Najskôr pracoval na aute Jamesa Bonda, teraz nakrúca film o Mikulášovi Černákovi
- Radovan Gerek po úspešnej kariére inžiniera v automotive segmente presídlil na kreatívnu prácu vo filmovej brandži
- Aktuálne chystá pre slovenských divákov film o Mikulášovi Černákovi
- Radovan Gerek po úspešnej kariére inžiniera v automotive segmente presídlil na kreatívnu prácu vo filmovej brandži
- Aktuálne chystá pre slovenských divákov film o Mikulášovi Černákovi
Mohol by si sa na začiatok v krátkosti predstaviť? Odkiaľ pochádzaš, kde v súšasnosti žiješ a čím sa živíš?
Momentálne som opäť naspäť vo svojej rodnej Trnave, ktorú som v roku 2013 s radosťou opúšťal a do ktorej som sa pred pár mesiacmi s ešte väčšou radosťou vrátil. Nikdy som si nemyslel, že mi bude tak veľmi chýbať Slovensko. Počas takmer piatich rokoch vo Veľkej Británii som pravidelne chodil domov a začal som mať na Slovensko odlišný názor ako keď som odtiaľto odchádzal. Všimol som si, že Slovensko má celkom dobrý progres a že ak máte dobrú prácu na Slovensku, tak život je tu lepší ako keď máte dobrú prácu v zahraničí. V zahraničí síce zarobíte trikrát viac, ale náklady na život sú dvakrát vyššie, čiže ten zvyšok, čo vám ostane nestojí zato, aby ste boli imigrantom. Preto som robil všetko preto, aby som sa mohol vrátiť a v súčasnosti som späť a venujem sa tu projektom, ktoré boli pre mňa snom už od detstva.
A čo si robil vo Veľkej Británii?
Mal som neskutočné šťastie a podarilo sa mi dostať do dizajn centra Aston Martinu v Gaydone, kde som pracoval najprv ako Quality Engineer na vývoji motorov a neskôr som sa stal „lead“ inžinierom a mal som na starosti celé oddelenie Warranty Recovery. Keď som študoval technickú školu v Trnave tak som si mohol len ťažko predstaviť, že o pár rokov budem pracovať pre jednu z najštýlovejších automobiliek na svete.
Aston Martin je naozaj pojem, ktorý každému zarezonuje v ušiach, je aj práca v Astone taká parádna ako autá?
Bolo to úžasné. Hneď prvý deň v Astone mi predstavili dizajn štúdio a nové projekty na ktorých pracujú, ukázali mi celú produkciu a dokonca ma šéf zobral na krátku „jolly ride“ na novom Vanquishi. Pamätám si, že strašne pršalo a „čávo“ si to dával vyše 200 km/h na uzučkej a kľukatej ceste a popritom pozeral na mňa a hovoril mi, že si musím v prvom rade dávať pozor na radary. Bolo to neskutočné – o to viac, že v mojej predchádzajúcej práci som bol quality inžinier pre interiérové zrkadlá vo francúzkych autách. Celkom zmena zrazu robiť na V12 motoroch so 650 koňmi.
Ako si sa tam dostal?
To bola asi najväčšia náhoda môjho života. Mojej manželke prišla správa na LinkedIn-e, či nemá záujem o pohovor v britskom Bentley Motors. Ona totižto pracovala so mnou v tej istej fabrike na zrkadlá. Keď mi oznámila, aká ponuka je prišla, tak netrvalo ani 30 sekúnd a mali sme kúpené letenky do Anglicka. Išli sme tam spolu a brali sme to ako ďalší výlet, ale keď jej za 2 dni došla pozitívna odpoveď, tak sme sa rozhodli, že pôjdeme do Británie obaja . Pamätám si, že som na druhý deň prišiel za svojim šéfom a ako v tom filme Vlk z Wall Street som mu povedal :„Čau, ako sa máš? Á ozaj – končím!!!“. Dokonca som mu povedal, že mám super ponuku z Británie, ale pritom som nemal nič. Plán bol, že si prácu nájdem až tam. Avšak manželka poslala aj môj životopis do tej istej agentúry, ktorá našla prácu jej a predstavte si, že o týždeň som dostal ponuku na pohovor v Astone. Ten som dal a môj prvý deň bol ešte skôr, ako ho mala ona…
Vraj si bol členom tímu, ktorý pracoval na poslednom aute pre agenta 007 Jamesa Bonda.
Áno, ako lead inžinier sme sa s mojím tímom dostali aj ku krátkej práci na aute DB10, ktoré bolo použité vo filme Spectre, ale tam sme mali na starosti iba kvalitatívne problémy pod karosériou. Na dizajn tohto auta som bohužiaľ nemal dosah, keďže na ňom pracovali výtvarníci designového oddelenia – tí žijú v inom svete ako inžinieri. Podľa mňa v oveľa krajšom a zaujímavejšom.
To bol celkom aj jeden z mojich prvých impulzov na zmenu, lebo som videl, že nielenže človek môže dosiahnuť čokoľvek chce, napríklad dostať sa z Nového Mesta nad Váhom do dizajn centra Aston Martinu, ale môže robiť aj to, čo ho skutočne baví – a mňa vždy lákalo niečo tvoriť, nie len riešiť problémy po druhých.
Takže práca ťa prestala napĺnať?
To nie, skôr som si uvedomil, že môžem robiť čokoľvek, čo len chcem. Mal som veľmi dobré obdobie a bol som veľmi sebavedomý, takže som sa rozhodol, že aj napriek super práci, ktorú mám, to risknem a posuniem svôj život o level ďalej. Chcel som robiť niečo, čo ma skutočne napĺňa a hlavne niečo, čo bude mať môj rukopis. Tak som začal brainstormovať, že čo ďalej… To, čo ma v živote naozaj baví sú rýchle autá a filmy, takže som to chcel nejako spojiť, ale nevedel som ako.
Ako sa dá presedlať z „automotive“ na film? veď to sú úplne odlišné remeslá?
Vtedy ma napadlo, že si skúsim prácu vo filmovom odvetí, aby som zistil že či ma to bude baviť. Tak som si opäť zaslal životopis, tentoraz do londýnskych štúdií na práce typu projektový inžinier a dizajnový inžinier. Pozície, ktoré mali určitý prienik medzi „automotive“ a filmovým vývojom. Tak som tak aj spravil a dostal som presne 0 odpovedí. Nič. Mohli aspoň odpísať „ROFL“, smajlíkov alebo tak, ale moje životopisy išli asi priamo do spamu. Tak mi opäť žena poradila, že možno by bolo dobré si najprv naštudovať, že o čom to filmové odvetvie vlastne je a ako to tam funguje a podľa toho sa zariadiť.
Tak som spravil to, čo robí asi každý samouk a z Amazonu som si kúpil knihu „Moviemaking”. Tá mala asi 1 200 strán a rozhodol som sa, že si ju celú preštudujem a že sa stanem filmovým odborníkom. Celkom naivná predstava, ale napriek tomu som si ju kúpil a v jednu peknú sobotu som si sadol na terasu, dal kávičku a túto knihu otvoril. Hneď na druhej strane bol checksheet, že aké sú kroky vo výrobe filmu. Malo to asi 400 alebo 450 riadkov. V prvom riadku sa písalo o tom, ako mám nájsť námet a v druhom, že mám na tento námet zohnať práva. V tom momente som túto knihu zahodil a okamžite ma napadlo napísať list Mikulášovi Černákovi do väzenia.
Mikuláš Černák ťa napadol ako prvý námet?
Samozrejme – podľa mňa je to jedna z najzaujímavejších tém a postáv na Slovensku. Každý chce o tom počuť, každý sa o tom rád rozpráva, ale nikto o tom ešte nespravil film. Prečo? Keď si zoberiete taký seriál Hra o tróny – tak o čom to je? Veď to je samá zrada, samá vražda, samý konflikt a je to dokonalý príbeh. Mafiánske prostredie na Slovensku v 90-ich rokov je plné zrád, intríg a vrážd. Je to veľmi smutný príbeh pre slovenskú spoločnosť a ľudí v ňom zakomponovaných, a zároveň je to dokonalý príbeh, ktorý napísal sám život. A Mikuláś Černák v tomto príbehu hral hlavnú postavu. Ja osobne by som chcel takýto film vidieť, tak prečo čakať, kým ho niekto natočí, keď na tom môžem pracovať ja.
Ako si to teda následne riešil?
V ten istý deň som sa prihlásil na filmovú školu v Londýne, na ktorú ma aj zobrali a ktorú som neskôr úspešne dokončil. A napísal som ten list Mikimu do väzenia, ktorý som hneď v pondelok bez rozmýšľania poslal. Nemal som žiadne nádeje ale bol som rád, že ma to aspoň vyprovokovalo sa prihlásiť na tú školu a že môžem svôj život posunúť o level vyššie ako som plánoval. Takže bol som veľmi rád.
Mikuláš Černák odpísal?
Na moje totálne prekvapenie mi ešte v ten istý týždeň v piatok alebo v sobotu došiel e-mail od Mikiho právnika, že ho moja ponuka veľmi zaujala a že by mal záujem o stretnutie. Opäť som mal chuť ísť za svojím šéfom ako pred 4 rokmi a povedať mu, že „Čau, ako sa máš? Končím!!!“, ale ešte chvíľku som odolal. To som spravil, až keď sme sa s Mikim dohodli na podmienkach spolupráce a keď nám dal práva na sfilmovanie jeho životného príbehu. Predstavte si ten výraz tváre môjho šéfa – ráno som došiel za ním, že „Ahoj, vieš čo, všetko je OK, ale končím tu a idem točiť film”. Pozval ma na jablkový džús, lebo si myslel že mám ešte dozvuky z opice, ale o pár hodín pochopil, že to nie je sranda. Podľa mňa mi stále ešte neveria, že robíme na tomto filme, ale to je dobré, tak to má byť. Keď ti ľudia neveria, tak to je znak toho, že robíš niečo správne. Inak ako oni…
Aký máš názor na Mikuláša Černáka a ako sa s ním vôbec dohovárate?
Z mojej skúsenosti sa s ním jedná úplne perfektne. Bol som prekvapený, aký je sčítaný a ako sa vo všetkom vyzná. My dvaja komunikujeme iba cez právnika resp. cez e-mail, avšak komunikácia je tu rýchlejšia a efektívnejšia ako v automobilovom priemysle. Tam som čakal na odpoveď e-mailov aj týždeň.
A ako sa s ním spolupracuje?
Náš scenárista bol dokonca za ním na osobnom stretnutí v Leopoldove a hovoril nám, že mali nesmierne dobrý rozhovor, kde prebrali celý príbeh a porozprávali sa takmer o všetkých témach. o ktorých sa len dá. Hovoril nám, že bol veľmi inteligentný a vtipný a že si okamžite vzájomne sadli. Takže spolupráca s Mikim je z môjho pohľadu super a som veľmi rád, že je s nami totálne úprimný. Môžeme sa ho pýtať na akékoľvek témy a činy a vždy dostaneme veľmi detailnú odpoveď, v ktorej sa nikdy neobhajuje a o všetkom otvorene hovorí.
Odkedy prelomil mlčanie, tak vypovedá ku všetkým činom a odhaľuje zákulisie vyše 30 vrážd. Mali sme trošku strach, že nám bude dávať informácie, ktoré by vyhovovali hlavne jemu a že bude prekrúcať fakty, ktoré sa dajú veľmi jednoducho – z verejných zdrojov overiť, ale na naše prekvapenie je absolútne úprimný a dáva nám tak veľa zákulisných informácií, detailov a hlavne motívov jednotlivých postáv v tomto príbehu, že máme námet na 4 minisérie pre HBO.
Mafiánske prostredie nie je jednoduchá téma, nemali ste s tým problémy?
Mali sme trošku strach, jasné, ale myslím si, že sa Slovensko posunulo správnym smerom a že tí klasický mafiáni z 90-tych rokov tu už nefungujú tým istým spôsobom. Mafia je tu skôr ekonomická ako násilná, takže teraz to berieme skôr ako históriu Slovenska, než ako vec, ktorej by sme sa stále báli. Je to už vec minulá a preto otvorená pre umelecké spracovanie.
Môžeš nám prezradiť nejaké informácie o tomto filme?
Naša produkčná spoločnosť – Regia Civitas Productions spojila sily s jednou z najlepších českých produkčných spoločností Nogup, ktorá má za sebou také filmy ako Lída Bárová, Czech Made Man a Hranaři. Tento film. s pracovným názvom Miki, sa teda vyvíja v Českej republike, kde sa bude aj vyrábať. Naša spoločnosť má na starosti príbehovú stránku – čiže autentické informácie priamo od Mikuláša Černáka a spoluprácu na scenári, ako aj podporu výroby a spolu-investíciu na projekte. Nogup má na starosti celú produkciu.
Čo je tvojim cieľom?
Našim cieľom je priniesť slovenským divákom také spracovanie tejto známej témy, ktoré by nikdy nečakali. Už scenár komponujeme tak, aby mal všetky prvky americkej gangsterky Scorseseho typu so štýlom humoru a násilia ako od Tarantina. Navyše Nogup zabezpečil, že na Mikim pracuje medzinárodný tím a náš audience target bude európsky, ako len československý. Takže myslím si, že diváci sa môžu veľmi tešiť na premiéru tohto filmu, ktorá by mala byť v prvom kvartáli roka 2020.
Čo ďalšie projekty?
Po dokončení projektu Miki plánujeme pracovať na televíznej mini sérii v spolupráci s jedným londýnskym štúdiom, takisto plánujeme podporovať študentské filmy na Slovensku a to formou súťaže, kde bude hlavná výhra zafinancovanie celovečerného filmu a neskôr plánujeme aj vývoj vysokorozpočtového historického filmu z dávnejšej slovenskej histórie. Takže budúcnosť vyzerá ružovo a dúfam, že Regia Civitas bude robiť slovenskej kinematografii dobrú reklamu vo svete.