Najrýchlejší civilný stroj súčasnosti zmení pravidlá hry navždy. Dosahuje rýchlosť až 1 152 kilometrov za hodinu

  • Concorde má nástupcu
  • Bombardier predstavuje revolučný Global 8 000
Bombardier
bombardier.com
  • Concorde má nástupcu
  • Bombardier predstavuje revolučný Global 8 000

Keď v roku 2003 Concorde naposledy preťal oblohu, zdalo sa, že éra nadzvukového civilného lietania sa skončila. Teraz, po dvoch desaťročiach, sa kanadský výrobca Bombardier chystá písať novú kapitolu s novým lietadlom. Tento superstroj sa takmer dotýka zvukovej bariéry.

Global 8 000, ktorý vstúpi do služby ešte tento rok, nie je len ďalším súkromným tryskáčom. S maximálnou rýchlosťou Mach 0,94 (1 152 kilometrov za hodinu) sa stane najrýchlejším civilným lietadlom súčasnosti.

Počas testovacích letov v roku 2021 dokonca prekonal zvukovú bariéru. Podľa portálu IFL SCIENCE tryskáč dosiahol rýchlosť Mach 1,015, hoci s pasažiermi bude lietať o niečo pomalšie.

Superlietadlo pre boháčov

„Pozreli sme sa na to, čo je pre zákazníkov dôležité – typický dolet, rýchlosť a komfort – a povedali sme si: ‚Dobre, čo môžeme urobiť?‘,“ povedal Stephen McCullough, senior viceprezident Bombardieru pre inžinierstvo a vývoj produktov.

Odpoveďou je lietadlo, ktoré dokáže prepraviť 19 cestujúcich v luxusnom prostredí na vzdialenosť 14 816 kilometrov. To v praxi znamená, že obchodníci môžu absolvovať priame lety medzi takými vzdialenými destináciami ako Londýn a Perth alebo Los Angeles a Singapur bez medzipristátia.

Emmanuel Bornand, viceprezident pre medzinárodný predaj, s hrdosťou poznamenal pre South China Morning Post: „V letectve kedysi existovali kompromisy. V prípade Global 8 000 dostanete všetko – najlepší dolet, rýchlosť a schopnosť pristávať na menších letiskách, a to všetko so štvorzónovou luxusnou kabínou.“

Podľa stránky spoločnosti inžinieri Bombardieru vyvinuli pre tento stroj inovatívne krídlo Smooth Flĕx s mierne zakriveným tvarom. Nejde len o estetický prvok. Tento dizajn funguje ako „dve krídla v jednom“. Poskytuje vysoký vztlak pri nízkych rýchlostiach a vynikajúci výkon pri rýchlom lete. Výsledkom je plynulejší let s menšími turbulenciami aj počas nepriaznivého počasia.

Pre cestujúcich však možno najväčším prínosom bude, že sa budú cítiť menej unavení po pristátí. Vnútorná kabína bude pri lete vo výške 12,5 kilometra pretlakovaná na hodnotu zodpovedajúcu len 884 metrom nad morom, teda najnižšiu v danej triede lietadiel.

Tragický koniec legendy menom Concorde

Nový Global 8 000 prichádza dve desaťročia po tom, čo svet civilného letectva prišiel o svoj najväčší symbol rýchlosti a technologického pokroku. Podobne ako v legende o Daidalovi a Ikarovi, aj pýchu slávneho Concordu nakoniec sprevádzal pád.

Concorde, spoločný projekt Veľkej Británie a Francúzska, prvýkrát vzlietol v roku 1969. Toto technologické zázračné dieťa dvoch svetových veľmocí dokázalo lietať rýchlosťou až 2,04 Machu (2 330 km/h) vo výške 18 kilometrov. Atlantický oceán preletel za približne tri hodiny, čo bolo v tom čase nepredstaviteľné.

Lietadlo sa stalo symbolom luxusu a technologického pokroku. Cestujúci ho využívali najmä na trase Paríž/Londýn – New York, no istý čas lietal aj z Európy do Ria de Janeiro či Singapuru. Napriek vysokým nákladom na prevádzku dosahovali prevádzkovatelia každoročný zisk.

Zlom prišiel v roku 2000, keď sa Concordu počas štartu z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla roztrhla pneumatika. Úlomky poškodili elektrický kábel podvozku a ľavú časť krídla, čo viedlo k vzniku dier v palivovej nádrži. Vytekajúce palivo sa od poškodeného elektrického kábla vznietilo a lietadlo začalo horieť. Pokus o núdzové pristátie sa nepodaril.

Stroj sa len minútu po štarte zrútil na hotel v meste Gonesse. Pri tragickej nehode zahynulo všetkých 109 osôb na palube a štyria hostia hotela. Hoci vyšetrovanie ukázalo, že nehodu spôsobila súčiastka na vzletovej dráhe, ktorá odpadla z iného lietadla, Concorde sa z tejto katastrofy už nikdy nespamätal. Po troch rokoch, v roku 2003, bola prevádzka všetkých Concordov ukončená.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: IFL SCIENCE, South China Morning Post, Bombardier, Redakcia Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá