Prišli o svoj Facebook a e-mail. Azet mení pravidlá, aby sa to už neopakovalo
- Slovenský internetový portál mohol podľa svojich pravidiel dať tvoju e-mailovú adresu niekomu ďalšiemu
- Desiatky nahnevaných Slovákov sa rozhodli prehovoriť. „Tento postup je z hľadiska bezpečnosti absolútne neprípustný a neprijateľný“
- AKTUALIZOVANÉ: Azet kvôli negatívnym ohlasom a nášmu článku mení svoj postup
- Rady, ako sa podobným nepríjemnostiam vyhnúť
- Slovenský internetový portál mohol podľa svojich pravidiel dať tvoju e-mailovú adresu niekomu ďalšiemu
- Desiatky nahnevaných Slovákov sa rozhodli prehovoriť. „Tento postup je z hľadiska bezpečnosti absolútne neprípustný a neprijateľný“
- AKTUALIZOVANÉ: Azet kvôli negatívnym ohlasom a nášmu článku mení svoj postup
- Rady, ako sa podobným nepríjemnostiam vyhnúť
Minimálne desiatky Slovákov prišli o svoje e-maily i kontá na sociálnych sieťach, ktoré mali cez ne spravené. Ich Facebook tak ľahko získal niekto cudzí a čo je na tom azda najzaujímavejšie, spoločnosť Azet tieto účty novým majiteľom bez námahy v podstate darovala.
Osobne sa nám ozvali nespokojní ľudia so svojou skúsenosťou, následne sme objavili desiatky ďalších, ktorých trápil rovnaký problém. Spoločnosť Azet preto oznámila zmeny, aby sa podobné prípady a situácie už neopakovali.
„Bezpečnosť našich užívateľov je pre nás prvoradá. Ako zodpovedná firma dlhodobo pracujeme na bezpečnosti našich služieb a ochrane našich používateľov,“ hovorí pre Startitup o nových zmenách podmienok CDO spoločnosti Ringier Axel Springer (pod ktorú Azet patrí) František Novák.
Stratili účty, lebo nič nespravili
Facebook každého z nás je veľmi osobnou a citlivou záležitosťou, plnou našich informácii, fotiek, súkromných správ… o ktorú by sme určite nechceli prísť. Predstav si, že sa ideš prihlásiť, no zrazu ti to jednoducho nejde a aby toho nebolo málo, zisťuješ, že tvoj účet získal niekto iný.
Existuje hneď niekoľko spôsobov, ako sa to mohlo stať. Čitateľka Natália (jej meno máme v redakcii) nás nedávno upozornila na jeden obzvlášť zaujímavý prípad, ktorý podľa našich zistení už potrápil a pripravil o e-maily i Facebook účty viacerých Slovákov. Urobili pritom len jedinú, jednoduchú vec – v podstate nič.
Čudné pravidlo Azet, ktoré darovalo tvoj e-mail i Facebook niekomu inému
„Dnes sa mi stalo, že sa niekto prihlásil na môj Facebook účet pomocou funkcie zabudnuté heslo a zmenil mi heslo, čím ma úplne vymkol z účtu a neviem sa k nemu dostať. Na účet sa dostal práve tak, že si vyžiadal reset hesla cez môj prihlasovací e-mail, na ktorý mal očividne tiež prístup,“ opisuje svoju nepríjemnú skúsenosť Natália.
Kľúčom i dverami do jej Facebooku sa teda stalo získanie jej e-mailu, ktorý mala Natália vytvorený cez slovenský internetový portál Azet. Keď dotyčný získal jej e-mailovú schránku, ktorú používala pre prihlásenie na Facebook (údajne len na to), ukradnúť jej účet na sociálnej sieti už nebol žiadny problém.
Ako sa ale daná osoba zmocnila jej e-mailu? Azet jej ho v podstate daroval. Dotyčný človek nemusel byť teda na to ani žiadny hacker či technologicky zdatnejší človek.
„Na daný e-mail som sa už dlho neprihlásila, nakoľko to bol môj prvý e-mail v živote a používala som ho už len na prihlásenie do Facebook účtu. Keď som kontaktovala Azet, aby mi pomohli, odpísali mi, že pokiaľ na konte nie je aktivita 36 mesiacov, tak majú v podmienkach, že účet vymažú a adresu sprístupnia na novú registráciu, a teda mi nemajú ako pomôcť,“ pokračuje o svojej nedávnej skúsenosti Natália.
Mnoho Slovákov, ktorí kedysi, ešte pred vlnou Facebooku, bežne používali služby Azetu ako Pokec či e-mail, postupne úplne prešlo na globálnu sociálnu sieť Marka Zuckerberga a ukončilo svoju aktivitu na Azete. Avšak mnohí pri vytváraní účtu na vtedy pomerne novej sociálnej sieti zadávali svoj e-mail z Azetu (z Pokecu), kde následne prestali chodiť. Ako aj naša čitateľka Natália.
Ak Azet nezaznamená v posledných 3 rokoch žiadnu aktivitu z tvojej strany, jednoducho tvoj účet vymaže, no čo je asi najhoršie, umožní niekomu znova vytvoriť takzvaný nick s rovnakým menom, aký si tam používal ty, a teda aj s rovnakou e-mailovou adresou – „xxx@azet.sk“.
„Čo by sa stalo, ak by som daný mail používala na prihlásenie do banky alebo niekam inam? Z hľadiska bezpečnosti je tento postup absolútne neprípustný a je neprijateľné, aby Azet samovoľne, aj pri neaktivite, vymazával adresy a sprístupnil rovnaké nicky/adresy na prihlásenie pre iných užívateľov. Čo by sa stalo, ak by to takto robil Gmail?,“ pohoršuje sa Natália.
Čoskoro sme zistili, že v rovnakej situácii sa, celkom pochopiteľne, ocitli aj ďalší Slováci: „Niekto mi zmenil heslo na mojom Facebooku. Všimol som si to vtedy, keď som sa do sociálnej siete chcel prihlásiť na novom zariadení. Facebook ma upozornil, že heslo, ktoré zadávam, je staré. Ja som však heslo nemenil.
Povedal som si, že nevadí, nechám si obnoviť heslo a vybavené. No nešlo to tak ľahko, keďže svoj účet na Facebooku som si zakladal v časoch, kedy fičal Azet, ako svoj e-mail som uviedol práve ten z Azetu. Takže som išiel na www.azet.sk a chcel sa prihlásiť. Neuveríte, čo som zistil. Aj na Azete som mal zmenené heslo…“ opisuje svoju nedávnu skúsenosť na portáli MôjAndroid.sk Miroslav.
Pod jeho textom je už vyše 80 komentárov a väčšina má rovnaký kontext: „Mne sa stalo presne to isté…“ „Dnes sa mi stalo to isté…“ „Vidím, že sa to deje asi hromadne ľudom, mne sa to isté stalo pred 7 dňami…“ „Presne tento problém máme všetci. Bohužiaľ zatiaľ sa to takmer nikomu nepodarilo vyriešiť…“ Dokonca sa tu nájdu aj drsnejšie príspevky typu: „Tu možno pomôže len hromadné trestné oznámenie na Azet.“
Zisk svojho účtu v nedohľadne
Natália sa tak vďaka pravidlám Azetu ocitla v patovej situácii. Keď chcela získať naspäť svoje heslo a účet na Faceboou, sociálna sieť jej pochopiteľne nové vygenerované heslo posielala na e-mail, ktorý jej už ale taktiež nepatrí.
Pokúšala sa hľadať pomoc, kde sa dalo – u odborníkov, v spoločnosti Azet (dnes súčasť Ringier Axel Springer) i u samotného Facebooku. Oslovili sme ju aj po niekoľkých dňoch, aby sme zistili, ako situácia pokročila a či sa jej nejako podarilo získať vlastný profil.
„Môj prípad zatiaľ nijako nepokročil. Azet so mnou prestal akokoľvek komunikovať – neodpisuje na niekoľko mojich emailov, jednoducho nič, čiže myslím si, že týmto smerom cesta nevedie. Neposkytli mi ani žiadne vyjadrenie, či podporu.
Čo sa týka Facebook-u, tak tam sa dopísať nedá. Jediné čo som mohla spraviť je nahlasovať profil ako prelomený a čakať. Aj stále čakám. Metódy opísané v ich centre pomoci nefungujú, takže ja ako človek neviem spraviť nič. Človeku ostáva len dúfať v to najlepšie – že mu daný útočník neukradne identitu a nezačne na profile vykonávať podvodné aktivity.“
Natália sa ale stále nevzdáva. Cez LinkedIn sa pokúšala kontaktovať zamestnancov Facebooku, tí ale neodpisovali. Napokon sa spojila so svojim bývalým spolužiakom, ktorý si našiel vo Facebooku prácu – pre Natáliu je to momentálne jediný a posledný svetlý bod, do ktorého ešte vkladá aspoň nejakú nádej.
Vyjadrenie spoločnosti Azet (aktualizované 10.3.)
„Recyklácia Azet email účtu alebo profilu Pokec je zadefinovaná v našich VOP podmienkach. V prípade, že sa majiteľ emailovej adresy, alebo profilu Pokec, neprihlási v priebehu 3 rokov do svojho konta, ako prevádzkovateľ môžeme podľa VOP takýto účet zmazať a následne posunúť do recyklácie. Podobné podmienky majú aj iné veľké emailové služby vo svete.
Pripravili sme však zmeny, po novom sa už zmazaný účet nedá obnoviť ani sa k nemu vrátiť. Recyklácia účtov bola zatiaľ pozastavená, nevylučuje sa však, že k čisteniu niekoľko rokov neaktívnych a nevyužívaných profilov opäť spoločnosť pristúpi. Viacerí prevádzkovatelia emailových služieb odporúčajú udržiavať si kontaktné emaily a telefónne čísla slúžiace na obnovu hesla vždy aktuálne.
Zmeny sa budú týkať aj jednorazového overenia konta telefónnym číslom pri registrácii. Overovanie sa v budúcnosti bude vyžadovať aj od používateľov, ktorí účet už majú založený. Takto sa stane emailový účet Azet bezpečnejší.“
Navrhované riešenia: Najlepšia je prevencia
Ak si teda už dlho nebol prihlásený na svojom Azet konte a tento e-mail používaš pre prihlásenie napríklad na Facebook, asi by si mal pre istotu raz za čas svoj Azet navštíviť. Ak vieš, že ho nebudeš už používať, bolo by dobré si pre svoj Facebook nastaviť úplne nový e-mail, dokonca môžeš aj takzvaný záložný (teda dva), ak by sa ti podobné nepríjemnosti niekedy stali.
Dôležité je aj heslo, ktoré používaš. Odporúča sa silné, teda s veľkými i malými písmenami, číslami i špeciálnymi znakmi.
„Okrem zmeny hesla som si na Facebooku nastavil ešte aj dvojzložkovú autentifikáciu. To znamená, že ak sa chcem prihlásiť z nového zariadenia, prihlásenie bude potrebné overiť SMS kódom, ktorý príde na moje telefónne číslo. Tiež som si rýchlo na Azete pridal alternatívnu e-mailovú adresu. Pre prípad, že by mi opäť niekto zmenil heslo a nevedel by som ho nijako obnoviť,“ radí na konci spomínaného článku Miroslav.
V príspevkoch (teda v komentároch) sa medzi zúfalými volaniami o Facebook okradnutých ľudí objavila aj jedna rada, ktorá dotyčnému v podobnom prípade pomohla: „Oslovil som čo najviac kamarátov, aby nahlasovali, že môj účet bol prelomený. Facebook uznal, že účet mi ukradli, a tak poslal overovaciu SMSku. Avšak útočník zmenil telefónne číslo…
Pomohlo až zaslanie dvoch identifikačných dokladov (občiansky, vodičák) na Facebook podporu, kde som opísal ,že nemám prístup ani k mailu, ani k danému telefónnemu číslu. Následne mi poslali link, kde som zadal nový e-mail a telefón, na ne prišli overovacie kódy a účet bol naspäť.“
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroj: MôjAndroid