíme urobiť domáce úlohy a vysporiadať sa férovým a korektným spôsobom s Ruskou federáciou, ktorá má ešte stále určité vzťahy k prevádzke MIG-ov 29 na Sliači,“ vysvetlil nám nominant SaS z rezortu diplomacie.
Klus síce o osude lietadiel hovoriť nemohol, no zaujímalo nás, či už on sám pozná, aká bude budúcnosť našich strojov.
„Tá budúcnosť sa práve tvorí. Nebudem klamať, mám viacero rokovaní aj s ministerstvom obrany, aj s partnermi, ktorí by mohli využiť našu pomoc,“ povedal pre Startitup.
„Made in“ Sovietsky zväz
Ako píše oficiálny web SIAF-u, naše MIG-y pochádzajú ešte zo sovietskych dielní, a to z prelomu 80. a 90. rokov. V tom čase sa radili v portfóliu vojenskej techniky medzi špičku. Prvé dve desiatky bojových lietadiel Československá ľudová armáda „zaparkovala“ na svojich letiskách v roku 1989. Primárnym cieľom lietadiel bola vzdušná ochrana krajiny a zneškodňovanie nepriateľských strojov.
„Je to jednoducho krásny, silný a obratný stroj, za ktorým sa obzeral každý odborník i fanúšik letectva. Išlo o lietadlo, ktoré v tej dobe konečne vyrovnalo výkon západných a východných strojov,“ okomentoval MIG-y Ivan Hůlek, ktorý na nich ako pilot dlhé roky lietal.
Čítajte viac z kategórie: Politika
Zdroj: Siaf.sk