Najnovší trend: Ľudia cestujú bez toho, aby opustili gauč. Virtuálna realita doslova mení svet turizmu

  • Najnovšia online technológia neobišla ani sektor cestovného ruchu
  • Zanieteným turistom sa tak môžeš stať z pohodlia domova
Digitálny turizmus naberá na popularite
Digitálny turizmus naberá na popularite Unsplash/Stephan Sorkin, Jyotirmoy Gupta
  • Najnovšia online technológia neobišla ani sektor cestovného ruchu
  • Zanieteným turistom sa tak môžeš stať z pohodlia domova

Svet sa neustále mení a prispôsobuje aktuálnym trendom. To isté platí aj o digitalizácii, s ktorou sa dnes môžeš stretnúť v odvetviach od výmyslu sveta. Novodobý fenomén zasiahol už aj oblesť cestovného ruchu.

BBC uvádza, že „digitalizácia neponechala žiadny segment cestovného ekosystému nedotknutý“. Niečo na tomto tvrdení bude. Vysvetlíme ti to na príklade. Ak by si si chcel kedysi zarezervovať letenku, manuálne spracovanie by trvalo približne 90 minút a vyšlo by ťa dvakrát drahšie.

Naopak, v dnešnom digitálnom veku dokážeš akékoľvek rezervácie potvrdiť či vybaviť za pár sekúnd a celý výlet sa dá naplánovať doslova niekoľkými klikmi. „Vďaka technológiám je v súčasnosti cestovanie dostupnejšie a pohodlnejšie ako kedykoľvek predtým,“ dodáva BBC.

Sektor turizmu za posledné roky najviac postihla koronakríza. Spoločnosť GlobalData však poukazuje na fakt, že medzinárodný cestovný ruch ukázal silné známky oživenia v roku 2022. V prvej polovici roka dosiahli medzinárodné príchody 60 % úrovne spred pandémie. Úplné oživenie tohto segmentu sa očakáva do roku 2025.

Slovné spojenie digitalizácia v turizme sa v plnej sile začalo skloňovať práve v čase pandémie koronavírusu, kedy odvetvie cestovného ruchu pôsobilo ako jedno z najviac zasiahnutých v dôsledku obmedzení a reštrikcií. S digitalizáciou sa však pokračuje aj po jej odznení. Portál Statista dokonca uvádza, že dopyt po digitálnych cestovných službách stále narastá.

Covidový „hype“ alebo budúcnosť cestovania?

Cestovný ruch bol jedným z prvých odvetví, ktoré digitalizovali obchodné procesy v globálnom meradle. Vďaka tomuto kroku sa online rezervácia letov a hotelov stala digitálnym priekopníkom.

„Keďže sa informačné a komunikačné technológie (IKT) stali odolným fenoménom, cestovný ruch bol dôsledným prvým prijímateľom nových technológií a platforiem,“ vysvetľuje Svetová organizácia cestovného ruchu.

Portál Rough Guides vo svojom článku definuje digitálny turizmus ako možnosť, ktorá cestovateľom umožní vytvárať si zážitky a pocity zo skutočného objavovania sveta. S malým rozdielom, samozrejme.

Každá z týchto ciest prebieha iba v digitálnom priestore. Vzrušenie, ktoré zažiješ, keď vystúpiš z lietadla, alebo šum objavovania úplne nového miesta už viac nie sú výhradnou požiadavkou dovolenkárov. Namiesto toho ponúka digitálny cestovný ruch prelomový a nový spôsob cestovania.

Expert Journal of Economics uvádza, že turisti či účastníci turizmu 21. storočia sú digitálne aktívni ľudia. Možno povedať, že ide o technologických cestovateľov, ktorí sa neustále spájajú so svetom prostredníctvom svojho mobilného telefónu či iných zariadení. 

Zabudni na kufre, poď cestovať z domu

Po novom by si sa tak natrmácal na druhý koniec sveta, ale prostredníctvom virtuálnej reality by si sa ocitol kdekoľvek na svete. Možno sa ti to teraz zdá zvláštne, avšak predpokladá sa, že v budúcnosti bude tento trend rásť. 

Cestovanie prostredníctvom virtuálnej reality
zdroj: Unsplash/Maxim Hopman

Digitály turizmus so sebou prináša viac výhod, než by sa ti mohlo zdať. Portál Revfine napríklad poukazuje na možný aspekt jeho využitia, a to cez virtuálnu realitu. Prostredníctvom nej totiž dokážeš spoznávať miesta, ktoré sú pre bežných návštevníkov ťažko dostupné. Alebo ich na vlastné oči dokonca ani nie je možné zažiť. Nie každý si môže dovoliť fyzicky ísť na obľúbený festival, výstavu alebo prehliadku múzea. Vďaka virtuálnej realite tento problém vyriešiš ľavou zadnou. Taktiež si tým ušetríš more času a nemusíš stáť ani v kilometrovom rade pred vysnívanou pamiatkou.

Otázne je, či bude zážitok aspoň trochu podobný realite. 

Cestovanie a digitalizácia idú ruka v ruke

Interaktívne prehliadky či virtuálna realita už teraz majú obrovský vplyv na spôsob, akým si ľudia vyberajú destinácie, robia rezervácie a objavujú cestovateľskú inšpiráciu. Už dnes si niektorí ľudia najskôr „pozrú“ destináciu pomocou virtálnej reality, až potom sa rozhodnú naozaj tam ísť. 

National Geographic, predpokladá že virtuálna realita v budúcnosti ovplivní svet a cestovanie po ňom viac, ako si dnes myslíme. 

Cestovanie naberá úplne nový rozmer
zdroj: Unsplash/Lucas Wesney

Iný pohľad na danú problematiku priniesla spoločnosť Expedia, ktorá sprístupnila online správu s názvom „Nenormálne“. Podľa ich zistenia dôjde k posunu v cestovnom ruchu. Turisti začnú uprednostňovať viac intímnejšie cestovateľské zážitky. Zverejnené údaje taktiež ukázali aj zvýšený záujem o spoznávanie hlavných centier kultúry a autentické zážitky miestnych tradícií.

Portál Smart Destination poukazuje na týchto 10 cestovateľských trendov, ktoré budú reprezentovať digitálny turizmus nasledujúcu sezónu:

  1. túžba po kultúrnych a autentických zážitkoch,
  2. streamovacie platformy ako inšpirácia k veľkolepým výletom,
  3. wellness prestávky sú novinkou medzi cestovateľmi,
  4. rastúci záujem o odľahlé oblasti,
  5. hľadanie skrytých a nedotknutých destinácií,
  6. metaverse ako marketingový nástroj pre destinácie,
  7. biometrické spôsoby budú rásť na popularite čoraz viac,
  8. čím menej batožiny, tým lepšie,
  9. nomádsky životný štýl voľbou číslo jeden,
  10. cestovanie za zábavou naberie úplne nový rozmer.

Čo bude ďalej?

Predpokladá sa, že úloha a vnímanie digitálneho turizmu sa v nadchádzajúcich rokoch pomerne rozšíri. Je však nepravdepodobné, že sa tento trend stane synonymom pre skutočné cestovanie. Pravdepodobnejšie je, že technológie len doplnia a vylepšia tradičné cestovanie, ako ho poznáme dnes. 

National Geographic zastáva v tomto smere podobný názor. Virtuálna realita zrejme nikdy nenahradí tradičné cestovanie, stále však ponúka zaujímavé možnosti. Ak sa stane špeciálnou a sofistikovanou, čoraz viac potenciálnych cestovateľov využije práve túto formu spoznávania. Aj keď možno len ako rešerš destinácie, kde by chceli naozaj ísť.  Taktiež by nová technológia turizmu umožnila návštevu inak nedostupných cieľových destinácií.

Dokáže virtuálne cestovanie nahradiť to skutočné? Túto otázku si kládol aj portál Tourism Review. Odborníci sú si odpoveďou celkom istí.

Len preto, že si destináciu môžeme pozrieť v 3D alebo prostredníctvom virtuálnej reality či iných technických vymožeností, nevzdáme sa možnosti navštíviť ju fyzicky. Digitálny turizmus ale ponúka skvelý náhradný zážitok, ak by si z akéhokoľvek pádneho dôvodu nemohol cestovať a spoznávať krásy nášho sveta tradičným spôsobom, na ktorý si zvyknutý.

Čítajte viac z kategórie: Cestovanie

Zdroje: BBC, GlobalData, Statista, Svetová organizácia cestovného ruchu, Rough Guides, Expert Journal of Economics, Forbes, Nextech, Revfine, National Geographic, Expedia, Smart Destination, Tourism Review

Najnovšie videá

Trendové videá