Najdrahšie auto roka 2021 sa predalo za vyše 20 miliónov dolárov. Jedno vlastnil aj legendárny Mr. Bean
- Rowan Atkinson naozaj jeden zo 71 vyrobených exemplárov vlastnil. Minimálne dvakrát s ním havaroval
- Kúsok predaný na aukcii v Kalifornii však po cestách najazdil len 387 kilometrov
- Ide o auto, ktoré sa začalo vyrábať už v roku 1992, no nejeden tínedžer ho mal na plagátoch v detskej izbe aj po roku 2000
- Rowan Atkinson naozaj jeden zo 71 vyrobených exemplárov vlastnil. Minimálne dvakrát s ním havaroval
- Kúsok predaný na aukcii v Kalifornii však po cestách najazdil len 387 kilometrov
- Ide o auto, ktoré sa začalo vyrábať už v roku 1992, no nejeden tínedžer ho mal na plagátoch v detskej izbe aj po roku 2000
Vo svete štyroch kolies platí jednoduché pravidlo – čím staršie auto s väčším počtom najazdených kilometrov, tým je lacnejšie.
Vďaka tejto rovnici si tak aj menej majetní motoristi môžu dopriať prémiový model s luxusnou výbavou, silnejším motorom alebo väčším priestorom v kabíne. Stačí, ak sa vyrovnajú s faktom, že ten istý volant už pred nimi držal jeden alebo viac majiteľov a do sedačiek svoj zadok nevkladajú ako prví.
Vraví sa však tiež, že „výnimky potvrdzujú pravidlo“. Sú teda aj autá, ktoré rokmi na hodnote naberajú, ako dobre vyzreté víno.
Každý nový majiteľ zaplatí viac a viac
Reč je o exkluzívnych automobiloch, ktoré sa na trh dostali v malých sériách, často len dvojciferných. Medzi petrolheadmi, teda fanúšikmi motorizmu, však majú doslova kultové postavenie. Určite neprekvapí, že sa najčastejšie jedná o značky ako je Ferrari, Porsche, Lamborghini alebo Bugatti.
Vôbec najdrahším autom, ktoré sa zatiaľ v roku 2021 prostredníctvom špeciálnych aukcií predalo (pretože superdrahý špeciál skrátka nebudeš predávať cez Bazoš alebo Facebook Marketplace) však nebolo vozidlo žiadnej z týchto značiek.
Nie, za neskutočných 20,5 milióna dolárov (v prepočte 17,39 milióna eur) sa podľa CNBC predal McLaren F1.
Nejde o žiadny monopost Formuly 1, ako by sa podľa názvu mohlo zdať, ale o klasické auto s homologovanými súčiastkami, čelným sklom, svetlami a smerovkami, plne schopné jazdy na akejkoľvek cestnej komunikácii. Diabolský stroj vyrábaný v rokoch 1992 až 1998 však má s vtedajšími formulami veľa spoločného.
V tých časoch najrýchlejšie auto na svete
6,1-litrový 12-valec si v 90. rokoch ešte nemusel robiť žiadne starosti s emisnými limitami, produkoval teda 627 koní a necháva o sebe aj riadne vedieť vďaka nezameniteľnému hluku z výfukov, okolo ktorých musí byť všetko vystlané zlatou fóliou, kvôli nevyhnutnej izolácii tepla.
Zároveň išlo zrejme o prvé auto na svete, ktoré využívalo aj ďalšie špeciálne materiály ako titán alebo karbón, dnes už vo svete áut pomerne bežný. Nie však pred takmer tromi dekádami.
Súčasnú cenovku ospravedlňuje aj meno legendárneho konštruktéra Gordona Murraya, ktorý celý McLaren F1 nakreslil a postavil pár rokov po tom, ako sa vzdal svojej kariéry inžiniera práve v seriáli Formuly 1. Ani tam však nebol len do počtu, jeho stroje Brabham a McLaren doviedli k titulom Nelsona Piqueta, Ayrtona Sennu alebo Alaina Prosta.
Samotný McLaren F1 dokázal na konci svojho životného cyklu a v miernej modifikácii vyvinúť rýchlosť až 386,4 km/h, čo bol jasný zápis na prvú priečku v Guinessovej knihe rekordov. Zaujímavosťou je tiež to, že ide o trojmiestne auto, no šofér sedí tak, ako sa v správnej F1-tke má – v strede.
Na svete ich už veľa nezostáva
CNBC uvádza, že výsledná suma 20,5 milióna dolárov odklepnutá v piatok večer na kalifornskej Pebble Beach prekonala pôvodné očakávania, ktoré oscilovali okolo 15-miliónovej hranice.
Konkrétny kúsok nie je len najdrahším autom predaným tento rok, ale aj najdrahším McLarenom F1 vôbec. Zdá sa teda, že pandémia koronavírusu miliardárov a milionárov nijako nepostihla a spolu s akciami, zlatom a nehnuteľnosťami naďalej svoj majetok investujú aj do hnuteľných vecí či umenia – McLaren F1 totiž nepochybne spadá do oboch z týchto kategórií.
Nedá sa však očakávať, že by s ním nový majiteľ chodil na nákup, alebo dokonca na okruhy, veď má na odometri len 387 kilometrov. Pár výnimiek sa však už v minulosti našlo.
Jeden zo 71 vyrobených modelov vlastní aj moderátor Jay Leno alebo známy Mr. Bean, teda oficiálne Rowan Atkinson. Obaja sú skutoční blázni do štyroch kolies, Atkinson dokonca až taký, že s McLarenom viackrát jazdil po bežných cestách. Podľa portálu HotCars s ním dokonca dvakrát havaroval.
Auto s pôvodnou cenovkou niekde medzi 800-tisíc až 1 miliónom dolárov však predal za 12,2 milióna, takže faktúra za servis sa v celom príbehu ešte pomerne úspešne stratila, nehovoriac o tom, že niečo možno zatiahla aj poisťovňa.