Najnovší trend: Ľudia cestujú bez toho, aby opustili gauč. Virtuálna realita doslova mení svet turizmu

  • Najnovšia online technológia neobišla ani sektor cestovného ruchu
  • Zanieteným turistom sa tak môžeš stať z pohodlia domova
Digitálny turizmus naberá na popularite
Digitálny turizmus naberá na popularite Unsplash/Stephan Sorkin, Jyotirmoy Gupta
  • Najnovšia online technológia neobišla ani sektor cestovného ruchu
  • Zanieteným turistom sa tak môžeš stať z pohodlia domova

Po novom by si sa tak natrmácal na druhý koniec sveta, ale prostredníctvom virtuálnej reality by si sa ocitol kdekoľvek na svete. Možno sa ti to teraz zdá zvláštne, avšak predpokladá sa, že v budúcnosti bude tento trend rásť. 

Cestovanie prostredníctvom virtuálnej reality
zdroj: Unsplash/Maxim Hopman

Digitály turizmus so sebou prináša viac výhod, než by sa ti mohlo zdať. Portál Revfine napríklad poukazuje na možný aspekt jeho využitia, a to cez virtuálnu realitu. Prostredníctvom nej totiž dokážeš spoznávať miesta, ktoré sú pre bežných návštevníkov ťažko dostupné. Alebo ich na vlastné oči dokonca ani nie je možné zažiť. Nie každý si môže dovoliť fyzicky ísť na obľúbený festival, výstavu alebo prehliadku múzea. Vďaka virtuálnej realite tento problém vyriešiš ľavou zadnou. Taktiež si tým ušetríš more času a nemusíš stáť ani v kilometrovom rade pred vysnívanou pamiatkou.

Otázne je, či bude zážitok aspoň trochu podobný realite. 

Cestovanie a digitalizácia idú ruka v ruke

Interaktívne prehliadky či virtuálna realita už teraz majú obrovský vplyv na spôsob, akým si ľudia vyberajú destinácie, robia rezervácie a objavujú cestovateľskú inšpiráciu. Už dnes si niektorí ľudia najskôr „pozrú“ destináciu pomocou virtálnej reality, až potom sa rozhodnú naozaj tam ísť. 

National Geographic, predpokladá že virtuálna realita v budúcnosti ovplivní svet a cestovanie po ňom viac, ako si dnes myslíme. 

Cestovanie naberá úplne nový rozmer
zdroj: Unsplash/Lucas Wesney

Iný pohľad na danú problematiku priniesla spoločnosť Expedia, ktorá sprístupnila online správu s názvom „Nenormálne“. Podľa ich zistenia dôjde k posunu v cestovnom ruchu. Turisti začnú uprednostňovať viac intímnejšie cestovateľské zážitky. Zverejnené údaje taktiež ukázali aj zvýšený záujem o spoznávanie hlavných centier kultúry a autentické zážitky miestnych tradícií.

Portál Smart Destination poukazuje na týchto 10 cestovateľských trendov, ktoré budú reprezentovať digitálny turizmus nasledujúcu sezónu:

  1. túžba po kultúrnych a autentických zážitkoch,
  2. streamovacie platformy ako inšpirácia k veľkolepým výletom,
  3. wellness prestávky sú novinkou medzi cestovateľmi,
  4. rastúci záujem o odľahlé oblasti,
  5. hľadanie skrytých a nedotknutých destinácií,
  6. metaverse ako marketingový nástroj pre destinácie,
  7. biometrické spôsoby budú rásť na popularite čoraz viac,
  8. čím menej batožiny, tým lepšie,
  9. nomádsky životný štýl voľbou číslo jeden,
  10. cestovanie za zábavou naberie úplne nový rozmer.

Čo bude ďalej?

Predpokladá sa, že úloha a vnímanie digitálneho turizmu sa v nadchádzajúcich rokoch pomerne rozšíri. Je však nepravdepodobné, že sa tento trend stane synonymom pre skutočné cestovanie. Pravdepodobnejšie je, že technológie len doplnia a vylepšia tradičné cestovanie, ako ho poznáme dnes. 

National Geographic zastáva v tomto smere podobný názor. Virtuálna realita zrejme nikdy nenahradí tradičné cestovanie, stále však ponúka zaujímavé možnosti. Ak sa stane špeciálnou a sofistikovanou, čoraz viac potenciálnych cestovateľov využije práve túto formu spoznávania. Aj keď možno len ako rešerš destinácie, kde by chceli naozaj ísť.  Taktiež by nová technológia turizmu umožnila návštevu inak nedostupných cieľových destinácií.

Dokáže virtuálne cestovanie nahradiť to skutočné? Túto otázku si kládol aj portál Tourism Review. Odborníci sú si odpoveďou celkom istí.

Len preto, že si destináciu môžeme pozrieť v 3D alebo prostredníctvom virtuálnej reality či iných technických vymožeností, nevzdáme sa možnosti navštíviť ju fyzicky. Digitálny turizmus ale ponúka skvelý náhradný zážitok, ak by si z akéhokoľvek pádneho dôvodu nemohol cestovať a spoznávať krásy nášho sveta tradičným spôsobom, na ktorý si zvyknutý.

Zdroje: BBC, GlobalData, Statista, Svetová organizácia cestovného ruchu, Rough Guides, Expert Journal of Economics, Forbes, Nextech, Revfine, National Geographic, Expedia, Smart Destination, Tourism Review

Najnovšie videá

Trendové videá