Najkultovejšie auto Enza Ferrariho ide do dražby, má úžasný príbeh a stáť bude poriadny balík
- Ferrari 410 Sport Spider má nie nadarmo prívlastok ako najlepšie auto Enza Ferrariho
- Zaručilo úspech pretekárovi Carrollovi Shelbymu
- Ferrari 410 Sport Spider má nie nadarmo prívlastok ako najlepšie auto Enza Ferrariho
- Zaručilo úspech pretekárovi Carrollovi Shelbymu
Enzo Ferrari, známy aj ako zakladateľ Scuderia Ferrari, bol vášnivý pretekársky jazdec. Podľa portálu Mags And Forbes bolo jeho víziou postaviť autá, o ktorých každý sníval.
V roku 1939 začal pracovať na svojom prvom aute Tipo 815, ale druhá svetová vojna zapríčinila jeho práci prestávku. Po skončení vojny naverboval niekoľko zamestnancov zo spoločnosti Alfa, aby viedli spoločnosť a pomohli mu s dizajnom. V roku 1947 bola založená známa Scuderia Ferrari, ktorá sa stala jedným z najprestížnejších pretekárskych tímov v histórii.
Portál Autoviny píše, že počas svojho života získal množstvo ocenení. Po jeho smrti ho uviedli v roku 1944 do Medzinárodnej motoristickej siene slávy. Neskôr v roku 2000 bol uvedený do Automobilovej siene slávy.
Láska k Ferrari
Muži v 50. rokoch platili jazdcom, aby bojovali o víťazstvo s najlepšími pretekárskymi vozidlami na automobilových pretekoch. Na starých asfaltových cestách sa pretekalo bez obmedzení sponzorov a regulácií úradov.
Jogn Edgar nebol výnimkou. Najskôr skúšal šťastie s pretekárskymi člnmi, avšak po nehode v miamskej zátoke Biscayne Bay musel svoju záľubu ukončiť, síce nie úplne. Svoju pozornosť začal venovať automobilovým pretekom.
V počiatkoch záujmu ho zaujal závod 500 míľ Indianapolis, avšak nevyhovoval mu tvrdý biznis a korporátna atmosféra, vzhľadom na to, že v autách hľadal predovšetkým zábavu. Preteky, po ktorých túžil, prebiehali v Kalifornii a práve tam prepukla jeho láska k Ferrari.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Následne si zaobstaral najvýkonnejšie a najprepracovanejšie auto spoločnosti, ktorým bolo takmer 400-koňové Ferrari 410 Sport Spider.
Kultové auto
Ferrari 410 Sport Spider sa pýšilo s obrovským dvanásťvalcovým motorom, ktorého objem bol 4,9 litra. Existovalo len v dvoch exemplároch. Pilotoval ho za pretekársky tím Scuderia Ferrari Argentínčan Juan Manuel Fangio.
Síce bol jeden z najúspešnejších pretekárov v histórii pretekov Grand Pix, Edgar si vyhliadol pretekára Carrolla Shelbyho. Strávil s autom dve sezóny, pričom vyhral s ním viac pretekov než s akýmkoľvek iným vozidlom za svoju kariéru.
„To auto je pre Shelbyho dokonalým manželstvom – je drzé, výkonné a geniálne v tom, ako dokáže zničiť konkurenciu. Vidieť ho jazdiť je dych berúce. Vlastne, je to desivé,“ vyjadril sa Edgarov syn, ktorý bol motoristický novinár.
Uznanie od Enza
Shelbyho úspech sa dostal aj do Talianska k samotnému Enzovi. Kópie niektorých telegramov, ktoré mu poslal, sú dodnes súčasťou tohto legendárneho vozidla.
Časopis Sports Illustrated ho vyhlásil za najlepšieho amerického jazdcu športových vozidiel v roku 1956. Po tomto úspechu získalo Ferrari 410 Sport Spider prívlastok „Edgarovo monštrum z Modeny.
„Keď sa toto Ferrari rozbehne, nič ho nemôže dostihnúť,“ povedal Shelby pre Los Angeles Times.
Na preteky v 50. rokoch spomína ako na jedny z najlepších. Auto, vďaka ktorému získal všetok úspech, opísal ako najlepšie Ferrari, aké kedy šoféroval. Avšak športový život Ferrari 410 Sport Spider skončil na prelome 50. rokov po rozpredaní Edgarovej stajne.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
V roku 1981 sa opäť objavilo na najslávnejšej prehliadke automobilových veteránov Pebble Beach Concours d’Elegance v Kalifornii.
V roku 2006 sa na kalifornskej akcii Fabulous Fifties Concours Shelby opäť stretol so svojím víťazným autom. Následne sa podpísal na jeho palivovú nádrž, kde zanechal odkaz: „Pán Ferrari mi povedal, že je to najlepšie Ferrari, aké kedy postavil.“
Dražba klenotu
V auguste sa v Kalifornii zorganizuje aukčná sieň Sotheby’s. Síce Ferrari 410 Sport Spider nebude najdrahším veteránom sveta, pravdepodobne sa prebojuje do top 10.
Jeho očakávaná predajná cena sa pohybuje v rozmedzí od 25 až do 35 miliónov dolárov. „Ako zberateľ by som sa o takéto auto aj za túto sumu určite zaujímal. Jeho história je unikátna a podobných Ferrari v takomto stave a s takýmto príbehom je veľmi málo. Jeho obstaranie do zbierky alebo ako investícia má preto určite zmysel,“ povedal pre Forbes Petr Štěpánek zo spoločnosti Scuderia Praha.
Zdroje: Mags And Forbes, Autoblog.com, AUTOVINY.SK, Motorsport